Gå til innhold

Hjelp med slackware installasjon....

chma

Anbefalte innlegg

Holder på å legge inn slackware på en gammel pc med 75mhz intel og 32 mb minne. Har noen store problemer, får ikke stillt i bios at pcen skal boote fra cd, ikke mulig, noen ideer. Har også ødelagt dos partisjonene. Noen som har en idee til hva jeg kan gjøre.....?? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du også har ødelagt dos-partisjonene? Hva mener du egentlig med det? Er det ikke bare å repartisjonere og formatere på nytt? Hvis du f. eks setter av en ledig partisjon som er stor nok til å romme Slackware-filene, så kan du installere fra den partisjonen og over til en annen...

Lenke til kommentar
Du skriver at du også har ødelagt dos-partisjonene? Hva mener du egentlig med det? Er det ikke bare å repartisjonere og formatere på nytt? Hvis du f. eks setter av en ledig partisjon som er stor nok til å romme Slackware-filene, så kan du installere fra den partisjonen og over til en annen...

er litt grønn på dette området, men får bare beskjed om å sette inn oppstarts diskett..... :-?

Lenke til kommentar
Etter du har kjørt bootdisken, så skal du putte inn rootdisken. Altså to disker du må boote med...

muli jeg er litt på jordet nå, men det virker som den ikke får hele root filen over på disken, får masse feilmedlinger.

Lenke til kommentar
Da er nok noe galt som skjer underveis. Hva er feilmeldingen? Prøv med en ny diskett, og bruk gjerne rawrite.exe som følger med Slackware.

det er rawrite, men jeg vet jo at windows ikke viser mer enn 1,38 og at filene er 1,4mb, tror det er det som er feil siden den ikke får over alle filene, meldingene tyder også på at det mangler noe...

noen idee? :-?

Lenke til kommentar

Har hatt mye herk med de bootdiskene selv. Det er vel 5 stykker eller noe sånt tror jeg? Les readme fil der de ligger..

Problemet er at disketter er såpass dårlige at selvom rawrite har gjort jobben sin vil fremdeles ikke disketten funke i noen tilfeller. Prøv med nye disketter.

Ikke bry deg om at 1,38mb != 1,4mb, det stemmer nok.

(Og les readme fila der bootdisk-filene ligger :))

Lenke til kommentar
Har hatt mye herk med de bootdiskene selv. Det er vel 5 stykker eller noe sånt tror jeg? Les readme fil der de ligger..

Problemet er at disketter er såpass dårlige at selvom rawrite har gjort jobben sin vil fremdeles ikke disketten funke i noen tilfeller. Prøv med nye disketter.

Ikke bry deg om at 1,38mb != 1,4mb, det stemmer nok.

(Og les readme fila der bootdisk-filene ligger :))

hargjort det en del ganger nå, men står fast på at den ikke har alle filene som trengs, funker heller ikke lime inn boot/root filene på diskene da er det ikke nok plass... :-? :cry:

Lenke til kommentar
cat install.(sett inn tallet) > /dev/fd0

edit: funker bare på linux maskin. For windoze maskin: Skaff deg rawwritewin.

bruker rawrite, men problemet er at den tydeligvis ikke klarer å skrive alle filene til disketten, aner ikke hvorfor, men de filene som er mindre enn 1,4mb gikk fint, boot disken feks. funker, men root disken klarer den ikke :-?

men hva var det første du skrev: cat install.(sett inn tallet) > /dev/fd0

har ikke windows eller dos lenger på maskinen, helt tomt..

Lenke til kommentar

Dropp disketter, gjør som jeg skriver i posten lengre opp, flytt harddisken. Slackware konfigurer ikke noe hardware under installeringen evt. nettverkskort, men det kan du kjøre senere med $netconfig ... Ikke er slack-cd-kernelen optimert for noen spesiell arkitektur eller (i386).

Har gjort dette mange ganger, funker hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...