Gå til innhold

Digitalt bakkenett og betaling av lisens.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
cyclo: enig der. Vil spesifisere at dette bare er en løsning om man ikke lenger benytter seg av tvtuner i noen form. For parabol og kabel-brukere er alternativet å ikke benytte seg av en digitaltuner og dermed heller ikke se på andre kanaler.

Grunnen til at jeg tok fram dette som en mulighet i forbinnelse med å ikke gå til inkjøp av ny digitaltuner er at det også er et alternativ for de av oss som får et digitalt kabelnett tredd nedover hode enten vi vil eller ikke. Jeg bor i blokk og det ble bestemt at vi skulle gå over til digitalt og at alle fikk tildelt en digital tuner. Jeg hadde allerede meldt i fra til NRK at jeg hadde kastet ut tven, og de kom ikke og plomberte antenneuttaket da jeg meldte om dette. Heller ingen anne sjekk om jeg faktisk har tv eller annet tunerutstyr hjemme. Når vi fikk Digitaltunere sa jeg bare at jeg ikke har tv og dermed ikke ville ha tuneren eller tilbudet om 2 ekstra valgfrie kanaler. Fyren skrev bare da på meldinga at jeg ikke skulle ha tv. Dersom NRK kommer og krever at jeg skal betale lisens fordi borettslaget krever at jeg skal oppbevare en tuner i leiligheten min så skal de verså god få komme og plombere antenneutaket.

9418052[/snapback]

Du skal ikke se bort i fra at de prøver seg på det. Men så lenge du faktisk ikke er i besittelse av en tv eller annet utstyr med tuner så har du retten på din side.

Dette var faktisk mye enklere i UK. Der slapp man å betale lisens med mindre man så på tv. Så om man f. eks. hadde et tv apparat og en videospiller eller dvd spiller men aldri så på tv sa man i fra, så slapp man lisens.

Det som skjedde var at det kom en kontrollør og sjekket at tv og/eller videospiller ikke var tilkoblet antenne. Disse ville da også kunne dukke opp uanmeldt senere.

Lenke til kommentar

Tror nok det er den praksisen som gjelder her også. Jeg måtte som sagt ikke bevise at jeg hadde kastet ut TVen. Det kom ingen og sjekket at jeg ikke her noen tv. Det som står i loven er jo at De kan kreve at utstyr blir plombert, ikke at de nødvendigvis gjør det. men dersom det er blitt registrert at jeg er i besittelse av en ny tuner så kommer jeg til å kreve at jeg ikke skal behøve å ha den i leiligheten. Da kan formannen få lov til å ta vare på den. Ille nok at jeg må betale for nettet som en del av husleia. Lurer på om jeg kan få noen til å komme å plombere antenneintaket og så kreve å slippe å betale den delen av husleia. Dete r tross alt 1400kr i året. Meeen jeg benytter meg jo av nettet via kabel, så det er vel ikke værdt å krangle for mye.

Lenke til kommentar

Ikke helt sånn det fungerer nei.

Sender du brev til NRK og sier at jeg har TV i stua, men jeg bruker den bare til å se DVD får du likevell krav om lisens.

Gjorde du dette i UK, så sendte de (kanskje) kontrollør som sjekket at TVen ikke var tilkoblet antenne, og dermed slapp du lisens. Det var visst ikke alltid det ble sendt kontrollør.

Forskjellen er altså at i UK kunne du ha en TV i stua uten å betale lisens, dersom den bare vare tilkoblet vhs/dvd. I Norge må du betale så lenge du faktisk har en TV i stua.

Lenke til kommentar

Men det er svært upraktisk å skulle sende noe for å sjekke stadig vekk for å sjekke. Og jeg tror at dersom dette hadde vært praksis i norge så hadde det ikke vært mange som hadde betalt lisens. Men etter loven kan du fortsatt ha tven i stua. Du kan melde fra til NRK at du har en tuner som ikke er i bruk, men at du fortsatt vil ta vare på den. I mitt tilfelle tok de det på mitt ord at jeg ikke lenger hadde tven i stua. Men det er ikke værre enn at man kan henvise til loven og be dem om å kommå å plombere antenneuttaket dersom de ikke stoler på at du ikke sniktitter.

Lenke til kommentar
Cyclo: Hvordan definerer man "fjernsynsmottaker" etter at det analoget nettet stenges?

9418010[/snapback]

Det vet jeg ikke. Men jeg kan si deg med 100% sikkerhet at så lenge man tar inn signaler via parabol eller kabel, må man betale tv lisens.

9418085[/snapback]

Ja, der er vi enige :)

Mitt poeng er at mange bruker større LCD TVer som PCskjerm, og har ingen intensjon om å koble til parabol eller kabel e.l. Når da det analoge nettet stenges, blir det urimelig å kreve lisens pga at man har en gammel tuner som faktisk ikke tar inn brukbare signaler.

Det er det jeg lurer på om NRK har tenkt å endre på når nettet stenges ned.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra NRK nå:

Fortsatt vil det være slik at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva du bruker det til eller hvilke kanaler du ser på. Begrepet "fjernsynsmottaker" i forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt. Det vil si at alle innretninger som det kan tas inn fjernsyn på omfattes av forskriften, og ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene. Denne bestemmelsen omfatter all mottakerteknologi. Se også våre nettsider www.nrk.no/lisens

Svaret gjorde meg ikke så mye klokere.

Det vil si at alle innretninger som det kan tas inn fjernsyn på omfattes av forskriften, og ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene.

Betyr det at man må betale lisens for skjermer som har HDMI / DVI inngang også? Disse kan jo ta inn "fjernsynssignaler" ... noe en klassisk tv-tuner ikke kan om ett år.

Hva tenker dere?

EDIT: Sendte nye spørsmål - greit å komme til bunns i dette :)

Fortsatt vil det være slik at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva du bruker det til eller hvilke kanaler du ser på.

Ja, så langt henger jeg med - men så forstår jeg ikke logikken i fortsettelsen;

Begrepet "fjernsynsmottaker" i forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt. Det vil si at alle innretninger som det kan tas inn fjernsyn på omfattes av forskriften, og ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene.

La oss håppe to år frem i tid, da det analoge nettet er slukket.

Eks 1: Jeg har et klassisk TV apparat med analog tuner stående på hytta, som IKKE får inn NRK eller noen andre kanaler. Dette apparatet må jeg betale lisens for.

Eks 2: Så har jeg en 30" dataskjerm hjemme i stuen som kun kan ta inn signaler via HDMI / DVI, standarden som brukes til å koble de nye dekoderne til nyere TVer. Denne skjermen må jeg IKKE betale for, selv om jeg får inn både NRK og et titalls andre kanaler.

Mitt spørsmål går ikke på hva dagens lovverk sier - jeg lurer på om dere har tenkt å endre på reglene så de passer til morgendags teknologi?

Jeg regner med at dere er de rette å spørre om slikt, og at dere har tenkt igjennom fremtiden til lisensreglement.

Endret av messo
Lenke til kommentar
messo: Det betyr sikkert det samme som det alltid har gjort. Har apparatet innebygd tuner (fjernsyn, tv-kort, paraboltuner, kabeltuner, etc) er det lisenspliktig.

9426339[/snapback]

Ja, pr dags dato. Men har de tenkt å gjøre noe med det? Kom kanskje ikke klart nok frem i min første mail til dem.

Lenke til kommentar

Det der er jo helt latterlig. Så hvis man har en 20 år gammel tv og ikke gidder og kjøpe ny digitaltuner når analognettet slukkes så må man fortsatt betale lisens!? Man har en tuner som teoretisk kan vise et tvsignal, men i praksis så er det jo ingen ting å motta.

Lenke til kommentar
Det der er jo helt latterlig. Så hvis man har en 20 år gammel tv og ikke gidder og kjøpe ny digitaltuner når analognettet slukkes så må man fortsatt betale lisens!? Man har en tuner som teoretisk kan vise et tvsignal, men i praksis så er det jo ingen ting å motta.

9426911[/snapback]

Som det er sagt/quotet fra loven så kan du, hvis du ikke bruker tv i huset til å ta imot signaler, sende inn et brev skriftlig. Da vil du slippe avgiften, men hvis de vil kan de komme hjem til deg å plombere uttak/tuneren.

Lenke til kommentar

joda, skjønner det (var jeg som føst qoutet loven), men siden dette var svaret på et dirrekte spørsmål fra NRK så er det jo mye som tyder på at man er nødt til å legge inn det ekstra arbeidet. Det hadde jo vært mye letter om de gikk etter digitaltunere når det ikke lenger sendes analoge signaler.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Tja. Det er jo ikke NRK som har lagd lovverket... og de kan jo ikke gjøre annet enn å forholde seg til lovverket.

9427710[/snapback]

Et godt poeng. Men de må jo kunne søke om en lovendring?

Selv om de sikkert ikke har noe videre lyst til det. Så lenge de får mest mulig penger til å drive TV, så bryr de seg vel ikke stort.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...