Gå til innhold

Digitalt bakkenett og betaling av lisens.

Anbefalte innlegg

Har et lite finurlig spørsmål om nytt digitalt bakkenett. Alle hopper vi høyt hurra for bakkenett osv. ikke sant?

Vel mitt spørsmål er av en litt annen kategori.

Jeg er ikke interresert i å ha digitalt bakkenett. Alt jeg trenger av informasjon får jeg via nettet og parabol, filmer bestilles online osv.

Hvorfor skal jeg da bli krevd for lisens? Jaha, jeg har mulighet for å kjøpe meg boksen for å få NRK, men nei den ligger fint i butikken.

Noen som har noe informasjon om dette og hvordan NRK faktisk med loven i hånd kan kreve meg for penger for et produkt jeg ikke har mulighet, av egen fri vilje, til å benytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lurt på dette selv. Jeg har ikke parabol/kabel, men ser ytterst sjelden på vanlig TV. Mitt fjernsyn brukes stort sett til DVD avspilling og Wii. Jeg ser aldri på TV-kanaler, og NRK minst av alt. Når de vanlige antennesignalene forsvinner, har jeg ingen behov eller lyst på å få meg noe annet TV-signal, hverken parabol, bakkenett eller kabel. Det jeg egentlig vil ha, er en skjerm, uten mottaker. Men skjermer i samme størrelse som en normal TV koster jo en nyre.

Synes det er temmelig hull i hodet at jeg fremdeles må betale NRK lisens. At denne er knyttet opp mot selve apparatet er jo helt hinsides. Typisk Norge.

Lenke til kommentar

NRK avgiften er noe alle som har mulighet til å ta in NRK skal betal. Pr. i dag skal du betale dersom du er i besittelse av en tuner (mottaker). De fleste tver har dette innebygdd for vanlig analogt mottak. Desom du har parabol er gjerne NRK en del av en standardpakke.

Staten er krevd ved lov å ha en offentlig informasjonskanal i for av tv og radio i tillfelle krig (bokstvlig talt, ikke som i "kjekt å ha"). Det er egentlig dette vi betaler for.

Dersom man velger å ikke gå til anskaffelse av digital dekoder når analognettet forsvinner så har man ikke lenger mulighet til å ta inn NRK lenger så sant man ikke har kabel eller parabol. Då da bør vel heller diskusjonen gå på hvorfor kabel og parabol selskapene tvinger en til å ta NRK eller ingenting.

Jeg har fortiden ikke tv og ikke noen digitaltuner til kabelnettet vi er knyttet til, og betaler dermed heller ikke noen avgift. Tok dette valget i vinter da det gikk opp for meg at jeg ikke hadde hatt på TVen på noen måneder.

Lenke til kommentar
Men hvis du har parabol så er vel dette uansett ikke interessant for deg? Er vel ingen grunn til at du skal skifte over til RiksTV da?

9417554[/snapback]

Nei, men du får fortsatt NRK lisens på tv'en....

9417562[/snapback]

Ja, men dét har ingenting med RiksTV å gjøre. Du får regning på lisens fordi du har kjøpt en mottager for tv-signal, typisk et tv-apparat eller annet. :)

Lenke til kommentar
Har et lite finurlig spørsmål om nytt digitalt bakkenett. Alle hopper vi høyt hurra for bakkenett osv. ikke sant?

Vel mitt spørsmål er av en litt annen kategori.

Jeg er ikke interresert i å ha digitalt bakkenett. Alt jeg trenger av informasjon får jeg via nettet og parabol, filmer bestilles online osv.

Hvorfor skal jeg da bli krevd for lisens? Jaha, jeg har mulighet for å kjøpe meg boksen for å få NRK, men nei den ligger fint i butikken.

Noen som har noe informasjon om dette og hvordan NRK faktisk med loven i hånd kan kreve meg for penger for et produkt jeg ikke har mulighet, av egen fri vilje, til å benytte.

9417497[/snapback]

Men du for inn NRK via parabol?

Jeg har tenkt tanken selv. Det er urimelig å kreve NRK lisens hvis man f.eks har en TV med tuner, men kun bruker den til PCen. (Tenker på når det analoge nettet slukkes)

Lenke til kommentar
Synes det er temmelig hull i hodet at jeg fremdeles må betale NRK lisens. At denne er knyttet opp mot selve apparatet er jo helt hinsides. Typisk Norge.

9417578[/snapback]

Husk at lisensen ikke er der fordi du ser på NRK, men fordi du har en tv-mottager. Løsningen er jo å ganske enkelt ikke kjøpe seg en tv-mottager. Da får du heller ingen lisensavgift.

Lenke til kommentar
Ja nettopp er dette jeg lurer på. Hvordan kan NRK kreve meg for penger for et produkt jeg ikke KAN eller vil benytte når normale bakkesendinger slukkes?

9417613[/snapback]

Fjerner du tv-mottageren fra tv-apparatet så kan de ikke lengre kreve lisens fra deg. Ganske enkelt. :)

Lenke til kommentar
§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Nyttig å tenke på for de som ikke benytter seg av mottaker som man eventuelt besitter.

Etter at det analoge bakkenetter er lagt ned vil det jo være enormt mange motakere i de ganske land som ikke er i bruk. Da vi man vel kunne argumentere med at man ikke har gått til inkjøp av ny tunerboks.

edit: det er som sagt ikke noe problem og melde fra dette til NRK. Gjorde det selv i vinter og det gikk helt knirkefritt. Bare pass på å gjøre det før nye periode starter. Fra 2008 er det 01.01.2008 og 01.07.2008. Hvis du har mottat regning nå og du ikke benytter deg av mottakeren så si i fra før forfall av regningen.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Sendte en mail til lisensavdelingen til NRK for å høre hva de tenker om saken.

Hei lisensgutter og jenter i NRK!

Jeg har et enkelt spørsmål, som jeg tror flere og flere stiller seg nå som RiksTV åpner det digitale bakkenettet for allmenheten. Spørsmålet er som følger:

Hva skjer med NRK lisensen når det analoge nettet slukkes?

Vanlige TVer med analog tuner vil ikke lengre ta inn NRK sine signaler, og det vil være urettferdig om eiere av slike apparater må betale for noe de ikke får. Er dette en problemstilling dere har tenkt igjennom? Isåfall, har dere tenkt over hvordan dere skal definere hvem som må betale og ikke?

For meg virker det logisk at lisenspengene kreves fra de som har utstyr til å ta inn NRKs signaler. Det være seg de nye digitale dekoderne, parabol eller kabel. I mitt tilfelle har vi ingen av delene, og når dere slukker det analoget nettet i Hordaland om ett år (30. sept '08) så ønsker jeg ikke å få tilsendt en lisensregning for noe vi faktisk ikke har tilgang til.

Håper dere kan gi et bra og begrunnet svar på mitt enkle spørsmål!

Kommer tilbake med svar (hvis jeg får) :)

Endret av messo
Lenke til kommentar

Flott! Kanskje vi får en ordentlig tilbakemelding. Jeg tipper og at viasat/get/canaldigital vil tjene penger på faktisk å tilby kanalpakker UTEN Nrk, er nok mange som irriterer seg over lisensen. Kan jo være et stort smutthull her :)

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Men det kan også at de ga av loven må levere med NRK for å få lov ti å opperere i Norge.

Det er jo ikke for ingen ting at vi har Rikskringkasningen in Norge. jeg hadde faktisk ikke hatt noe i mot å betale linsensen hadde det ikke vært for at den er så sykt høy. 750 kr u året hadde jeg ikke hatt noe i mot sel om jeg aldri/sjeldent ser på programtilbudet.

Lenke til kommentar

Tydeus: Dette "smutthullet" ditt eksisterer ikke. TV lisensen har ingenting med mulighet for mottak av NRK å gjøre.

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Forøvrig vil jeg også tro at kabel/parabol-tilbydere er pålagt å tilby NRK i alle sine pakker.

Og til de som pratet om plombering:

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Da regner jeg med at også antenneinntak blir plomert.

Lenke til kommentar

cyclo: enig der. Vil spesifisere at dette bare er en løsning om man ikke lenger benytter seg av tvtuner i noen form. For parabol og kabel-brukere er alternativet å ikke benytte seg av en digitaltuner og dermed heller ikke se på andre kanaler.

Grunnen til at jeg tok fram dette som en mulighet i forbinnelse med å ikke gå til inkjøp av ny digitaltuner er at det også er et alternativ for de av oss som får et digitalt kabelnett tredd nedover hode enten vi vil eller ikke. Jeg bor i blokk og det ble bestemt at vi skulle gå over til digitalt og at alle fikk tildelt en digital tuner. Jeg hadde allerede meldt i fra til NRK at jeg hadde kastet ut tven, og de kom ikke og plomberte antenneuttaket da jeg meldte om dette. Heller ingen anne sjekk om jeg faktisk har tv eller annet tunerutstyr hjemme. Når vi fikk Digitaltunere sa jeg bare at jeg ikke har tv og dermed ikke ville ha tuneren eller tilbudet om 2 ekstra valgfrie kanaler. Fyren skrev bare da på meldinga at jeg ikke skulle ha tv. Dersom NRK kommer og krever at jeg skal betale lisens fordi borettslaget krever at jeg skal oppbevare en tuner i leiligheten min så skal de verså god få komme og plombere antenneutaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...