Nutjob Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei. No har det seg slik at foreldra mine trur ikkje på meg at det er ein lov som gjeld å bruke eigne inntente penger fritt fra du er 16år. Men eg er sikker på at dette har eg lest utifrå ei lov. Men finn ikkje dette igjen, kan nokon finne eit dokument som seier dette eller som kan BEKREFTE at dette eg trur her er sant? (skal få mamma til å lese dette etterpå om responsen er god nok) zaltmann Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Sålenge du selv har levert inn frikort/skattekort og står oppført som arbeidstaker, disponerer du selv din inntekt. Derimot kan jo foreldrene dine pålegge deg husleie/kostpenger sålenge du bor under deres tak. Det kan føles blodig urettferdig, men dere kan kanskje bli enige om en fordelingsnøkkel, hvor de setter "leieinntektene" inn på en BSU-konto i ditt navn. Slik "tvungen sparing" kan være lurt for din egen del. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Det er vel denne du leter etter: Vergemålsloven § 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet. Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet. Endret ved lov 8 juni 1979 nr. 38. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Det er vel denne du leter etter: Vergemålsloven§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet. Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet. Endret ved lov 8 juni 1979 nr. 38. 9420149[/snapback] takk skal du ha men da har det ordnet seg allerde, det blir en laptop på meg til skolearbeid osv. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=29034# takker for svar zaltmann Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Sålenge du selv har levert inn frikort/skattekort og står oppført som arbeidstaker, disponerer du selv din inntekt. Derimot kan jo foreldrene dine pålegge deg husleie/kostpenger sålenge du bor under deres tak. Det kan føles blodig urettferdig, men dere kan kanskje bli enige om en fordelingsnøkkel, hvor de setter "leieinntektene" inn på en BSU-konto i ditt navn. Slik "tvungen sparing" kan være lurt for din egen del. 9417556[/snapback] Foreldre har forsørgeransvar for deg til du er fylt 18 uansett og kan ikke kreve penger av deg før dette. Dersom du fortsatt er i videregående opplæring etter fylte 18 økes grensen til det som kommer først av fullført videregående opplæring og fylte 21 år. Ellers er det riktig at du disponerer egne tjente penger selv nå, mens gaver o.l. i utgangspunktet disponeres av foreldre til du er fylt 18 år før du får den juridiske retten til dem, iallefall. Endret 3. september 2007 av stonebro Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Sålenge du selv har levert inn frikort/skattekort og står oppført som arbeidstaker, disponerer du selv din inntekt. Derimot kan jo foreldrene dine pålegge deg husleie/kostpenger sålenge du bor under deres tak. Det kan føles blodig urettferdig, men dere kan kanskje bli enige om en fordelingsnøkkel, hvor de setter "leieinntektene" inn på en BSU-konto i ditt navn. Slik "tvungen sparing" kan være lurt for din egen del. 9417556[/snapback] Foreldre har forsørgeransvar for deg til du er fylt 18 uansett og kan ikke kreve penger av deg før dette. Dersom du fortsatt er i videregående opplæring etter fylte 18 økes grensen til det som kommer først av fullført videregående opplæring og fylte 21 år. Ellers er det riktig at du disponerer egne tjente penger selv nå, mens gaver o.l. i utgangspunktet disponeres av foreldre til du er fylt 18 år før du får den juridiske retten til dem, iallefall. 9422255[/snapback] takker, akuratt det svaret eg venta på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå