Solefald Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 installerte ubuntu 7.10 betaen som nettopp kom ut. da alt var ferdig, da såg eg at windows xp ikkje var på lista over OS'er som eg kan velge lenger. eg prøvde å edite grub fila, eller kva den heite, da fikk eg XP på lista, men da står det at NTLDR is missing. partisjonen windows ligger på ser normal ut, men under Computer, så står det 39.1 GB Volume sdb1. noken som har forslag til fix? frister absolutt ikkje å måtte installere windows på nytt igjen. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei, har du endret størrelsen på Win-partisjonen vha f.eks Gparted? Win kan få hikke av slikt. Hvis du Googler feilmeldingen din, vil du se at mange har gjort denne feilen før deg. Se også http://tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm for mer info. Kan du poste "grub.lst" så vi ser hvordan du har satt opp den? S Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) den ser sånn ut: title Ubuntu, kernel 2.6.22-10-generic root (hd0,4) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-10-generic root=UUID=6c88bae1-b3d9-4d78-a4ea-56bce7b9da2f ro quiet splash vga=791 initrd /boot/initrd.img-2.6.22-10-generic quiet title Ubuntu, kernel 2.6.22-10-generic (recovery mode) root (hd0,4) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-10-generic root=UUID=6c88bae1-b3d9-4d78-a4ea-56bce7b9da2f ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.22-10-generic title Ubuntu, memtest86+ root (hd0,4) kernel /boot/memtest86+.bin quiet title Windows XP root (hd0,1) makeactive chainloader +1 eg leste i en guide, visste ikkje helt kva meir eg skulle legge til enn det som står der :/ eg endra ikkje på noke, installerte berre over den gamle Ubuntuen eg hadde fra før (som eg hadde glømt passordet på.hehe) Endret 3. september 2007 av Solefald Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Etter å ha lest litt hos onkel Google, ser det ut til at dette er et WinXP-problem. Microsoft har en side om det her: http://support.microsoft.com/kb/320397 Jeg regner med at du kjører WinXP SP2. Du kan prøve å fikse Win-installasjonen din ved hjelp av fikse/reparer-valget som du har når du booter opp med WinXP-installasjonsCDen. Dette vil reparerer Windows boot-loader, iallefall. Etterpå kan du prøve å legge inn GRUB på nytt for å få bootet inn i Ubuntu. Denne jobben gjøre du i så fall via Ubuntu LiveCD'en. Mvh, S (Jeg så at feilen var registrert - og avvist! - som en bug hos Ubuntu) Endret 3. september 2007 av adder1972 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå