strafix Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Jeg lurer på hvordan man skal lagre ett oppladbart NiCd batteri for å bevare det best mulig. Skal det lagres flatt eller fullt oppladet? Om man lagrer det fullt oppladet så selvutlader jo batteriet seg med rundt 1% per dag, og et slikt batteri skal helst ikke under en viss spenning (skal ikke kjøres helt flatt). Og når batteriet er "tomt" så vil det vel kanskje selvutlades enda litt mer da og slik at det kjøres helt til bånn? Batteriet er riktig nok ikke til en mobil eller PDA, men til en lommelykt som benyttes svært sjeldent (6 volt 2,2 Ah). Men det er kanskje flere som vil ta vare på batteriene sine... ? Mvh Øystein G. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Hvorfor skal ikke et NiCd batteri kjøres helt flatt? I mine yngre dager når jeg kjørte radiostyrt bil, så tømte vi batteriene helt og deretter kortsluttet de for å få de helt tomme for strøm. Såvidt jeg husker har NiCd batterier "hukommelse" slik at hvis man lader de mens det fortsatt er strøm igjen på de, så vil de etterhvert miste kapasitet. Men over til lagringen, jeg ville ikke lagret batteriet tomt over lengre tid, jeg gjorde det med noen av mine batterier, og fikk problemer med å lade de etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå