Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stå opp om morgenen

QBab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HAHA :D gjør som meg, sett klokken til å ringe en time før du skal opp, og så trykker du på utsett knappen helt til du kommer til den tiden du egentlig skal opp. etter hvert blir du mer våken av dette.

9621153[/snapback]

kanskje dette hjelper for noen.

men for meg så greier jeg å lukke alt støy ut.

greier til og med å bake inn lydene i drømmen min. f.eks at det plutselig er en alarmklokke i drømmen :p det eneste som hjelper hos meg er å legge seg tidligere, få skikkelig døgnrytme, musikk når man skal våkne, lys når man skal våkne.

Lenke til kommentar

Etter min mening har dette ofte å gjøre med at man kanskje ikke føler at man har noe fornuftig å gå til om man står opp, i hvert fall når det blir så ille som du beskriver her. Kanskje har man en jobb man ikke trives med, skole/studier som er lite motiverende eller kanskje direkte feil for en, problemer som har bygget seg opp og ser uoverkommelige ut.. det kan være mye forskjellig. Hva er ikke da bedre enn å gå i dvale? I noen timer så ligger man der og bare eksisterer, mens hjernen tar en med til absurde og underholdende steder og situasjoner, og man slipper å tenke, slipper å gjøre ting man ikke liker, tilsynelatende uten at det får konsekvenser for en.

Jeg tror dette ofte er tilfellet når man har problemer med å stå opp, og i så fall er det viktig at man tar litt tak i livet sitt, finner ut hvordan man kan gjøre det våkne livet verdt å våkne opp til, enten det er ved å bytte jobb/studie eller bare ved at man prøver å se den situasjonen man sitter i i et litt større tidsperspektiv.

Det kan også være en god idé å tvinge seg selv inn i en fornuftig døgnrytme. Slå av dataen et par timer før man helst bør legge seg (eller i hvert fall skru ned lysstyrken på skjermen, ikke spille spill osv.) og ikke spis store måltid rett før du skal sove eller legg deg sulten (kroppen skal hvile, ikke bruke masse energi på å fordøye masse mat) - dette vil gjøre denne prosessen enklere. Det kan også være en god idé å trene (eller i hvert fall holde deg i aktivitet også etter jobb/skole), og dermed gi kroppen overskudd til å holde seg våken hele dagen og i så måte ikke la middagshvil o.l. ødelegge for døgnrytmen.

Lenke til kommentar

Med en gang alarmen går, så må du stå opp, før du tenker på at du vil sove mer. Tenk på den varme dusjen du skal ta.

Men noen ganger dusjer jeg for lenge, og noen ganger sovner jeg i dusjen. Men faren min passer på at jeg kommer ut i tide, ved å true med å komme å ta meg ut.

Min morgen:

Jeg hører alarmen og står opp umiddelbart. Går i en varm dusj, og dusjer i 15-20 min. Så går jeg ut og pakker meg inn i håndklær, dette kan kombineres med PC, TV, frokost, avisa osv. Når jeg er tørr kler jeg på meg, og drar mot skolen.

Dette på ca. 45 min.

La det bli en vane, så går det lett som en fjær. ;)

Lenke til kommentar

Har samme problemet som trådstarter og har fått rådgivning om dette emnet. Ting som er viktig for å få en god nattessøvn er at du legger deg i tide (jeg skal ikke snakke. kl er over 2 nå :roll: ).

Legger du deg tidlig er det også lettere å stå opp tidlig. Dette må du prøve å ordne selv om det innebærer at du må tvinge deg tidlig opp noen dager og bli trøtt og så legge deg tidlig, men unngå å sov middag for da ødelegger du hele opplegget.

Jevnlige måltider og trening gjør også underverker på kroppen. Spiser du riktig og får i deg nødvendige vitaminer og mineraler samtidig som du trener nok til å bli "sliten" er det mye lettere om kvelden når du skal prøve å sove. Men unngå å spis eller trene rett før du legger deg. Å prøve å sove med høy puls eller magen full av mat er ikke bra selv om det kanskje funker i det korte løp.

Ett annet problem som en ovenfor her kom inn på er motivasjon. Har du ingenting å glede deg til om dagen så kommer så blir det veldig vanskelig å stå opp. Spesielt viktig er ett godt sosialt og regelmessig samhold med kamerater eller kjæreste. Det er nær sagt alfa omega. Å delta i organiserte aktiviteter er ett godt utgangspunkt for å utvide sin sosiale omgangskrets. For eksempel ulike arrangement, organisert idrett eller profesjonelle klubber er gode steder å treffe folk og for å ha noe å se frem til. Men siden du jobber er ett godt miljø på arbeidsplassen det aller viktigste. At du ser frem til å komme på jobb er viktig.

Fokuser på det positive istedet for det negative når du tenker på å gå til jobb neste dag. Ikke tenk på hva du ikke vil gjøre/oppleve/oppnå, men tenk på hva du vil oppnå.

Nå når vinteren kommer blir det også veldig mørkt og trist og denne mangelen på lys gjør at kroppen ikke produserer nok av noe hormoner som vi trenger for å føle oss våken og opplagt. Du kan vurdere å kjøpe en lysskjerm, men som til å begynne med er det en lur ting å skru på lyset i rommet med engang du begynner å våkne. Da begynner hormonproduksjonen som gjør at kroppen blir mer våken. En god frokost gjør også underverker for kroppen og du vil føle deg mer opplagt på jobb noe som igjen forbedrer det indre bildet du har av jobbsituasjonen din og som igjen vil gjøre deg mer motivert til en ny arbeidsdag.

Skulle du miste motet helt eller trenger en ekstra "push" i riktig retning er veldig lurt å bestille time hos profesjonelle som kan motivere deg videre og følge deg opp.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem før i tiden.

Men fikk orden på det da jeg trente mer, og var ble ganske aktiv i hverdagen og fikset døgnrytmen selvfølgelig.

I starten kan det være greit å få litt hjelp til å våkne den første uken, og ikke ødelegg rytmen i helgen!

Senere vil det bli lettere på egenhånd!

Lenke til kommentar

LØSNING

Jeg har forsket flere ganger på dette selv, og er en av de som liker å sove lenge. Men dermed sover jeg optimalt 8 timer og er like frisk (men blir trøtt tidligere på kvelden enn det jeg gjør hvis jeg står opp senere).

1) Det jeg har funnet ut er at det er ekstrem stor forskjell på seng. Når jeg sover på en hard seng, sover jeg 8 timer, sover jeg i en veldig myk seng kan jeg ligge det altfor lenge. Harde senger er visst også bra for ryggen såvidt jeg vet.

2) Det du OGSÅ bør få med deg er frokost - høyst undervurdert, men jeg spiste utrolig uregelmessig før (spiser ikke akkurat veldig regelmessig nå heller, men frokost prøver jeg i alle fall å få med meg). No joke - det ER faktisk den viktigste måltiden.

3) Dusj hver morgen. Hvis du ikke allerede gjør dette (noe du bør gjøre forsåvidt) så vil du merke at du våkner opp noe utrolig når du er ferdig med å dusje. Derfor pleier jeg selv å dusje først før jeg gjør alt det andre som må til (blir litt mer effektiv på den måten).

4) Noen slags ukentlig mosjon er jo bra, for jeg vet (med god erfaring) at du ikke bruker spesielt mye energi ved å sitte ved PC-en: ERGO; jo mindre energi du bruker, jo mindre trøtt føles du, og dermed kan du sitte våken mange mange timer før du trenger søvn - voilà, fucked up døgnrytme :)

Det gjelder bare å bli mer rutinert, sove 8 timer, spise regelmessig, og ikke sitte ved PC-en til 04 om kvelden, men kanskje heller legge seg i senga og se litt på tv før du legger deg hvis litt underholdning må til.

My $0.02. :whistle:

Endret av SineTwo
Lenke til kommentar
HAHA :D gjør som meg, sett klokken til å ringe en time før du skal opp, og så trykker du på utsett knappen helt til du kommer til den tiden du egentlig skal opp. etter hvert blir du mer våken av dette.

9621153[/snapback]

Utifra det jeg har lest så fungerer det dårligere, man blir mer bevisst over at man må stå opp men man får jo mindre søvn? :)

Lenke til kommentar
Klarer ikke legge meg før 3-4 tida om natta, føler at dagen går så raskt over hvis jeg skal legge meg klokka 12 o_O Ikke det at jeg gjør noe om dagen, så det er ikke så ille at jeg er våken så lenge.

9624052[/snapback]

Slet med det samme før, men så fant jeg ut at etter klokken tolv gjorde jeg egentlig ikke så mye ^^

Jeg bare satt på internett og prøvde å finne noe å gjøre :p

Lenke til kommentar

jeg har funnet en løsning som funker for meg, så lenge jeg ikke kan fordra hu jeg leier til står jeg opp 5 om morgenen, vasker litt, spiser og drar på jobb rundt 6... da slipper jeg at hu maser om ditten og datten før jeg drar på jobb og det gjør at jeg faktisk vill stå opp så tidlig, legger meg 10-11 tia om kvelden, når jeg kommer hjem fra jobb...

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Gjest Guest_akd_*

det med en uforklarlig tance kjenner jeg godt til. Lider av forsinket sensøvnfase syndromet. Og har ofte perioder med å være i en trance om morgenen eller ved en oppvåkningsfase som ender med en slags trance. Er nesten som å være hypnotisert. Alle lyder, berørelser osv har en muligheten til å velge å stenge ute raskt. Noe som er enkelt i en slik tilstand og spesielt med vante lyder og bevegelser/berørelser. Sjelden jeg ikke hører eller merker lyder og berørelser men er uten evnen til å fysisk reagere, og blir ofte raskt dratt inn i drømmer. gjerne virkelighets virkende drømmer, ofte drømt at jeg står opp og starter dagen som jeg ville gjort for så å oppdage 3-4 timer senere at jeg enda ligger i sengen. Drøm og virkelighet snører seg gjerne litt sammen. Er veldig tungt å komme ut av og eneste løsning er å ikke bli liggende, men å komme seg på bena. Har flere ganger fått hjelp til å bli satt opp i sengen og ført ut av rommet. Viktig at det ikke vekker motstrebene følelser som sinne og irritasjon. Enten må det skje i svært sent og behagelig tempo eller så raskt/brått at en ikke rekker å tenke over det (altså å velge det bort). Er vanskelig og ikke alltid det går. Men jeg blir i tillegg ofte svært sliten resten av dagen etter å ha vært i en slik trance. Og har også opplevd å bli værende i trance over flere døgn. Vil også nevne at en nødvendigvis ikke blir mer uthvilt av å sove lenge, hender at det virker andre veien også. den dype søvnen er viktigst. Vil annbefale deg et mørkt stille rom og stille vekkerklokken 1-2 timer tidligere. Alt etter men målet er å vekke deg før du når denne transen (noe jeg antar at du stortsett opplever etter flere timers søvn). Heller ta en 45 min hvil før 17.00 på dagen;) Er ikke så viktig i første omgang når du legger deg, men du må i det minste ha muligheten til å sove 2 timer før klokken ringer. Og kom deg raskt opp når kl ringer. Mest idielt er det å sove 5-7 timer og rutine vil bli viktig med tiden. kan virke kipt å stå opp kl 5, men lettere å trene (da altså på ønsket tid) og ha god tid enn å slite og i tillegg ha dårlig tid. Går muligens ann å legge seg det senere for en som ikke har samme søvnprob som meg, men sies at beste søvnen finner stortsett tid på natten i det minste. Jeg går for alt som fører til kvalitetsøvn:) og litt vilje må til så lenge det er vanskelig. Ellers synes jeg det stod veldig mye viktig og riktig i svaret til spock84 og magicus.

håper det har ordnet seg:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sliter med akkurat det samme. Kan legge meg klokka 11, sove 9-10 timer og forsove meg kraftig fordi jeg blir liggende i transe om morgenen, og er ikke helt klar over hva som egentlig skjer. Jævlig irriterende, fordi det går utover så mye annet...

Lenke til kommentar

jeg hadde en samtale med noen jeg midt på natten, jeg kan ikke huske det, jeg kunne ikke huske det da, jeg kunne ikke ha husket å ha snakket med fyren som kom inn midt på natten heller på noen dager.

Bor på internat altså

Det hadde seg sann at jeg møtte fyren i en gang, morgenen etterpå.. Han lurte på om jeg hadde finni ut om hvor minnepennen min hadde blitt av.

"Å? Når spurte du om det?"

"Natt til i dag?"

"Pøh.. Da sov jeg."

"Sov? Du satt jo i sengen og snakket!"

Det er en blandt flere.

Nå, sliter jeg med fravær fra skolen. Har enda ikke seriøse problemer, men er godt på vei!

Denne linken ble sendt til meg på facebook, i tillegg til det, har jeg 4 personer som skal komme inn o.. Nei, 5 personer, som skal vekke meg.

Vurderer noe på pc'n også.

Noen som vet om Itunes vekketingy?

Lenke til kommentar

Anbefaler klokkeradio eller vekkerfunksjon på TV, helst på en kanal du kan utstå (så du ikke klikker og slår av før du er våken nok) men ikke for interessant heller, da blir du liggende og se. Radio er greit nok, da kan du jo gå rundt.

For tiden bruker jeg radio og mobil med vibrering som ringer hvert 5. minutt i 15 minutter før radioen slår seg på. Fungerer greit nok. Slår og på leselyset når jeg husker det, peker vekk fra meg og lyser ikke opp rommet for mye. For da forsvinner jeg under dynen.

Har prøvd uten vibrering på mobilen, da stenger jeg ute ringingen. I dag ringte det i en time før jeg merket noe, for radioen var av.. Rekorden er 3 timer med vibrering :p

Lenke til kommentar

Clocky. Nuff said. Stiller den slik at den ruller avgårde med en gang alarmen går.

Forsov med ca hver dag i 10ende klasse (før jeg fikk clocky,og motivasjon til skole). Har enda tilgode å forsove meg :) (selv om jeg bare har gått på skole i en måned. hehe)

Endret av KennyMafakka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...