Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stå opp om morgenen

QBab

Anbefalte innlegg

Mange tips her hvordan man skal brekke seg opp av senga.... hva med en mer skånsom måte ved å lure kroppen litt.

Skaff deg en slik dagslyslampe som selges som for terapi i de mørke vintermånedene, en med tidsfunksjon.

På den måten kan du simulere soloppgang på rommet ditt slik at kroppen ikke er så trøtt om morgenen. La lyset dimme seg på en times tid før du skal opp, når klokken ringer føler du deg mer våken.

Ja... kroppen kan lures :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg en vekkerklokke i dag. En som bråker noe sykt.

Spørs om det hjelper, jeg har faktisk klart å sove med en ulende brannalarm på rommet mitt.

9416834[/snapback]

Og jeg med brannbil og sykebil og snutbil utenfor, derfor har jeg 4 klokker på morgenen som er gjemt under senga, under skapet osv, så jeg må ned og krabbe på morgenen.

Lenke til kommentar
Burde prøve å legge deg og stå opp til en nogenlunde samme tid hver dag du skal ut på jobb, jeg legger meg ca 23:30, og er oppe hver dag 06:05. Det har rett og slett blitt en vane, en god vane for da rekker jeg busser og skole. Tar en stund å trene opp, men slik du forteller virker det som du ikke har døgnrytme, altså kroppen vet ikke når den skal sove eller ikke sove.

~ Mortis360

9423559[/snapback]

6 og en halvtime søvn er ingen god vane :p

jeg prøvde meg på 8 timer, 23:00 til 07:00. Men det ente med at jeg våkna mange ganger i løpe av natta og var ennda trøttere når klokka ble 07:00 :p

Lenke til kommentar

Woho, våken igjen! :w00t: - og QBab slår alle rekorder!

Dette nye systemet er det mest effektive noen sinne.

Skaff dere en timer på winamp, et anlegg som spiller rimelig høyt (høyt nok til å vekke samtlige i huset) og legg deg slik at du får sove 7-8 timer.

Det som skjer er at jeg våkner en liten stund før helvete bryter løs i frykt for å vekke alle. Så fort jeg hører musikken starter, fyker jeg opp springer inn i stua og skrur den av. Hybelverten vår bor i etasjen rett under stua, så viss jeg ikke springer fort som faen så kaster han oss sikkert ut. Ja, dette er en risikosport.

Men det er vist det som må til.

Sangen som spilles er en trance tingy som er rolig i 10 sekund for så å begynne DUNK DUNK DUNK DUNKDUNKDUNKDUNKDUNDUUUUNK!

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Jepp, men ikke bare heavy metal. Sett på anlegget slik at du er nødt ut av rommet ditt for å skru det av. Pass på at volumet er så høyt at du kommer til å vekke samtlige i huset viss du ikke skrur det ned asap.

Så hver morning de siste dagene har jeg skutt opp av senga så fort jeg hører musikken starter. Hybelverten bor i etasjen under oss, så her gjelder det og være kjapp. >.<

Lenke til kommentar
Jepp, men ikke bare heavy metal. Sett på anlegget slik at du er nødt ut av rommet ditt for å skru det av. Pass på at volumet er så høyt at du kommer til å vekke samtlige i huset viss du ikke skrur det ned asap.

Så hver morning de siste dagene har jeg skutt opp av senga så fort jeg hører musikken starter. Hybelverten bor i etasjen under oss, så her gjelder det og være kjapp. >.<

9436988[/snapback]

jeg får kjeft av leietaker om jeg snur på fingeren :p hehe..

Også må da forsterkeren stå på hele natta...

Lenke til kommentar

I dag slår jeg alle rekorder. Oppe klokken 06.00! :w00t:

Dette er et resultat av at jeg klarte og forsove meg i går og grunnen er at jeg ikke var streng nok med meg selv. Jeg skulle bare legge meg ned på i 2 minutter og ta en røyk. Boom! Game over. Så fort du legger deg ned har du tapt, uansett hvor våken du føler deg.

Så oppskriften er nå: full musikk> hopp opp av sengen> skru av musikken> stikk på do> tilbake i stua og sett på youtube, spill CS, skriv på forumet etc. What ever you do, do NOT ligg ned.

Lenke til kommentar

kjenner meg igjen i noe av det du sier:

* hvis folk prater til meg, så responderer jeg som om jeg er våken

* har ingen mulighet til å vurdere om det er viktig at jeg står opp

* vekkeklokker kan ringe uten at jeg reagerer. det ringer litt i ørene selvsagt når jeg endelig våkner :p

* tar lang tid fra jeg legger meg til jeg sovner av

jeg har en ganske ustabil døgnrytme. og de gangene jeg har fått til stabil døgnrytme, blir det ganske enkelt ødelagt ved kun en dag ute på byen for å drikke.

men jeg har fått til normal døgnrytme, så det er mulig.

det jeg fant ut fungerte.

* absolutt legge seg tidlig. gjerne grisetidlig i starten (er litt rart, men det virker som kroppen min alltid vil legge seg senere)

* ny alarmklokke som simulerer solas oppgang.. rommet jeg bor i har dårlig lys inn så det er litt vanskelig å få lys inn som indikerer morning.

* ikke vær lenge opp i helgene.

* musikk når man skal våkne

har nok en gang dårlig døgnrytme, så det er bare å sette igang å stille den tilbake igjen :p

:cool:

Lenke til kommentar

Har samme problemet.

Har forsovet meg tre ganger på tre uker nå, noe som er helt borti ræva dårlig.

Har nå ordnet trippelvekkerklokke.

Mobilen er første instans, den er stilt inn på vekkerklokke med slumring hvert 5 min. Begynner klokka 07.10.

Så er det han jeg bor sammen med, har jeg ikke stått opp før han skal han få meg opp.

Hvis han og forsover seg, har jeg modern og fadern hjemme som ringer å sjekker om jeg er oppe klokka 07.45.

Tror det skal funke rimelig greit ^^

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart meg i 2 uker uten å forsove meg. Jeg har faktisk stått opp klokken 6 hver dag til og med klokken 5 en gang. (Stilte klokken feil). Som et resultat av at jeg våkner så tidlig blir jeg trøtt i halv ni - ni tiden og sover som regel klokka ti.

I går kveld klarte presterte jeg noe merkelig, jeg var trøtt så jeg la meg ned på i 8 tiden og sovnet. Siden jeg sovnet så tidlig fikk jeg ikke skrudd på alarmsystemet mitt og det endte med at jeg klarte og forsove meg igjen. Var ikke oppe av sengen før klokken 9.

Jeg voknet riktig nok klokken fire, seks, syv, åtte og ni. Men siden jeg lå en slags transe som vanlig klarte jeg ikke å skjønne at jeg skulle stått opp for mange timer siden.

Fra 8 om kvelden til ni om morgenen, det blir ganske mange timer det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...