Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stå opp om morgenen

QBab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan jo også ha radiovekkerklokke. Sett den på 10 min før du egentlig skal stå opp, så kan du bare ligge å høre på at de snakker og musikken som de spiller. Funker best for meg. Da ligger jeg bare å konsentrerer meg om det de sier, egentlig. Annen løsning er jo høy og bråkete musikk, men det er allerede foreslått :)

Lenke til kommentar

En radio som står å prater meg inn i øret, hadde jeg bare sovnet fortere av.

Som sagt så prøver jeg med full trøkk heavymetal i morgen tidlig. Det burde gå. Viss ikke stikker jeg til doktorn og ber han slå meg hardt i hodet med en grassløk.

Lenke til kommentar

Hei, jeg bleide å forsove meg i fjor når jeg gikk til skolen. Var bare sååå deilig å ligge å slappe av litt til og litt til. Til slutt var gått noen timer og jeg fant ut at det var like greit å bare sove videre. Nå har jeg begynt å spise sunnere og legger meg tidligere så om morgen er jeg rene sol strålen.

Lenke til kommentar

Trikset for meg er å sette på alarmen ca. et kvarter før jeg faktisk skal stå opp og legge alarmen i andre enden av rommet..

Da får jeg logget og vridd meg litt og slappet av før jeg skal stå opp, og når jeg må stå opp og finne alarmen så hjelper det også å bli mer våken..

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det er viktig med selvdisiplin. Stå opp når du skal, uansett hvor trett du er. Kom deg i dusjen, og deretter spis en energirik frukost. Bestemmer man seg for å "bare ligg i fem minutter til", får det ofte et uheldig utfall.

Lenke til kommentar
Jeg for nok søvn vil jeg tro. Jeg tror det er noe extra orderenary som feiler meg. I går sov jeg ikke mindre en fra klokken 5 om morningen til klokken 7 om kvelden for så å gå og legge meg igjen i 12 tiden(rimelig trøtt) og sove 12 timer til.  :ermm:

9416810[/snapback]

Høres for meg ut som en svært ustabil døgnrytme. Hva skjer da? Jo, kroppen kommer ut av rytme og vet ikke om det er på tide å stå opp eller legge seg.

Sørg for å legge deg til den samme tiden hver kveld, og ha vekking på samme tidspunkt hver morgen. Så skal du se at det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Det er viktig med selvdisiplin. Stå opp når du skal, uansett hvor trett du er. Kom deg i dusjen, og deretter spis en energirik frukost. Bestemmer man seg for å "bare ligg i fem minutter til", får det ofte et uheldig utfall.

9420104[/snapback]

ja de 5min er gode og den neste timen også ^^

Lenke til kommentar

Har plagdes med dette en tid, jeg er helt i transe, røsker ut kontakten til vekkerklokka, skrur av mobilen og snakker til folk som om jeg er våken, mens jeg fremdeles "sover", noe jeg ikke husker etterpå. :ph34r:

Løsningen min var å holde fast døgnrytme uansett om det er ukedag eller helg(kan bevilge meg noen timer frem/tilbake i helgen, da, hehe :p )

Du trenger også en vekkerklokke som ikke gir seg etter et visst antall snooze, helst som du ikke vet hvor er, slik at du må kuke for å finne den. Bruker å få andre til å legge den et sted etter jeg har lagt meg, slik at jeg ikke vet hvor den er, og klarer ikke å slå den av mens jeg er i "transe". :hmm:

EDIT; som det har blitt sagt tidligere i tråden, er selvdisiplin viktig. Selv om man føler at man er helt fucked, er man(i alle fall jeg) bevisst i den grad at jeg kan tenke "faen, nå står jeg opp!".

Endret av Spankley
Lenke til kommentar

Burde prøve å legge deg og stå opp til en nogenlunde samme tid hver dag du skal ut på jobb, jeg legger meg ca 23:30, og er oppe hver dag 06:05. Det har rett og slett blitt en vane, en god vane for da rekker jeg busser og skole. Tar en stund å trene opp, men slik du forteller virker det som du ikke har døgnrytme, altså kroppen vet ikke når den skal sove eller ikke sove.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Ditt tilfelle høres noe spesielt ut.

Men sånn på generell basis finner jeg at det hjelper på "oppvåkningen" hvis jeg tenker på hvorfor jeg må opp når jeg legger meg. "Husk at du må rekke legetimen, det er _viktig_!" For eksempel.

Det beste er å stå opp med en gang du våkner av klokka, slumring på vekkeklokka er den verste oppfinnelsen noen sinne :yes:

Er vanskelig, men hvis man først kommer inn i det, er det så mye lettere å bare hoppe rett opp og man får en så mye bedre start på dagen.

Også dette med å ha faste tidspunkt for søvn er viktig, og å ikke sove for mye. Blir faktisk, som sagt lengre opp her, trøtt av det og!

Chris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...