Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stå opp om morgenen

QBab

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et saftig problem.

Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke stå opp til riktig tid. Jeg bruker telefonen som vekkerklokke, (ikke spesielt høy lyd på).

Hver morgen skal jeg stå opp klokken syv, greit nok, jeg våkner. Men jeg ligger bare i en form for trance der jeg ikke er bestand til å vurdere situasjonen.

Det føles bare utrolig deilig og jeg vil sove lengre. Selv om jeg har sovet 7-8-9-10-11-12 timer.

I og med at jeg ligger i denne "trancen" så faller valget på at jeg sover litt til og litt til.

Nå sitter jeg her hjemme, etter å ha forsovet meg med hele 5 timer. Og er dritt lei av og komme forsent på jobben hver eneste dag.

Noen som har erfaringer å dele?

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre så er det få ting som er bedre enn å 'bare ligge litt til' om morgenen.

Første bud er selvfølgelig å legge deg i rimelig tid om kvelden; det duger ikke i lengden å krype til køys klokken to om natten hvis du skal opp 07:00.

Skaff deg en vekkerklokke nummer 2 som du stiller inn så den ringer 10-15 minutter etter den første. Gjerne med en irriterende og høy ringelyd som du ikke kan ignorere. Plasser denne vekkerklokken utenfor rekkevidde slik at du faktisk må ut av sengen for å slå den av.

Lenke til kommentar

Jeg for nok søvn vil jeg tro. Jeg tror det er noe extra orderenary som feiler meg. I går sov jeg ikke mindre en fra klokken 5 om morningen til klokken 7 om kvelden for så å gå og legge meg igjen i 12 tiden(rimelig trøtt) og sove 12 timer til. :ermm:

Lenke til kommentar
Du sier at du kommer forseint på jobben hele tiden, i de fleste tilfeller kommer du til å få sparken ganske snart. Det bør være nok motivasjon for å komme opp av sengen.

9416799[/snapback]

Det er også et av problemene, jeg er lærling og på en videregåendeskole og det virker som at han som har ansvaret for meg gir en god faen i om jeg er der eller ikke.

Lenke til kommentar
Det er også et av problemene, jeg er lærling og på en videregåendeskole og det virker som at han som har ansvaret for meg gir en god faen i om jeg er der eller ikke.

9416817[/snapback]

Helt til det smeller.

Skaff deg en vekkerklokke til, eller to.

Sett de på til å ringe flere ganger, mellomrom på fem min, og legg den såpass til at du må reise deg opp av senga for å skri den av.

Lenke til kommentar

Dette er hva du trenger min venn.

->:)<-

med denne saken kommer du ikke for sent.

500 spenn dog.

om ikke kan du laste ned plugin til winamp og sette den til og spille av dimmu borgir på passe jævlig høyt volum klokken 7.

mulighetene er mange, og alle elsker og bare snu seg og sove videre, men må man så må man :mad:

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme problemet, men har funnet ut en måte å løse det på.

Jeg vet jeg MÅ opp, men det er så å si umulig på første forsøk. Derfor setter jeg på alarm 10min før jeg må opp, for så å slumre(snooze) en gang før jeg står opp.

Den måten fungerer for meg, men skal ikke si at den fungerer for noen andre.

Lenke til kommentar

Det virker som om du sover unormalt mye... Det gikk nettopp en dokumentar om narkolepsi på NRK1, som fulgte en kvinne som var ekstremt trøtt og bare ville sove og sove og sove hele tiden, og hun var nærmest umulig å vekke.

Er du veldig trøtt gjennom dagen også? Eller er det bare når du befinner deg i senga at du ikke klarer å holde deg våken? Er du deppa? Spiser du nok, ikke for mye, variert, sunt? Kanskje du burde vurdere en tur innom legen? Det skjer ikke noe verre enn at du betaler 150 kroner for å høre at det ikke er noe i veien med deg, men at du bare må skjerpe deg litt. ;)

Forresten, kunne du alliert deg med noen som hadde revet deg ut av senga og passet på at du ikke hadde fått mer enn 8 timers søvn i døgnet i en uke eller noe? Noen ganger blir man rett og slett trøttere jo mer man sover... Selv er jeg mye mer opplagt nå som jeg sover mindre og har mer å gjøre enn før.

Lenke til kommentar
Det virker som om du sover unormalt mye... Det gikk nettopp en dokumentar om narkolepsi på NRK1, som fulgte en kvinne som var ekstremt trøtt og bare ville sove og sove og sove hele tiden, og hun var nærmest umulig å vekke.

Er du veldig trøtt gjennom dagen også? Eller er det bare når du befinner deg i senga at du ikke klarer å holde deg våken? Er du deppa? Spiser du nok, ikke for mye, variert, sunt? Kanskje du burde vurdere en tur innom legen? Det skjer ikke noe verre enn at du betaler 150 kroner for å høre at det ikke er noe i veien med deg, men at du bare må skjerpe deg litt. ;)

Forresten, kunne du alliert deg med noen som hadde revet deg ut av senga og passet på at du ikke hadde fått mer enn 8 timers søvn i døgnet i en uke eller noe? Noen ganger blir man rett og slett trøttere jo mer man sover... Selv er jeg mye mer opplagt nå som jeg sover mindre og har mer å gjøre enn før.

9417018[/snapback]

Det er bare i senga jeg er trøtt. Jeg kommer inn i en uforklarlig trance. Men i morgen blir det heavymetal for fulle seil klokken syv. I tillegg til at det er andre som sover her, så blir jeg nok nødt til å hoppe ut av senga riiimelig fort ellers får jeg en på trynet. >.<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...