Gå til innhold

burde jeg bytte fra amdx2 til intel p4?

seidon

Anbefalte innlegg

hei. jeg lurte på om jeg burde bytte fra amd athlon x2 4600+ til intel p4 3.2 ghz prescott 2mb cache 65nm?? bare midlertidgt så jeg vil ikke ha noe core 2 snakk her, skal skaffe meg det snart. men i mellomtida er det lurte og bytte?? synes den amd'en min utvikler litt mye vame og er litt treg. kommer jeg til og merke noen forskjell. vil ting bli bedre eller dårligere??

takk for svar

Endret av seidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prescott har berre tilnavnet pressHOT, så viss du meiner at din amd dual core er varm så berre forvent eggsteiketemper med ein prescott.

Den overklokker bra men du treng heftig kjøling for det.

I tillegg så vil du merke ytelsesforskjell i negativ retning

skifta midlertidig frå ein x2 4400 til ein singelkjerne 4000, ikkje store forskjellen men du verden eg merka forskjell.

Tok ein liten tur innom tomshardware og sjekka litt i testene eg kikka på så yter x2 4600+ ca dobbelt av kva 3.2 Prescott gjer (540-modellen

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.htm...2=910&chart=419

Det er berre å sjekke ut fleire tester derifrå og eg trur alle viser 100% ++ i ytelsesforskjell

Lenke til kommentar

hallo. synes pc'en min er så inmari treig selv om jeg ikke kjører så mye multitasking på den. eg surfe på internet nå å bare d ser d ut som an streve me. tempen liggge på 50c idle. Men eg har et hovedkort socket 775LGA ligganes her, chipset 915p tror eg fra msi, den derre pentium dual-core prosessoren te intel ikkje core 2 duo, kan den funka på det hovedkortet?? vill eg merka någen forskjell fra 4600+ cpu'en min??

Lenke til kommentar
hallo. synes pc'en min er så inmari treig selv om jeg ikke kjører så mye multitasking på den. eg surfe på internet nå å bare d ser d ut som an streve me. tempen liggge på 50c idle. Men eg har et hovedkort socket 775LGA ligganes her, chipset 915p tror eg fra msi, den derre pentium dual-core prosessoren te intel ikkje core 2 duo, kan den funka på det hovedkortet?? vill eg merka någen forskjell fra 4600+ cpu'en min??

9417316[/snapback]

Den P4'en er uansett dårligere :thumbdown:

Lenke til kommentar

Viss du hadde kikka litt på den linken eg gav deg så vil du sjå at ein E2160 er også svakare enn ein 4600+ men ikkje så ekstremt mykje svakare enn P4-cpuen.

Om maskina "slit" sjølv med nettsurfing så ville eg tatt ein storopprydding for det høres meir ut som det ligger så mykje å tar minneplass at maskina ikkje har resursser til å gjere noko ting.

Kor mykje minne har du i maskina? 512MB, 1GB, 2GB? Og kor mange prosesser surrer i bakgrunnen på maskina?

Som eit eksempel: min dualcore T7200 med 3,5GB minne kan avogtil oppleves litt treig då den kjører 2-5 instanser med Visual Studio 2005, MS sql 2005 dev.edition, IIS, apache . (utviklingslaptop med tunge utviklingsapper og webservere på)

Lenke til kommentar
ok, men alikevel gir pentium dual-core e2140 bedre ytelse en en 4600+??

9417407[/snapback]

For det første, "pentium dual-core e2140" eksisterer ikkje. E2140 er en Core 2 modell, har ingenting med Pentium å gjøre, bortsett fra at den er produsert av Intel da.

Hovedkortet du har liggende støtter ikkje Core 2, så du kan ikkje bruke E2140 på det.

E2140 har som sammenligningen amdme postet ca 50% dårligere ytelse enn X2 4600+. De raskeste versjonene av Pentium 4/ Pentium D som du kan bruke på hovedkortet ditt er i beste fall omtrent like raske som E2140.

Det at PCen din virker treg er på grunn av gammel Windows-innstallasjon. Det er desverre slik dersom man ikkje klarer å vedlikeholde en Windows-innstallasjon ved å rense den for gamle filer og dritt i registeret, så vil PCen bli tregere og tregere over tid.

Du bør formatere C-disken din og innstallere Windows på nytt, så kan eg love deg at PCen blir kjapp og fin igjen.

Temperaturen på prosessoren din er altfor høy. Det skyldes 99% sikkert at kjøleren/vifta er full av støv. Du bør åpne PCen og prøve å få vekk så mye som mulig av det. Dersom du ikkje har gjort slikt før bør du få noen til å hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar
ok, men alikevel gir pentium dual-core e2140 bedre ytelse en en 4600+??

9417407[/snapback]

For det første, "pentium dual-core e2140" eksisterer ikkje. E2140 er en Core 2 modell, har ingenting med Pentium å gjøre, bortsett fra at den er produsert av Intel da.

Joda, E21x0-prosessorene heter faktisk Pentium. Det merkenavnet er rett og slett for sterkt til å bare legge på hylla :)

Lenke til kommentar
Joda, E21x0-prosessorene heter faktisk Pentium. Det merkenavnet er rett og slett for sterkt til å bare legge på hylla  :)

9418635[/snapback]

Ja, ser det stemmer. Men det er jo en Conroe, og at Pentium-navnet skal klinge spesielt sterkt stiller eg meg helt uforstående til :tease:

Ihvertfall ikkje på slike forum som dette :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...