PCen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ja... overskriften sier vel sitt.. Jeg bruker kamera til å ta bilder av motorsport, og har fram til nå brukt et 350D med mye dårlig og gammel opptikk.. Men huset begynner å få det, samt at lysten på nytt/brukt blir stadig større.. En 70-200 2,8 skal kjøpes uansett, men lurer også på et nytt hus.. eller brukt.. Kunne tenkt meg et hus som tåler litt vær og vind!! men pris betyr jo også mye, da jeg regner med at kameraet nesten er umoderne om et par år... Hjelp meg med tips om både opptikk og hus, brukt eller nytt, og hvor en bør kjøpe.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hvis du planlegger å fortsette med Canon, så er nok 30D den rimeligste modellen som tåler litt vær og vind. Hvis merke ikke er viktig, så er Pentax K10D og Samsung GX10 (egentlig samme kamera) det beste alternativet, også bedre enn Canon Eos 30D, som jeg nevnte i første avsnitt. Lenke til kommentar
PCen Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Jeg tror jeg ønsker å gå for Canon ja.. Har hørt mye om at 30D ikke er særlig værtett, hva sier dere?? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Jeg tror jeg ønsker å gå for Canon ja..Har hørt mye om at 30D ikke er særlig værtett, hva sier dere?? 9419230[/snapback] Skal du ha et kamera fra canon som er skikklig værtett så må du hoppe opp på 1D og 1Ds, etterkommeren til 30d, 40d, skal til en viss grad også vere værtettet, men kun på diverse deksler og luker. Endret 3. september 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg tror jeg ønsker å gå for Canon ja..Har hørt mye om at 30D ikke er særlig værtett, hva sier dere?? 9419230[/snapback] Selv om 30D ikke er direkte vanntett, så er det ganske bra beskyttet likevel. Som kystfotograf så utsetter jeg min 20D for ganske barske forhold, men har aldri opplevd at kamera har gitt meg noen problemer for det. Jeg kjenner noen eiere av 350D som har måttet gi opp å bruke sitt kamera på samme måte som meg, så det er i alle fall klart at det er stor forskjell mellom de to modellen mht fuktighet (og også støv, siden min 20D har overlevd den ganske støvete gårdsplassen til vårt hus i Uganda, for eksempel). Man trenger med andre ord ikke være så veldig redd for 30D og litt regn og slikt, men det betyr ikke at man kan gi blaffen i å bruke bag mellom bildene. Det finnes også regnfrakker til kameraer. Har 40D mer o-ringer og slikt enn 30D, så er jo naturligvis det enda bedre til slike forhold. Likevel vil jeg hevde at det skal ganske barske forhold til for at en 30D vil gi opp. Det er nok verre med optikken, som bør være av L-klasse når det plasker ned. Det blir nemlig fort dugg inni et objektiv som ikke er tett, til og med hvis det ligger i bagen når forholdene er litt rå. Lenke til kommentar
TwisterX Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 I og med at du har "dårlig og gammel optikk" så står du i prinsippet fritt til å velge merke. Skal du ha et kamera som er bra på action foto så havner du fort på proff modellene til Canon og Nikon. Der det typiske valget ville være et 1D MkIII. Her har du 10 bilder i sekundet og et profft autofokus system. (det har dog vært noen issues med AF systemet men det løses nok) 1D serien til Canon er også skikkelig vær og vind beskyttet. Problemet er selvfølgelig pris. Selv med dagens dollarkurs så betaler du ca 25.000 bare for kamerahuset. Alternativene dersom du ikke er klar for å bruke så mye penger er enten et Canon 40D eller et Nikon D300. Der sistnevnte sannsynligvis er noen hakk hvassere. En D300 betaler du ca 11.000 for. Der får du et semi-profft autofokus system, full værtetting og opp mot 8 bilder i sekundet. Jeg tipper dette vil være det beste kjøpet for din del. Selg 350'en sammen med de gamle objektivene dine og kjøp en D300 når den kommer i nettbutikkene om kort tid. For men egen del så handler jeg alt på nettbutikker i USA. Typisk bhphotovideo.com og adorama.com. Du kan selvsagt velge å betale 4 lapper ekstra for kameraet og og få fordelen av å kunne gå i en Norsk butikk og be om service og support. Fritt valg.. (Og til PMNormal: Du bommer fullstendig med anbefalingene dine! En 30D er ikke værtett. Pentax K10D har kun 3 bilder i sekundet og er dermed å anse som et tregt kamera og lite egnet til action foto.) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) (Og til PMNormal: Du bommer fullstendig med anbefalingene dine! En 30D er ikke værtett. Pentax K10D har kun 3 bilder i sekundet og er dermed å anse som et tregt kamera og lite egnet til action foto.) 9420880[/snapback] Les min post skikkelig før du hevder at jeg bommer totalt. Jeg skriver nemlig ingen steder at 30D er vanntett, jeg skriver faktisk det stikk motsatt. Det jeg skriver er at jeg har god erfaring med 20D mht værbestandighet. Det står jeg fortsatt ved, og er en helt presis innertier. Har du andre erfaringer med 20/30D så ville jeg gjerne høre om det, men jeg tviler alvorlig på at du har det. Ingen av Canons ikke-proffe hus er værtette, men noen modeller er mye bedre å bruke i dårlig vær enn andre. 30D tåler det utrolige av bank og andre påkjenninger, også vannsprut/regn. Det gjør ikke 350D, som gir opp hvis man puster litt tungt på det (der bommer jeg litt på skiven, men det er gøy å overdrive av og til). Edit: Det hadde vært greit hvis du kunne ha sitert meg der jeg hevder at 20D er værtett. Endret 3. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
TwisterX Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Edit: Det hadde vært greit hvis du kunne ha sitert meg der jeg hevder at 20D er værtett.9421236[/snapback] Du skriver at 30D tåler litt vær og vind. Både CF luka og batteri luka på dette kameraet er fullstendig ubeskyttet og dersom du bruker kameraet i regnvær så skal man passe ekstra på for å unngå en katastrofe. Hensikten med et kamera som tåler vær og vind er at man skal slippe å tenke på disse tingene og fokusere på fotograferingen. Jeg hadde iallefall ikke klart å slappe helt av med mitt 20D ute i regnvær.. Mulig jeg er for nervøs og at det hadde gått bra, men med et D300 eller et 1D i hendene så er man sikker. (gitt at objektivet også er på samme nivå da) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Kameraer er til for å brukes, og jeg har våget meg ut i ganske ruskete vær. 20D er mye, mye bedre enn 350D på dette området, og det var det hele poenget mitt. Batteriluken er under kamera, så hvis du ikke hopper i svært dype putter så går det bra. Luken for minnekort er beskyttet av hånden, så den er heller ikke noe problem. De to svake delene er det veldig lett å beskytte med hånden. En stump elektrotape kan også hjelpe det. Resten tåler faktisk en del, og man trenger jo ikke la kamera ligge i regnet når man ikke bruker det. Det er ikke like værsikret som K10D og D200, men budsjett er og blir budsjett. Siden D200 er uaktuelt for en som ønsker å fortsette med Canon, så har han i såfall ingenting annet å gjøre enn å legge så mye penger i det at han kunne kjøpt L-optikk til ethvert bruk. Siden optikken har større svakheter enn selve huset, så kan man ikke klage. Eneste alternativ uten å bruke penger som tilsvarer en pålitelig bruktbil, så må man på bruktmarkedet og lete etter en pent brukt 1D eller 1D mkII. De burde man få for rundt 15000. Edit: Brukt 1D er kanskje beste alternativ, men mange kvier seg for å kjøpe brukt dslr. Regnfrakk til 30D vil hjelpe nesten like godt, så hvorfor ikke? Uansett vil jeg protester på at jeg har skutt skivebom, for det kan jeg love deg at det ikke er. Siden du selv ikke våger å ta din med ut i regnet, så vil jeg anta at mine erfaringer er mer verdt enn dine, siden jeg faktisk har baller til å ta tjangser med mitt kamera, uten at det har ført til noen som helst konsekvenser. Edit: Jeg vil gjerne modere språkbruken min, spesielt ordet "baller". Det var litt over grensen, siden jeg ikke har noen formening om hvor store baller du har. Beklager den litt feile ordbruken Endret 3. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ingen av Canons ikke-proffe hus er værtette, men noen modeller er mye bedre å bruke i dårlig vær enn andre. 30D tåler det utrolige av bank og andre påkjenninger, også vannsprut/regn. Det gjør ikke 350D, som gir opp hvis man puster litt tungt på det (der bommer jeg litt på skiven, men det er gøy å overdrive av og til). Hmmm...så mitt nye 400D tåler ikke en regn-skvett da? Bare for godværsdager?Har ikke kjøpt kamerahylse på det. (Det hadde jeg på et gammelt Minolta før i tiden) RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ingen av Canons ikke-proffe hus er værtette, men noen modeller er mye bedre å bruke i dårlig vær enn andre. 30D tåler det utrolige av bank og andre påkjenninger, også vannsprut/regn. Det gjør ikke 350D, som gir opp hvis man puster litt tungt på det (der bommer jeg litt på skiven, men det er gøy å overdrive av og til). Hmmm...så mitt nye 400D tåler ikke en regn-skvett da? Bare for godværsdager?Har ikke kjøpt kamerahylse på det. (Det hadde jeg på et gammelt Minolta før i tiden) RandiA 9422420[/snapback] Jeg ville nok ha kjøpt et regntrekk til kamera ditt hvis du har til hensikt å bruke det til fotografering i dårlig vær. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg ville nok ha kjøpt et regntrekk til kamera ditt hvis du har til hensikt å bruke det til fotografering i dårlig vær. Har ikke sett noe slikt jeg...? Får holde meg til oppholdsdager da, og portretter innendørs :!: :!: men det blir ikke alltid god nok action av det... RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Et alternativ til å gjøre en 30D litt mer egnet for røft bruk utendørs kan være noe slik som denne kjeledressen. Endret 3. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Et alternativ til å gjøre en 30D litt mer egnet for røft bruk utendørs kan være noe slik som denne kjeledressen. 9422464[/snapback] Jeg trodde de var laget mer for å beskytte mot slag enn regnvær ? Ellers, så kan jeg si at min 350D er mye mer hardfør enn jeg trodde på forhånd. Men ettersom jeg er litt allergisk mot nedbør, så blir værtettning av akademisk interesse for min del Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Et alternativ til å gjøre en 30D litt mer egnet for røft bruk utendørs kan være noe slik som denne kjeledressen. 9422464[/snapback] Hmmm...upraktisk og klumpete den der er da...begynner å forstå nå, at det ikke var bare, bare å kjøpe seg nytt speilreflekskamera nei, men har man sagt A får man også si B..eller nesten hele alfabetet snart :!: :!: RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Nå har jeg aldri sett den saken i virkeligheten, men den vil jo beskytte mot mer enn slag siden det er et gummitrekk som man ikler kamera. Den har blant annet et ekstra deksel over de mest utsatte områdene. Jeg tenker også på svakheten med min 20D, og har blant annet en bit gaffer over det hullet i bunnplaten (som jeg tror har noe med vertikalgrep å gjøre). Putter også litt gaffer andre steder hvis jeg skal ut i skikkelig ruskevær, men jeg egentlig mer bekymret for objektivene enn for huset. Hvis du leser litt om Camera Armor så står det at du må trekke bunnen til side for å komme til batteriet, og luken foran minnekortet er dekket med et slags deksel. Lurer selv på å bestille en slik siden jeg ofte er i fare for å utsette det for støt, men også for å gjøre det litt mer beskyttet mot regn. Ta en liten titt på denne bildene nederst på denne siden så forstår du hva jeg mener. Det er ingen o-ringer, men en ekstra luke som hinder for fuktighet må jo gjøre det mer tett. Digital Rebel XTi er også representert, og det er vel 400D i Europa. Desverre ser jeg ingen modell for 350D, for det hadde nok vært aktuelt for blant andre deg, Tom. Som du selv skriver så er et dSLR overraskende tøffe, og tåler mer enn man kan tro. Fikk du med deg det, Randi. Det finnes altså en løsning for ditt kamera også. Kanskje det er en grunn til å velge 400D foran 350D i disse dager. Det er forøvrig helt klart at en 1D er mer egnet til både action og grisevær enn alle de rimeligere modellene til Canon. Tror ikke jeg hadde våget meg ut i regnvær med en 5D uten en slik rustning, men det er mer fordi selv jeg blir litt skvetten når kamerahuset koster mer enn 20.000. Da svikter selv mine nerver, selv om jeg er tøffere enn toget. Endret 3. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, PMnormal, utførlig svar det...hadde slikt på min Minolta i gamle dager, men den var av lær. (Hmm er den Rebel det amerikanske navnet på 400D (?), da har jeg kanskje kjøpt to bøker av samme slag fra Amazon, (en 400d, og en Rebel, kanskje engelsk og amerikansk utgave, vel, vel...det var en annen sak..) RandiA Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (Hmm er den Rebel det amerikanske navnet på 400D (?), da har jeg kanskje kjøpt to bøker av samme slag fra Amazon, (en 400d, og en Rebel, kanskje engelsk og amerikansk utgave, vel, vel...det var en annen sak..) RandiA 9422651[/snapback] det amerikanske navnet for 400d er Digital Rebel XTi. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Nå har jeg aldri sett den saken i virkeligheten, men den vil jo beskytte mot mer enn slag siden det er et gummitrekk som man ikler kamera. Den har blant annet et ekstra deksel over de mest utsatte områdene. Du har rett i det - jeg studerte siden litt nøyere og jeg vil tro at dette faktisk også hjelper på styggvær. Desverre ser jeg ingen modell for 350D, for det hadde nok vært aktuelt for blant andre deg, Tom. Som du selv skriver så er et dSLR overraskende tøffe, og tåler mer enn man kan tro. 9422608[/snapback] Det blir nok heller en 40D til sommeren, tenker jeg. Og noe L-optikk etterhvert. Tom Lenke til kommentar
TwisterX Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ganske morsomt å lese om alle de kreative løsningene folk gjennomfører for å gjøre et ikke-tett SLR bedre beskyttet mot vær og vind.. Å gå rundt med kamerat fullt av tape eller å pakke det inn i diverse andre løsninger er definitivt ikke optimalt.. Så hvorfor i huleste gnager man videre på dette temaet når trådstarter sier at han ønsker et kamera som er beskyttet mot vær og vind? Samt at han bare har gammel og dårlig optikk til Canon kamerat han har idag. Skjønner ingenting jeg! Vel vel, jeg opprettholder iallefall min anbefaling til trådstarter. Kjøp et D300! Han skriver ikke noe om budsjett, så dersom dette blir for dyrt så er et meget godt alternativ å kjøpe et brukt D200 når D300 er i butikkene. Det er garantert flere av typen som alltid skal ha det siste/beste som selger D200'en sin for en rimelig penge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå