Cell_v14 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Hei! Jeg bestilte en 200GB Harddisk for over 2 år siden fra Netshop. Denne tok kveld for en stund siden med Badblock forkjølelse. Tok en formatering igår for å se hva som skjedde. Gikk 5 timer så krasha alt med blåskjerm å eventloggen hadde verdens fineste Disk rapporter der alle var badblock i hundretalls. Hva er garantien på harddisker egentlig? 3-4-5år?.. UPDATE: Netshop sier det er 2 år å vil ikke gjøre noe :O Får jeg ny på garantien så er jeg gla (Student) Endret 3. september 2007 av Cell_v14 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Garantien er 3 år på vanlige harddisker, 5 år på "Raid Edition" fra WD og Raptor f.eks. + diverse andre. Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Ai ai, da må jeg for ringe å kreve ny Lenke til kommentar
Makky Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Diskprodusentene har også ofte en "sjekk garanti" link på siden dems, hvor du kan skrive inn serienr på disken din og få svar om det er garanti på den. Dette gjelder da fabrikk-garanti. Du har uansett maks 5 års reklamasjonstid da disker er ment til å vare vessentlig lenger enn 2 år. Så husk å ordlegge deg riktig når du tar kontakt, gjør det tydelig om du vil bruke garanti eller vil reklamere. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Garanti er nå èn ting... Mange produsenter gir garanti i en viss tid samme hva som skulle skje med disken (bortsett fra fysisk knusing da...) Men den Norske kjøpsloven derimot, den gir oss reklamasjonsrett på 5 år på produkter som er ment å skulle vare mer enn 2 år. Det må vel man kunne si at en harddisk skal! Dermed kan du reklamere på disken innen 5 år. Butikken/produsenten vil da undersøke om feilen er en fabrikasjonsfeil, eller om kunden kan lastes for den. Med harddisker er det jo ikke så mye feil kunden kan gjøre (knapper o.l.) så de aller fleste feil på en harddisk vil pr. definisjon være fabrikasjonsfeil: Hvis den ikke klarer å vare i 5 år, så burde fabrikken laget den bedre! Lykke til Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Det du kan prøve på først, er å laste ned noe diskverktøy fra diskprodusentens hjemmeside. Disse verktøyene kan ofte lavformatere disken som i mange tilfeller kan ordne "bad blocks". Forsøket verdt iallefall.... Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 kan jeg kreve en harddisk til samme prisverdi fra da jeg kjøpte den? Sånn at den kostet 900kr da, kan jeg kreve en til 900kr nå? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 kan jeg kreve en harddisk til samme prisverdi fra da jeg kjøpte den? Sånn at den kostet 900kr da, kan jeg kreve en til 900kr nå? 9416073[/snapback] Det eneste du har rett på er lik eller tilsvarende vare.... Så om du får en 200GB disk må du være fornøyd, mulig butikken er behjelpelig med å la deg betale et mellomlegg for en dyrere vare. Men det må du ta med butikken. Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Ah sånn ja. Må si forumet er veldi mye til hjelp No er det bare det å ringe å få svar! :O.. har merket netshop er litt treig me å ta telefonen. Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Vel dette fikk jeg fra netshop: Det er kun 2 års garanti på harddisker. Denne saken er slettet. Ønsker du å returnere varen, må du søke om dette på ny 10057 - Western Digital 200GB IDE ATA/100 Mvh Netshop - returavdeling Her påstår de at det er 2 år mens dere sier det er noe helt annet.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Som det ble nevnt her så varierer garantiperioden fra produsent til produsent. Jeg vet ikke om du har nevnt produsentens navn i tråden her i det hele tatt, så da kan ikke vi se om garantiperioden er 1,2,3,4,5 eller X år i grunn. Men en ting som du alltid har for varer kjøpt i norge er reklamasjonsretten, og DEN er samme for alle harddisker, 5 år. Så, uansett hva de sier om garantien så bare si du skal ha reklamasjon på harddisken. Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett. -Stigma Lenke til kommentar
Makky Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Som nevnt må du holde orden på garanti og reklamasjon! Har du sjekka om det finnes noen garanti-link på hjemmesiden til fabrikanten? Det er mulig riktig av Netshop å avvise deg når du ber om at det skal gå på garantien...avhengig av hvilken disk det er. De kan ikke nekte deg å reklamere. Synd det er blitt slik. En god kundeservice her hadde vært å opplyse at garantitiden desverre er gått ut, men at vedkommende kan reklamere i stedet. Lenke til kommentar
xadhoom Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 http://websupport.wdc.com/warranty/seriali...arranty&lang=en Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Igjen glimre Netshop med sin manko på kundeservice. I og med at harddisker jevnt over har 3 eller 5 års garanti fra produsent, er det ikke tvil om annet enn at 5 års reklamasjon gjelder. Men Netshop har dårlig informasjon om dette, beskriver avhelp og garanti, men ikke sammenheng og forskjell mellom garanti og reklamasjon. Netshop skiller heller ikke på Forbrukerkjøpsloven og Kjøpsloven. @Cell_v14: Du skriver en epost til Netshop og krever reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven. Og at du forventer svar med RMA-nummer i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Reklamasjonsordning hos enkelte nettbutikker har vist seg å ikke holde vann i mange tilfeller, spesielt ihht. mindre bedrifter. Det blir en slags "bukken og havresekken" problematikk når butikken som solgte deg harddisken skal avgjøre om de vil GI deg en ny, eller om de skal omtale det som "brukerfeil", og aldri prate med deg igjen. Skjedde med meg da jeg var så uheldig å handle med megabillig.com Lenke til kommentar
Largie Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hva med denne: http://support.wdc.com/warranty/policy.asp Se tabell: Desktop Drives: Navn: WD Caviar, WD Caviar SE, WD Caviar SE16 Modeller: BB, LB, JB, PB, JD, JS, KS, KD, KS, ABKS, AABS, AAJS, AAKS, AABB, AAJB, AVBS, AVJS, AVBB, AVJB Bulk: 3-year Retail: 3-year (**** Effective for products purchased since March 1st, 2007. Drives purchased previously have 2 year warranty.) Navn: WD Raptor X Modeller: AHFD Bulk: 5-year Retail: 5-year Lite sansynlig at du har handlet den disken retail hos Netshop, derfor er det 3 års garanti... Men søk på serienummeret som det ble henvist til tidligere Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Netshop begynner å se ut som en butikke hvor de ansatte og ledelsen enten er fullstendig inkompetente eller rett og slett uærlige. Netshop hevder konstant at det uten tvil er 5 års reklamasjonsrett på det meste når de slipper å betale kostnadene selv, mens de på samme type produkt sier 2 år når de ikke kan dytte kostnaden over på andre. Kanskje på tide at Netshop tar en liten opprydning i rekkene sine og ansetter folk med faktiske kunnskaper. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Netshop hevder konstant at det uten tvil er 5 års reklamasjonsrett på det meste når de slipper å betale kostnadene selv, mens de på samme type produkt sier 2 år når de ikke kan dytte kostnaden over på andre. 9418782[/snapback] Det som skiller de seriøse nettsjappene fra de useriøse, er måten de håndterer akkurat denne problemstillingen på. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Lite sansynlig at du har handlet den disken retail hos Netshop, derfor er det 3 års garanti... Men søk på serienummeret som det ble henvist til tidligere 9418741[/snapback] Jeg fikk 2 år på søk på min WD disk (kjøpt i 2004 mener jeg å huske). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Lite sansynlig at du har handlet den disken retail hos Netshop, derfor er det 3 års garanti... Men søk på serienummeret som det ble henvist til tidligere 9418741[/snapback] Jeg fikk 2 år på søk på min WD disk (kjøpt i 2004 mener jeg å huske). 9418843[/snapback] Men det har som nevnt ikke mye å si. For din del vil det være akkurat det samme om du reklamerer eller bruker garanti i dette tilfellet, og reklamasjonsrett har du uansett. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå