rymdgris Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hej. Jeg har et problem med at CPU måleren går apeshit når jeg lager musikk. Jeg har et Abit UL8 hovedkort, en AMD Athlon 3200 CPU og to 512MB minne i hver av de to første minnesporene. Det jeg lurer på er om maskina ikke hadde klikka så lett om jeg hadde installert en 1GB minne i hver av de to ledige minnesporene? Altså om ytelsen hadde økt noe grundig sånn at ikke alt hang seg hver gang jeg kjører på med for mange spor etc. Eller burde jeg bare gi bort kjerra til noen og kjøpe ny? Evt. noen som sitter på en s939 prosessor de vil bli kvitt som danker ut min? Rairai... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Hvis maskinen "klikker" som du sier så er det som regel tre (eller flere sammensatte) årsaker til det: - Feil i hardware. En runde med Memtest86+ vil kunne avdekke feil med RAM og en runde med HD Tune vil avdekke problemer med harddisk. - Feil i programvaren. Løsningen blir å teste ut diverse andre programmer som gjør det samme. Du nevner ikke hvilket program som trøbler, høres ut som musikkprogram. - Feil driver er installert eller du mangler en driver. Typisk er chipset-driveren, men også lydkortdriveren kan potensielt skape problemer hvis feil driver er installert. - Malware som kjører i bakgrunnen eller at windows-installasjonen er gammel, dvs du har installert/avinstallert dusinvis med programvare siden OS ble installert første gang. Løsningen blir enten å kjøre en Online virus scan (Krever Internet explorer) og/eller å installere windows på nytt (om det er det du bruker). Foreslår at du kjører en runde med 3Dmark på maskinen da det vil avdekke feil med driver og/eller hardware. Endret 3. september 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Takk for svar Ok, jeg sleit meg igjennom alt det greiene der uten hell. Deretter kjøpte jeg 2 GB minne så jeg har oppgradert fra 1GB til 3GB. Jeg trodde det ville hjelpe, men neida. Deretter formaterte jeg HD'en på nytt for så å installere Windows (og alle oppdateringer) og alle drivere til hovedkort, skjermkort og lydkort. Problemet kan være som du sier at det er noe med chipset driveren... Når jeg går inn i Enhetsbehandlig og ser på "Hovedkort" står det: "Ingen drivere er installert for denne enheten. Klikk Feilsøking for å søke etter feil på denne enheten." Jeg har lastet ned samme driver som på cd'en som fulgte med fra Abit (UL8 hovedkort) og søkt og søkt på google etter svar, men jeg finner ikke noe hjelp. Jeg bruker Ableton Live v. 6.0.7 til å lage musikk, ellers har jeg disse komponentene: Hovedkort: Abit UL8 Skjermkort: Asus GeForce FX 5200 Lydkort: SoundBlaster Audigy 2 platinum ex CPU: AMD Athlon 64 3200 Endret 5. september 2007 av rymdgris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå