Gå til innhold

hvor får en tak i RCA to 3.5mm mini S/PDIF kabel?

EG-s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ute etter denne

Men har problemer å finne den, selv hos clas ohlson og biltema.

noen som vet hvor den selges, eller om f.eks biltame har den

9415621[/snapback]

Mens du leter kan du jo bruk evanlig minijack -> 2x RCA, og bare bruke den ene delen. Siden det uansett er monosignal du er ute etter.

Hifi klubben eller andre musikkinstrument butikker har sikkert noe som kan hjelpe deg. Men ikke forvent at kabelen skal ha SPDIF i navnet...

Feks "mono minijack til phono" er akkurat det samme :)

Lenke til kommentar

En ordentlig kabel er av Coax og er vel 75 Ohm om jeg ikke husker helt feil, men har testet vanlige RCA-kabler på 0,5 meter som funker helt fint for stereo S/PDIF. Nå sier du jo ikke noe om hvor lang du trengte den, så har ingen anelse om et slikt hack vil fungere for deg.

Forresten hvis du skal hente dette ut av en laptop (3,5mm minijack) så er disse kontaktene som regel optiske hvis den deler hodetelefon-utgangen.

Endret av tole
Lenke til kommentar

Kjøp deg et par meter med coax kabel og de pluggene du trenger så mekker du bare en selv. Fungerer brillefint og mye bedre enn stereo jack -> phono kabler som ikke er beregnet for digitale signaler. Dette fordi en digitalkabel skal ha 75 Ohm impedans. En vanlig kabel er rundt 1-2 Ohm og dette fungerer dårlig iallefall når kabelen er over 0.5meter. Standard kabel under 0.5 m vil fungere men er ikke å anbefale.

Laget meg en slik digitalkabel på 5meter for mange år siden og den fungerer fint den dag idag:) Kosta meg kanskje 50kr. Clas Ohlson bør nok ha delene du trenger..

Lenke til kommentar
Dette fordi en digitalkabel skal ha 75 Ohm impedans. En vanlig kabel er rundt 1-2 Ohm og dette fungerer dårlig iallefall når kabelen er over 0.5meter.

9415794[/snapback]

Såvidt jeg har lært er 75 Ohm impedans for en koaksialkabel lik kapasitansen mellom lederen i midten og lederen/folien som er rundt (altså ikke den rent ohmske motstanden man måler ved å koble til ett multimeter i hver ende, dette tallet varierer uansett med lengden). For en tilsvarende vanlig stereokabel er impedansen mellom lederne ganske mye større enn 1-2 Ohm, og om impedansen i disse gjør dem ubrukelige til digital overføring måtte det vært fordi impedansen er for stor, ikke for liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...