brummmmm Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg kjører som (nesten) alltid veteranbil for tida. Det dreier seg om en volvo 142 med B18A. På grunn av jobbskifte så ble den dessverre kastet ut i en intens periode med mye langkjøring. Den har gått stadig dårligere, men feil som dårlig jording og dårlig forgasser + tenning har jeg tatt. Allikevel har den altså gått dårligere og dårligere... I dag fant jeg feilen, merket meg at ved justering av ventilene så varierte utslaget STERKT på 3 ventiler. Disse ble nesten ikke trykket ned i det hele tatt... Altså er kamakslingen min totalt gåen. Bilen går forsåvidt greit på lave til middels turtall, og ved å gå ned til 0 gap på de tre ventilene det gjelder, så går den faktisk bra nok til at jeg greit kan bruke den. Har en B20 med girkasse på gang (fant også knuste tenner i kassa ved oljeskifte i dag...), men det jeg lurer på er hvor langt jeg kan kjøre med kamakselen som er på vei til å gå... Har kjørt 25000 så langt med bilen på et år, mesteparten av dette de siste 4 månedene. I starten av denne perioden gikk den fint, trakk lett opp på 120-130 på motorvei. Siden gikk det verre med gåen clutch, forgasser og diverse... På det verste gikk det faktisk 1.4 liter på mila... Er det noen som har en anelse hvor mange mil til jeg kan pine ut av den? Ventilene det gjelder åpner kanhende 3-4-5 millimeter mindre enn de andre... (Ventil 4,7 og 8 dersom det har betydning) Trives ellers godt med mye langkjøring i 142 - selv om det nok blir en vanlig varebil på sikt. Eller kanskje en duett? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Du kan kjøre til bilen står.....Sjekk om du har veihjelp igjennom forsikringen Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Du må slutte å pine bilen din slik. Ellers enig med beinet1 Lenke til kommentar
brummmmm Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Vel - poenget er at jeg tjener nok på å ha bilen i drift til å få gjort en skikkelig jobb på den senere... Men det er klart jeg helst vil stoppe før andre ting enn selve veiva ryker! Veihjelp? Har stort sett kjørt veteraner i alle år, og kun stått bom fast to ganger... Har alltid kommet meg videre, og så langt har volvoen virkelig bevist at den tolerer MYE feil før den står! Skal ikke komme med detaljer om pininga, men den har det faktisk godt nå sånn relativt sett Dumpa innom Pink på veien mellom Hamar og Elverum i dag - fikk mye tips fra en som virker som han kan motor... Lurer nå på å bytte kamaksel med motoren i bilen, og så levere B20-en til gjennomgang og opptrimming. Da får jeg en bil som skulle gå fint til ut mot våren, og en motor å bytte til som er i bra stand med litt ekstra å dra på med... Girkassa fungerer bedre, den knekte tanna (eller maks 2) blir vel slipt til. Med en liten kibb ned mot fjerde gir før tredje, så går det helt fint. Men fremdeles lurer jeg på hvor mange kilometer jeg kan gå før veiva er helt rund? Ikke fordi jeg kan tenke meg å kjøre til alt står - men mer for å ha et anslag for når jeg MÅ ta jobben... Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Må vel lønne seg å kjøre med så lave turtall som mulig skulle en tro. Det jo antall runder på kammen det står og faller på.Gir opp så tidlig som mulig sier nå jeg Lenke til kommentar
brummmmm Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Ja - jeg har ikke akkurat kjørt italiensk siden jeg oppdaga hva som virkelig var galt... Samtidig tror jeg nok jeg har kjørt minst 5-6-7000 siden kamakslingen startet å bli slitt, altså siden den herdete overflaten røk på de 3 ventilene det gjelder... Derfor troooor jeg nok jeg skal klare 1-2-300 til? Men helst håper jeg å finne en kam i morgen, og få bytta den samt slipt ventiler til helga... Vi får se... Lenke til kommentar
brummmmm Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Da har jeg funnet kam... Med en HEL motor rundt den, en B20 som skal være i OK stand... Håper helga blir lang nok til å få byttet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå