Gå til innhold

sliter med og få bildene lyse nok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lukkertiden er nokså høy. Du kan skru den ned til 1/60 sekund, så vil bildet bli mye lysere. Dette forutsetter at du ikke tar bilde av noe som er i fart. Til slutt vil jeg råde deg til å gå bort ifra grønn firkant. Nevnte program utnytter ikke potensialet i kameraet.

9419974[/snapback]

Jeg mistenker at trådstarter kjører hardt på manuellt - sikkert for å lære seg dette "the hard way".

Jeg vil tippe at for at bildet skulle blitt OK , så må man vel valgt noe ala 1/100, f/1.4, ISO 1600 (tilsvarer 6 blendere). Og f/1.4 blir vanskelig å få til med kit-objektivet...

Tom

9420719[/snapback]

jeg mistenker at trådstarter kjører hardt på manuellt - sikkert for å lære seg dette "the hard way".

stemmer det

iso på 1600 er "uaktuelt" . jeg vil ikke over 400.

, jeg får insistere i noen nye linser og bare prøve og prøve, "the hard way".

9421728[/snapback]

Hvorfor?, 400D leverer glimrende filer på ISO 800...

Uansett, er det for mørkt til å ta bilder, legger man kameraet bort, eller setter på en blitz, det er da bare tullete å prøve å ta innebilder under forholdene du viser til, og så si at du sliter med å få bildene lyse nok. Det er visse fysiske lover å ta hensyn til.... Men mer lyssterke objektiv vil hjelpe betraktelig, og det er overhodet ingen grunn til å begrense seg til ISO 400...

Lenke til kommentar
jeg ser støy på dette bilde: ISO 400 ;)

iso 800? jaja :nei:

9425872[/snapback]

Det er fordi det er undereksponert. Eksponerer du korrekt, trenger du ikke bekymre deg for støy...

Et par eksempler, det første er ISO 800, og konsertbildet er ISO 1600..

884600046_fdcab7a130_o.jpg

860351061_6b684def82_o.jpg

Og husk å vurdere bildene i reell størrelse, å myse etter støy i skyggepartier på 100% visning i Photoshop er ikke å anbefale :)

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Det får være måte på pixelpeeping. Hvorfor i all verden er så mange allergiske mot støy? Det er langt fra altid at det er pent med klinisk støyfrie bilder også. Jeg synes det er rett og slett hysterisk av og til.

9426018[/snapback]

Veldig enig med deg PMnormal. Jeg synes det er den samme sytingen mhp utbrente partier i bildene også. Har du et bra motiv så ser det gjerne bra ut. Det er få som klager over støy og utbrent "paper white" på bildene til Ansel Adams. Synes dette forumet har blitt et fototeknisk forum, og ikke et fotografi-forum.

Mener ikke å være surmulende, men inne på Fotokritikken virker det som om noen ikke klarer å bedømme et bilde hvis de ikke kan lese exif. Få kunsten tilbake i fokus spør dere meg.

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg PMnormal. Jeg synes det er den samme sytingen mhp utbrente partier i bildene også. Har du et bra motiv så ser det gjerne bra ut. Det er få som klager over støy og utbrent "paper white" på bildene til Ansel Adams. Synes dette forumet har blitt et fototeknisk forum, og ikke et fotografi-forum.

Mener ikke å være surmulende, men inne på Fotokritikken virker det som om noen ikke klarer å bedømme et bilde hvis de ikke kan lese exif. Få kunsten tilbake i fokus spør dere meg.

9431547[/snapback]

Grunnen til dette er nok fordi mange av oss her på akam ikkje har nok kompetanse til å bedømme foto-kunst, og derfor velger vi å gi fototekniske tilbakemeldinger.

Når det er sagt so veit jo dei fleste kva dei synest er bra og kva dei synest er dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...