Gå til innhold

sliter med og få bildene lyse nok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På det bildet er vel ikke blitzen utløst?

edit: err. du skrev i første post at du ikke bruker blitz. Du trenger mer lys rett og slett, hvordan blir samme bildet med blitz?

Antar du bruker kit-objektivet og det trenger en del lys for at du skal kunne bruke 1/200 F4.5.

Endret av stoners
Lenke til kommentar
fysforhold: lyst, det er lyst

kameraet på auto = lukketid på 1\4 og det funker dårlig

9418098[/snapback]

Ja, det funker dårlig som i at bildene blir blurry pga. at du ikke klarer å holde kameraet i ro. Men nå er det jo slik at med lyssvak optikk trenger mye lys å for å kunne ta bilder inne uten blitz.

Du har flere muligheter:

Kjøpe deg dyr lyssterk optikk

Tyne ISO'en, men da vil du få mye støy

Kjøpe stativ, men det er mye dill om du kun skal ta vanlige innebilder

Kjøpe deg en blitz, eller bruke blitzen på kameraet.

Lenke til kommentar

Øyet er et mye mer ømfintlig instrument enn kamera-sensoren. Så selv om vi ser godt, så gjør desverre ikke kameraet det.

Når det gjelder eksempel bildet ditt, så er det nok kun blitz eller stativ som vil hjelpe deg. Det ser ut til å være minst 4 blendere undereksponert. Og da holder det ikke med selv de lyssterkeste objektivene (f/1.2 - 1.4).

Tom

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Lukkertiden er nokså høy. Du kan skru den ned til 1/60 sekund, så vil bildet bli mye lysere. Dette forutsetter at du ikke tar bilde av noe som er i fart. Til slutt vil jeg råde deg til å gå bort ifra grønn firkant. Nevnte program utnytter ikke potensialet i kameraet.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Ta av linsedekselet? :p

9419985[/snapback]

Det tenkte jeg også på, men mer som en spøk (som Henrik her). På min pc fremstår bildet som fullstendig sort, så det ser ut som om det er tatt på svarte natten uten noe motiv. Lurer litt på hvordan han har fått det til, faktisk :hmm: Jeg har faktisk aldri opplevd at noen av mine bilder har blitt helt sorte i løpet av 25 år.

Lenke til kommentar
På min pc fremstår bildet som fullstendig sort, så det ser ut som om det er tatt på svarte natten uten noe motiv. Lurer litt på hvordan han har fått det til, faktisk  :hmm:  Jeg har faktisk aldri opplevd at noen av mine bilder har blitt helt sorte i løpet av 25 år.

9420401[/snapback]

Vel, helt gørrsvart er det ikke. Da har du nok for mørk skjerm.. Uansett, mørkt er det, men det lar seg gjøre å se hva det er. Jeg hadde ingen problemer med å se haugevis av detaljer uten å gjøre noe med bildet.

Men man kan jo "voldta" det litt i PS og få et slikt ultrastøyet resultat:

post-116083-1188845769_thumb.jpg

Så til trådstarter: Hvis du har tatt dette bildet innendørs kl 15:38 så er det for mørkt til å bruke de parametrene du har brukt, punktum. Selv med vanlig innebelysning er det for mørkt. Lysmåleren i kameraet "fortalte" deg at det ville bruke 1/4s. Dvs, kameraet forlanger 50 ganger mere lys enn du tillater.. Det er 6-7 blendertrinn.

Søk på nettet du, og les om eksponeringsverdier, blender, lukkertider og iso-verdier..

Står mye fint i wikipedia om eksponeringsverdier (Exposure value).

Skal du øke ditt bilde med 7 blendertrinn kan du f.eks bruke iso 1600 (som jeg tror er max på 400d) og 1/60 på f4.5, da skal du få det nesten lyst nok, og en masse digital støy på kjøpet.. ;)

Lenke til kommentar
Lukkertiden er nokså høy. Du kan skru den ned til 1/60 sekund, så vil bildet bli mye lysere. Dette forutsetter at du ikke tar bilde av noe som er i fart. Til slutt vil jeg råde deg til å gå bort ifra grønn firkant. Nevnte program utnytter ikke potensialet i kameraet.

9419974[/snapback]

Jeg mistenker at trådstarter kjører hardt på manuellt - sikkert for å lære seg dette "the hard way".

Jeg vil tippe at for at bildet skulle blitt OK , så må man vel valgt noe ala 1/100, f/1.4, ISO 1600 (tilsvarer 6 blendere). Og f/1.4 blir vanskelig å få til med kit-objektivet...

Tom

Lenke til kommentar
Skal du øke ditt bilde med 7 blendertrinn kan du f.eks bruke iso 1600 (som jeg tror er max på 400d) og 1/60 på f4.5, da skal du få det nesten lyst nok, og en masse digital støy på kjøpet..  ;)

9420678[/snapback]

Beklager å være en flisespikker, men ditt forslag gir nok kun 4 blendere - bildet var tatt med ISO 400, så ISO gir 2 blendre, og lukertiden gir 2 til...

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har nylig kalibrert skjermen min, og siden siden jeg ikke har fått noen klager på mine bilder i kritikken, så regner jeg med at alt fremdeles er ok. Jeg ser også noen detaljer ved nærmere ettersyn, så jeg var nok litt hastig i stad. Jeg synes likevel at det er så lite detaljer at det er så og si sort. Jeg burde nok latt øynene venne seg til mørket første gang, men det er strengt tatt ikke nødvendig for å vurdere bildet.

Lenke til kommentar

9419974[/snapback]

Jeg mistenker at trådstarter kjører hardt på manuellt - sikkert for å lære seg dette "the hard way".

Jeg vil tippe at for at bildet skulle blitt OK , så må man vel valgt noe ala 1/100, f/1.4, ISO 1600 (tilsvarer 6 blendere). Og f/1.4 blir vanskelig å få til med kit-objektivet...

Tom

9420719[/snapback]

jeg mistenker at trådstarter kjører hardt på manuellt - sikkert for å lære seg dette "the hard way".

stemmer det

iso på 1600 er "uaktuelt" . jeg vil ikke over 400.

, jeg får insistere i noen nye linser og bare prøve og prøve, "the hard way".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...