Gå til innhold

Dual Boot problemer

1cubix1

Anbefalte innlegg

Hei!

Forsøkte å installere WinXP på maskin med ferdiginstallert Vista (Home Basic). Laget partisjon og installerte winxp på denne. Problemet nå er at jeg ikke får til å sette opp dual boot (som burde være enkelt). Programmet VistaBootPro fungerer ikke når jeg installerer og kjører det i xp. Den finner riktignok vista og om jeg velger å legge til vista i bootmeny så dukker allikevel ikke opp noen bootmeny i det hele tatt ved reboot. Maskina starter winxp direkte uten noen flere valg. Forsøkte også noen flere multiboot programmer uten hell. Om jeg velger den riktige partisjonen for vista så kommer bare beskjed om at hal.dll er korrupt eller mangler. Har lest meg frem til at jeg må kjøre vista install dvd og velge repair install. Deretter velge startup repair. Problemet er da at vista var forhåndsinstallert (Acer). Er det mulig å få kjørt dette allikevel fra system recovery partisjonen (EISA) på maskina på noe vis? Akkurat nå laster jeg ned en vista dvd (.iso) for å brenne og prøve nevnte startup recovery. Finner det noen enklere måte å fikse dette på?

-PKF

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv med EasyBCD, den tror jeg tra biffen

9415502[/snapback]

Proev og les innlegget mitt forst!! EasyBCD er et VISTA program. Problemet er at jeg ikke kan boote til Vista ennaa.

Forsoekte idag med Vista boot DVD, men den kan ikke fikse problemet. Dustemikler i Redmond som ikke kan aa skrive skikkelig kode :hrm:

-PKF

Lenke til kommentar
dett kan brukes ifra vista og xp, og ja, jeg HAR lest inlegget ditt

sakset ifra siden jeg gav deg

EasyBCD can run from 2k/XP/2k3 with or without Vista and install the bootloader.

9419011[/snapback]

Hmmm, du har rett, jeg fikk vista opp og gå igjen ved å rewrite vista MBR fra EasyBCD. Problemet nå er at winxp ikke vil starte. Får laget bootmeny, men får feilmelding ved booting om manglende ntldr når jeg starter winxp.

Er et slikt oppsett enklere om man starter med xp først, og deretter vista? Uansett er det uaktuelt siden jeg ikke har en gyldig boot-dvd. System restore vil resette hele disken til slik den var da maskina var ny. Hmm ...

-Per

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...