Gå til innhold

S754, 1 knekt pin - mulig å ordne?

BakaBox

Anbefalte innlegg

Fikk en maskin i dag med dødt HK, men hvor resten skulle fungere. Denne skulle settes opp som maskin til foreldrene mine. Da jeg tok ut CPUen (3200+) var en pin i et av hjørnene bøyd til en klump, og falt etterhvert av. Det jeg lurer på er om det er mulig å fikse dette, f. eks. med ledende pasta i akkurat det "hullet"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan klippe av deler av en nål (f.eks knappenål), og sette den nedi den riktige hullet. Bare husk på å få den lang nok til at den får kontakt med kontaktpunktet på prosessoren.

Det funker kanskje med kobber-kordeler også, men disse er mykere enn en nål. Dermed blir det vanskeligere å få den til å trykke godt på kontaktpunktet. Jeg sitter med noen kordeler fra en 2,5mm² huskabel, og disse nok for tykke for å passe nedi. Men samtidig synes jeg at de er i overkant myke også.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jepp. Det har blitt gjort før.

Bare sørg for at det er kontakt, og at den sitter fast. Hvis den løsner og detter ned på hovedkortet, kan det skje kortslutning.

Edit: Det finnes også tilfeller der prosessorer med en knekt pinne har fungert helt fint uten den pinnen. Det kommer selvfølgelig an på hvilken pinne det er snakk om, og jeg har heller ikke fasiten på hvilke du ikke trenger.

Det har vært poster om knekte pinner på forumet her før, men det er veldig lenge siden.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg satte nå den tilsynelatende ødelagte CPUen, skjermkort og RAM i et MSI-kort, og fyrte opp. Tok ikke sjansen på å kjøre lenge pga kun en ufestet kjøleblokk på CPU, men bios registrerte hvertfall at det var en 3200+ der, og klagde over mangel på tastatur. Når jeg har kommet så langt, kan det hende at den vil kjøre som normalt uten pinnen (AJ28)? Dette var uten noen form for erstatningspin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...