BakaBox Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Fikk en maskin i dag med dødt HK, men hvor resten skulle fungere. Denne skulle settes opp som maskin til foreldrene mine. Da jeg tok ut CPUen (3200+) var en pin i et av hjørnene bøyd til en klump, og falt etterhvert av. Det jeg lurer på er om det er mulig å fikse dette, f. eks. med ledende pasta i akkurat det "hullet"? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Du kan klippe av deler av en nål (f.eks knappenål), og sette den nedi den riktige hullet. Bare husk på å få den lang nok til at den får kontakt med kontaktpunktet på prosessoren. Det funker kanskje med kobber-kordeler også, men disse er mykere enn en nål. Dermed blir det vanskeligere å få den til å trykke godt på kontaktpunktet. Jeg sitter med noen kordeler fra en 2,5mm² huskabel, og disse nok for tykke for å passe nedi. Men samtidig synes jeg at de er i overkant myke også. Endret 2. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
BakaBox Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Og det er verifisert at en nål vil fungere? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Jepp. Det har blitt gjort før. Bare sørg for at det er kontakt, og at den sitter fast. Hvis den løsner og detter ned på hovedkortet, kan det skje kortslutning. Edit: Det finnes også tilfeller der prosessorer med en knekt pinne har fungert helt fint uten den pinnen. Det kommer selvfølgelig an på hvilken pinne det er snakk om, og jeg har heller ikke fasiten på hvilke du ikke trenger. Det har vært poster om knekte pinner på forumet her før, men det er veldig lenge siden. Endret 2. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
BakaBox Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Jeg satte nå den tilsynelatende ødelagte CPUen, skjermkort og RAM i et MSI-kort, og fyrte opp. Tok ikke sjansen på å kjøre lenge pga kun en ufestet kjøleblokk på CPU, men bios registrerte hvertfall at det var en 3200+ der, og klagde over mangel på tastatur. Når jeg har kommet så langt, kan det hende at den vil kjøre som normalt uten pinnen (AJ28)? Dette var uten noen form for erstatningspin. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Om pinnen som er brukket ikke har noen helt vital fuksjon, så kan det godt hende maskinen fungerer som nevnt over ja. Endret 3. september 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 I "AMD Functional Data Sheet, 754 Pin Package" står AJ28-pinnen oppført som "KEY0" (se side 34) uten at dokumentet går noe videre på hva akkurat det innebærer. Hvis CPUen funker fint uten den vil jeg ikke tru at huset ditt kommer til å brenne ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå