Gå til innhold

Hvordan blir lyden på lange optiske kabler?

Anbefalte innlegg

Har trålet trondheim rundt etter en optisk kabel på 10 meter til bruk mellom lydkortet og forsterkeren. Problemet er at kablene kun er å oppdrive i maks 1,5 meter (ca). Fikk høre i en av butikkene at grunnen er at lyssignalet i kabelen ikke er særlig stabilt og det vil bli mye tap når lengden blir noe særlig lengre. Grunnen var visstnok at signalet blir reflektert fram og tilbake mellom "veggene" i kabelen. Nå vet jeg ikke helt om dette stemmer, vi har jo fiberoptiske kabler med mye lengre strekk.. Hvis noen kan bekrefte/avkrefte denne hypotesen hadde jeg vært takknemlig.

til slutt: Jeg fant denne kabelen hos komplett. Hvordan er kvaliteten på denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, teknologien ligg jo til rette for lange optiske kabler, en optisk kabel kan sende signal over 1,5 km uten å forsterkes, men her går jo det på kvalitet, både på sender, mottaker og kabel.

Det er jo som du sier at lyset blir reflektert i kabelen, dette ved hjelp av totalrefleksjon (stoffet du går i har større brytingsindeks enn stoffen som ligg utpå) og totalrefleksjonen vil virke så lenge du ikkje har en salig knekk/bøyg på ledningen (også avhengig av kvalitet). Ergo 10 m optisk kabel er fullt mulig (og langt mer). Kvaliteten avgjør det hele.

(tar forbehold om feil)

mvh

Dannan

Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til at en type fiberoptikk ikke kan sammenlignes med en annen. Den reflekteringen du nevner er såkalt multimode fiber, i motsetning til single mode som krever mye mer av fiberen. Det finnes plast og glass fiber, det er stor forskjell på lyskilden, og kvaliteten på kontakter. Alt blir et kompromiss mellom pris og kvalitet.

Toslink må klare seg med en svak lyskilde, billig plast fiber, og billige kontakter som gir mye tap. Ikke rart at det begrenser lengden.

Men har du ikke mulighet til coax? Tror det er bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 2 kabler på 5 meter som jeg har kjøpt i trondheim (elektrisk sjappe i munkegata). Typen som selges der, har med et koblingsstykke slik at du kan koble sammen flere kabler. Funker fett som f. Har lange optisk og s-vhs kabel fra pc til forsterker for å se film.

Mosher

Lenke til kommentar

Det var kanskje dyrt ja, men skal det gjøres skikkelig kan det meget bra koste et et par tusen kroner.

Kabelen er en ting, men hvor mye arbeid er det å lodde den kabelen mon tro? Og hva koster kontaktene?

Ja det er viktig å gjøre det skikkelig. Nå er det bare sånn at vi snakker om digital overføring, og man får en målbar like bra ledning for 6 kroner meteren. I praksis betaler man da et par tusen for å få en annen til å lodde, og for den prisen blir det nok gjort "skikkelig".

Jamen... jeg har hørt at bassen blir upresis hvis man bruke kabler fra Clas Ohlson...

:wink: Er i litt mobbehumør akkurat nå, ikke ta det personlig.

Lenke til kommentar

Tror det skulle være enkelt, som det står, å terminere kabelen. Sikkert en fordel å lage et pent vertikalt snitt av kabelen med en god kniv, men ellers er vel kontakten bare delt i to og denne klipses over kabelen. Trenger ikke noe spesielt verktøy til denne ser det ut for.

Med lengde så er det vel ikke annet å si enn prøv. Varierer med kabelkvalitet, sender og mottaker.

Lenke til kommentar
du snakker om fiberkabel?

ja det har jeg erfaring med, men utstyret er kanondyrt 15000+++

Er du sikker på at vi snakker om samme fiber?

Vi tenker på fiber som brukes til CD-spillere, forsterkere, MD osv.

(Ikke fiberoptikk til bruk over lange avstander!!)

Det står jo at det bare er å avmantle og "klikke" på pluggen.. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...