scirocco Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Har trålet trondheim rundt etter en optisk kabel på 10 meter til bruk mellom lydkortet og forsterkeren. Problemet er at kablene kun er å oppdrive i maks 1,5 meter (ca). Fikk høre i en av butikkene at grunnen er at lyssignalet i kabelen ikke er særlig stabilt og det vil bli mye tap når lengden blir noe særlig lengre. Grunnen var visstnok at signalet blir reflektert fram og tilbake mellom "veggene" i kabelen. Nå vet jeg ikke helt om dette stemmer, vi har jo fiberoptiske kabler med mye lengre strekk.. Hvis noen kan bekrefte/avkrefte denne hypotesen hadde jeg vært takknemlig. til slutt: Jeg fant denne kabelen hos komplett. Hvordan er kvaliteten på denne? Lenke til kommentar
striky Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 umulig for meg å si kvaliteten på akkurat den kabelen der, da jeg ikke har testet den, men Supra er jo kjent for å lage bra kabler de. Lenke til kommentar
Dannan Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Altså, teknologien ligg jo til rette for lange optiske kabler, en optisk kabel kan sende signal over 1,5 km uten å forsterkes, men her går jo det på kvalitet, både på sender, mottaker og kabel. Det er jo som du sier at lyset blir reflektert i kabelen, dette ved hjelp av totalrefleksjon (stoffet du går i har større brytingsindeks enn stoffen som ligg utpå) og totalrefleksjonen vil virke så lenge du ikkje har en salig knekk/bøyg på ledningen (også avhengig av kvalitet). Ergo 10 m optisk kabel er fullt mulig (og langt mer). Kvaliteten avgjør det hele. (tar forbehold om feil) mvh Dannan Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Det kan være mange grunner til at en type fiberoptikk ikke kan sammenlignes med en annen. Den reflekteringen du nevner er såkalt multimode fiber, i motsetning til single mode som krever mye mer av fiberen. Det finnes plast og glass fiber, det er stor forskjell på lyskilden, og kvaliteten på kontakter. Alt blir et kompromiss mellom pris og kvalitet. Toslink må klare seg med en svak lyskilde, billig plast fiber, og billige kontakter som gir mye tap. Ikke rart at det begrenser lengden. Men har du ikke mulighet til coax? Tror det er bedre. Lenke til kommentar
mosher Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Jeg har selv 2 kabler på 5 meter som jeg har kjøpt i trondheim (elektrisk sjappe i munkegata). Typen som selges der, har med et koblingsstykke slik at du kan koble sammen flere kabler. Funker fett som f. Har lange optisk og s-vhs kabel fra pc til forsterker for å se film. Mosher Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Var innom hifiklubben i går. De hadde ikke så lange optiske kabler, men de kunne lage en 10 meter lang coax kabel til meg for 2000-3000 kroner.... Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 2-3 TUSEN seriøst de folka eier ikke bakkekontakt Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 tror jeg skal begynne med coax snekring! TILBUD! TILBUD! 5 meter for 500 kroner! 10 meter for 1000 kroner! 100 METER FOR 7000 KRONER! Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 6-7 kroner meteren på eilag, uten rabatter Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har hørt at inntil ca 10 m går greit. Koax kan du kjøpe på clasohlson f.eks. Er det noen som vet hvor man får tak i lange billige optiske kabler??? Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 3-5 meter går iallefall strøkent... Kameraten min bruker optisk fra pcen og til forsterkeren.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 2-3 TUSEN seriøst de folka eier ikke bakkekontakt Det var kanskje dyrt ja, men skal det gjøres skikkelig kan det meget bra koste et et par tusen kroner. Kabelen er en ting, men hvor mye arbeid er det å lodde den kabelen mon tro? Og hva koster kontaktene? Lenke til kommentar
MikKiX Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det var kanskje dyrt ja, men skal det gjøres skikkelig kan det meget bra koste et et par tusen kroner. Kabelen er en ting, men hvor mye arbeid er det å lodde den kabelen mon tro? Og hva koster kontaktene? Ja det er viktig å gjøre det skikkelig. Nå er det bare sånn at vi snakker om digital overføring, og man får en målbar like bra ledning for 6 kroner meteren. I praksis betaler man da et par tusen for å få en annen til å lodde, og for den prisen blir det nok gjort "skikkelig". Jamen... jeg har hørt at bassen blir upresis hvis man bruke kabler fra Clas Ohlson... :wink: Er i litt mobbehumør akkurat nå, ikke ta det personlig. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Billig optisk kabel får du hos f.eks Elfa, faktisk. De er ikke alltid blant de billigste. Kontakter: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2002403.htm Fiber kabel: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/181322.htm 10m kabel = ca 250,- + kontakter ca 70,- = ca 320,-. Må jo si at det er _litt_ bedre enn HiFi klubben... Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Noen som har erfaring med å sette på kontaktene? (dvs lage ledningen selv) Eller om det virker med mer enn 10m? Det står maks 10 m på senderene/mottakerene i hvert fall. Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 du snakker om fiberkabel? ja det har jeg erfaring med, men utstyret er kanondyrt 15000+++ Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Tror det skulle være enkelt, som det står, å terminere kabelen. Sikkert en fordel å lage et pent vertikalt snitt av kabelen med en god kniv, men ellers er vel kontakten bare delt i to og denne klipses over kabelen. Trenger ikke noe spesielt verktøy til denne ser det ut for. Med lengde så er det vel ikke annet å si enn prøv. Varierer med kabelkvalitet, sender og mottaker. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 du snakker om fiberkabel? ja det har jeg erfaring med, men utstyret er kanondyrt 15000+++ Er du sikker på at vi snakker om samme fiber? Vi tenker på fiber som brukes til CD-spillere, forsterkere, MD osv. (Ikke fiberoptikk til bruk over lange avstander!!) Det står jo at det bare er å avmantle og "klikke" på pluggen.. ? Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 snakker om multimodus datafiberkabel. trodde fiberkabeø var fiberkabel jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå