Gå til innhold

Hvor mye dv-film på en dvd ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En fin link: http://www.vcdhelp.com/dvd (oppgitt i en tidliger post)

så burde du finne svaret. Etter som jeg forstår er det avhengig av type DVD disk, og det varierer fra 4,37 GB til 4,7 GB.

joda, vet om vcdhelp.com. Og har kikket litt der og andre steder, men ikke funnet noe skikkelig svar, derfor spør jeg her...

Og mener selvfølgelig hvor mye film i tid (minutter) man får plass til - ikke i gb - det gir seg jo selv ut fra størrelsen på dvd-platene.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg en Philips DVD-Recorder.

Valgte dette fremfor å kjøpe ny S-VHS spiller da min gamle video gikk i stykker.

Denne har følgende opptaksmodus:

HQ, 1 time, bedre enn DVD kvalitet

SP, 2 timer, standard DVD kvalitet

SP+, 2,5 timer, bedre enn S-VHS kvalitet

LP, 3 timer, S-VHS kvalitet

EP, 4 timer, bedre enn VHS kvalitet

EP+, 6 timer, VHS kvalitet

Alle data er hentet fra bruksanvisning

Bjørn

Lenke til kommentar

SP, 2 timer, standard DVD kvalitet

Standard DVD(PAL) = 720x576 = DV(PAL) 720x576

Kan vel ikke være helt likt, for DV har jo høyere bitrate enn DVD på audio og video;

.........................................DVD......................DV

Audio bitrate kbit/sec - 192-448 kbit/s - 1000-1500 kbit/s

Video bitrate kbit/sec - 1500-2500 kbit/s - 25 Mbit/s

(fra tabell på http://www.vcdhelp.com/dvd.htm#1000 )

Lenke til kommentar
Uhm, hva har bitraten med oppløsningen å gjøre? MPEG-2 er da dynamisk, ikke statisk.

Uhm, mener bare at DVD og DV ikke kan være helt likt når det har forskjellig bitrate selv om oppløsningen er lik.

Lenke til kommentar

Ettersom DVD støtter VBR (variable bitrate) kan du strengt tatt legge inn noe voldsomt mye video (i spilletid) hvis du bruker lav bitrate, men det går jo selvsagt utover kvaliteten, spesielt for DV som jo ofte er ustødig filmet hjemmevideo.

Du kan bruke fra 0 til 9,8mbps i bitrate, etter hva jeg husker er det uten lyd tror jeg, du har vel en megabit til rådighet eller noe sånt (med stereo AC3 (dolby digital 2/0) er det typisk å bruke 192kbps)

Jeg pleier å bruke vbr 2-9mbps, vel å merke dersom lengden er lengre enn én time. Bruker man maks kvalitet (CBR; constant bitrate) hele tiden får man ikke plass til mer enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...