Din_Laban Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Ja, eneste HK jeg har hatt som RAID 0 funket helt utmerket på var mitt gamle DFI 939 Lanparty SLI. Uansett: jeg er på leting etter en god RAID 0, 1 osv. kontroller som er raske og fjellstabile, helst med PCI. Noen forslag? Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 To RAID kontrollere ser interessante ut sett fra mine behov: SATA 300gb, RAID 0, 1 og noen extra muligheter som kan komme godt med: HighPoint RocketRAID 1740 og Promise FastTrak TX4310 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 begge de kontrollerene der er gode. men ingen av disse er vel ekte hardware raid kontrollere? så dette vil jo i såfall kunne belaste CPUen noe. men du sparer jo en del penger da. men en annen ting, har du ikke PCI-e på hovedkortet da? om du har det så vil jeg mye heller anbefale en kontroller med dette grensesnittet pga høyere hastighet. på PCI-bussen vil du aldri oppnå hastigheter over 133MB/s, og denne hastigheten er da delt på alle andre PCI kort, samt eventuelle IDE enheter. adaptec og 3ware er jo også solide merker når det kommer til stabilitet og kvalitet, så dette er jo også noe du kan vurdere. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Er det denne du tenker ? https://prisguiden.no/product.php?productId=68637 Produsentens hjemmeside: http://www.adaptec.com/en-US/products/sata...try/AAR-1430SA/ -Denne benytter et PCI-e x4 spor. Kan den også benyttes i PCI-e x16 spor, med max utnyttelse av x4 hastighet? Endret 12. september 2007 av bjornh Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hvis du bare skal ha Raid0 og ikke bryr deg om at det tar en del CPU-kraft og er PCI så du starte på er dette det billigste jeg fant: Sunsway S-ATA 4-kanalers RAID For Raid5 må du nok litt lengre opp i prisklassene: HighPoint RocketRAID 1740 PCI Express -variantene koster ennå litt mer. -Denne benytter et PCI-e x4 spor. Kan den også benyttes i PCI-e x16 spor, med max utnyttelse av x4 hastighet?9483622[/snapback] I teorien skal det gå men jeg har hørt at det er en del problemer med å få det til å fungere i praksis. Forklaringene går på at PCI Express x16-portene ligger på nordbroa i motsetning til x1 og x4-portene og dårlig kompatibilitet med annet enn skjermkort. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har forstått dette med Hardware RAID. -hva finnes for å styre SATA disker, og hva er best å benytte seg av for å kunne overføre mest mulig raskest mulig? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det finnes tre kategorier: Software raid Man trenger ikke noen raid-kontroller eller raid-egenskaper på hovedkortet. Kun f.eks vanlige SATA-tilkoblinger. Raid'et settes opp i OSet og OSet står for all styring av det og CPU må gjøre all jobben med å fordele og sette sammen dataene. Kontroller med driverbasert Raid Man trenger en kontroller på hovedkortet eller som eget kort som støtter Raid og trenger driver for å kjøre. Driveren organiserer hele Raidet og CPUen gjør all jobben. Kontroller med "ekte" hardware raid Man trenger en kontroller på hovedkortet eller som eget kort som støtter Raid. Hardwaren tar seg av all prosessering så det ikke belaster CPUen. Det er mulig man trenger driver for å få tilgang til kontrolleren men OSet og driveren ser på Raid-arrayet som én eneste disk. Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Har selv et 3Ware 9560 4x PCIe som jeg kjører i fysisk 16x slot (slot 2) på et Asus Commando. 965-chipsetet gir riktignok bare max 8x linkspeed på slot 2, men det funker som snus (etter at jeg slo av Asus C.G.I - noe tweak-ting for SLI oppsett) |2mmy| Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Kontroller med "ekte" hardware raid Man trenger en kontroller på hovedkortet eller som eget kort som støtter Raid. Hardwaren tar seg av all prosessering så det ikke belaster CPUen. Det er mulig man trenger driver for å få tilgang til kontrolleren men OSet og driveren ser på Raid-arrayet som én eneste disk. 9490637[/snapback] Har du noen gode forslag her? -jeg er mest familiær med de to førstnevnte. Men jeg er aller, aller mest interessert i det siste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg har ikke så mye peiling på forskjellene på de ulike skikkelige kontrollerne ut over det som står i spesifikasjonene. Se om du finner noen tester og kanskje hør med ATWindsor. Han kjøpte nylig en heftig kontroller og har nok satt seg inn i forskjellene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det er da "semi raid" eller hw/sw blandet raid også . I disse gjør ikke CPU all jobben , ei heller hardware men deles. Dette er normalt de som er chipsett integrerte raid/sata kontrollere som nvraid fra nVidia osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå