Gå til innhold

S-ATA Disk dukker ikke opp i Vista. Packard Bell

Anbefalte innlegg

Sliter med å få installert en S-ATA disk i en liten Packard Bell maskin. Jeg finner ikke noe informasjon om S-ATA i BIOS, kun to IDE kontakter, og den dukker heller ikke opp i Vista.

Hovedkortet i denne maskinen er en FB65 fra shuttle, og jeg har hatt en helt lik maskin selv før (dog en barebone fra Shuttle, ikke et ferdig system fra Packard Bell) med S-ATA disker så dette skal jo gå ann, men nå skjønner jeg hvirkelig ikke hva som er galt.

Noen hint? Trenger jeg S-ATA drivere? BIOS oppdatering?

Maskinen kjører Vista Ultimate, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dukker desverre ikke opp i Computer Management, eller noe annet sted for den saks skyld. Det som bekymrer meg mest er at den heller ikke syns noe sted i BIOS, samt at jeg ikke finner et eneste meny-valg som tilsier at det finnes S-ATA kontakter... men det gjør det, hvertfall fysisk, på hovedkortet.

Er det mulig at BIOS'en som er på dette hovedkortet rett og slett ikke har tatt med muligheten for S-ATA disker? Dette er tross alt Packard Bell så ingen ting ville overrasket meg...

Lenke til kommentar
SATA er integrert i brikkesettet.

Kanskje problemet er at ICH5 er 150 MB/s og disken er på 300 MB/s. Sjekk om disken har en jumper for å stille den ned til 150.

9415949[/snapback]

Prøvde å følge denne:

40395620051216154941_SATAspeedselectionjumper.jpg

Men desverre hjalp ikke det heller. Disken funker forøvrig fint på min egen PC, men ikke på denne Packard Bell'n.

Skal det virkelig ikke være mulig å se noe om S-ATA i BIOS? På min PC så dukker alle diskene opp og jeg kan velge boot rekkefølger osv. Selv der det ikke er koblet til en disk står det oppført en ledig kontakt. Finner ikke noe slikt på problem-PCen...

*rive seg i håret* :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis det er en BIOS som ikke er helt ny, så kan det være at det ikke står der selv om det finnes.

SATA er integrert i brikkesettet.

Kanskje problemet er at ICH5 er 150 MB/s og disken er på 300 MB/s. Sjekk om disken har en jumper for å stille den ned til 150.

9415949[/snapback]

Prøvde å følge denne:

40395620051216154941_SATAspeedselectionjumper.jpg

Men desverre hjalp ikke det heller. Disken funker forøvrig fint på min egen PC, men ikke på denne Packard Bell'n.

Skal det virkelig ikke være mulig å se noe om S-ATA i BIOS? På min PC så dukker alle diskene opp og jeg kan velge boot rekkefølger osv. Selv der det ikke er koblet til en disk står det oppført en ledig kontakt. Finner ikke noe slikt på problem-PCen...

*rive seg i håret* :hmm:

9416020[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...