fossxplorer Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hei, jeg har fått en Toyota Corolla 1,3 - 90 mod, av bekjent da han har kjøpt ny bil. Tenkte jeg skulle bruke bilen til å lære litt og fixe på selv. 2 problemer som må fixes straks. 1. Det lekker MYE fra radiator og har kjørt bilen flere ganger uten kjølevsæke Har sett røyk fra motoren flere ganger.. Ryker motoren snart pga dette? Har kjøpt brukt radiator. Er det noe jeg må passe på når jeg bytter radiator? 2. Ved tomgang så er turtallet på nærmere 2000RPM, det ble justert opp av tidligere eier, pga at motoren stoppa eller noe. Hvordan får jeg normal turtall ved tomgang tilbake? Må vel skru litt på den greia som er på motoren som dras inn og ut ved gassing?? Takk for svar på forhånd. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) 1. Det kan nok være en deffekt topp pakning, ser du hvit røyk eller sort / grå røyk? Hvit tyder på at kjøleveske trenger inn til motoren. Hvis oljen er hvit "guggete" når du ser etter så er det vann/ kjøleveske i oljen. 2. Ikke skru eller juster noe spesielt på den wieren som er koblet til gasspedalen, det du må justere da er en med forbehold om feil en tomgangs skrue i mangel av bedre ord, denne sitter på forgasseren. Har et godt råd til deg og det er å kjøpe en hayns bok til bilen der og ta det derfra Lykke til å husk godt verktøy er halve jobben! Endret 3. september 2007 av teknikeren Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Lykke til å husk godt verktøy er halve jobben! 9416417[/snapback] 2/3 av jobben! Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Husk å lufte kjølesystemet når du er ferdig med å bytte, ellers får nok varmgang ganske fort. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 OK. Takker alle for svar. Men det skal vann fylles både i radiatorlokket OG kjølevæskebeholderen? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Nei, er vel i ekspansjonstanken du fyller. Fyll opp før du starter motoren, også lufter du systemet. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) På noen biler fyller man opp direkte i radiatoren først for så å fylle opp ekspansjonstanken. Men, om du har planer om å skru litt på denne bilen kan du like gjerne skaffe deg en Haynes manual eller lignende først som sist. Lykke til Endret 3. september 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Hei alle sammen : Nå har jeg byttet radiatoren. Det var lett som fa**. Trodde det var mye verre. Det var bare to skruer øverst, så var den løs. 10min jobb altså. Verre var det at den jeg kjøpte først fra opphuggeri lekket, så jeg måtte tilbake og bytte den inn Brukte mest tid på dette her. Puttet litt vann i den "nye", da kom det BRUNT vann, sikkert rust. Etter flere liter med vann, forsvant brunfargen og kunne da montere den på plass og fylle inn med frostveske. Jeg fylte full både eks.tanken og radiatoren. Åpnet radiator lokket når motoren var varm og så noen bobler. Regner med at det var luftinga Fant også den skruen som justerer turtallet ved tomgang. Har satt ned litt, med fortsatt ligger RPM på 14-1500. Skal justerer litt imorgen også. Lukter litt mye bensin i eksosen, synes jeg. Takker alle sammen for svarene Nå starter andre runde med rep. Poster ny tråd jeg da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå