Abigor Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Jeg hadde en diskusjon med min far som er overmåtlig god på elektronikk og data, men han henger ikke helt med på ny teknologi i praksis. Jeg mente at den type standard ekstern bærbar harddisk får nok strøm via ekstra usb kontakt fra en hvilken som helst pc. Er det noen med erfaring, som kan si noe om dette? Altså, at det holder å koble begge usb-kablene til bærbar eller stasjonær, og det skal holde for å drive harddisken uten at den blir "kvalt"? Han hadde nemlig prøvd på en usb-hub og et usbkort i hans meget gamle bærbare maskin, og da ble det ikke alltid nok strøm til den eksterne harddisken. Endret 2. september 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) De fleste eksterndisker må vel ha ekstern strøm, de bruker 3.5" disker ok det går ikke med USB strøm. Det lages en del 'lommedisker' som bruker mindre strøm. En USB port kan gi inntil 500 mA, eller 2.5 Watt. Det er ganske snautt for en disk, så det har vært vanlig at det trengs to kontakter for å få 5 Watt. Men det er ikke sikkert alle PC'er kan gi 500 mA på alle portene samtidig. Og med en USB hub som ikke har egen strøm går det ikke. http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml Endret 2. september 2007 av hårek Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 De fleste eksterndisker må vel ha ekstern strøm, de bruker 3.5" disker ok det går ikke med USB strøm.Det lages en del 'lommedisker' som bruker mindre strøm. En USB port kan gi inntil 500 mA, eller 2.5 Watt. Det er ganske snautt for en disk, så det har vært vanlig at det trengs to kontakter for å få 5 Watt. Men det er ikke sikkert alle PC'er kan gi 500 mA på alle portene samtidig. Og med en USB hub som ikke har egen strøm går det ikke. http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml 9411423[/snapback] Det er nettopp dette med 2 usb-kontakter jeg mente. Er det stort sett vanlig at å koble begge usb-kontaktene fra en "lommedisk" til hovedkortet på en stasjonær eller bærbar gir nok strøm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå