rotekopp Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) har nettopp installert vista på min bærbare, som kom med XP. På forhånd tok jeg back-up av pst-filene fra outlook ved å eksportere fra filmeny i outlook, til en ekstern harddisk. Har nå installert outlook 2000 i vista, men får ikke importert tilbake pst-filene. Ved forsøk, får jeg feilmelding am at "det oppsto en feil i forsøket på å åpne windowsadresseboken. Finner ikke DLL-filen for adresseboken." Skulle gjerne hatt tilgang til disse, for det går vel heller ikke å importere de til vistas egen windows mail? Skulle jeg eksportert filene med et annet format? kan i så fall midlertidig importere de til en annen maskin i huset som fortsatt kjører XP, og så eksportere til den eksterne harddisken igjen, om det er det som skal til? Endret 2. september 2007 av rotekopp Lenke til kommentar
killmeister Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 jeg la alt inn i windows sin egen mail. trykket bare importer og la inn banen hvor filene lå. funket med en gang. men det var fra outlook express, men kan ikke tro det betyr så mye. Lenke til kommentar
rotekopp Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 så vidt jeg har hørt, er outlook express enklere å ha med å gjøre i akkurat denne situasjonen. dette funker i alle fall ikke i fra outlook til windows mail, har prøvd det også Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 du kan prøve å kopiere filene: wab32.dll wab32res.dll fra \Program Files\Common Files\System til \Windows\System32 Det burde løse DLL-feilmeldingen. Får du angitt Outlook 2000 som standardprogram for e-post? En kompis av meg sliter med akkurat dette. Når det gjelder Windows mail er det et kjent problem med å importere pst-filer fra en annen Outlook installasjon, meld gjerne fra om noen har klart å løse dette. Det stemmer at det går greit å importere Outlook Express filer, det er værre med Outlook (2000) pst-filer. Det kan muligens løses ved å importere fra Outlook til Outlook Express i XP først, dermed videre til Windows Mail i Vista. Men da får man vel kun adressebok & mail, ikke kalender, notes etc. Bra om noen kan teste dette, har kun en XP-maskin her akkurat nå. Lenke til kommentar
rotekopp Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 nei, jeg får ikke angitt outlook 2000 som standardprogram fra menyen i vista, den dukker ikke opp der i den lista i det hele tatt. Noen som vet om dette funker bedre fra eks.vis outlook 2003 el 2007? Altså, om man installerer outlook 03 el 07, lar det seg kjøre å kopiere tilbake pstfilene fra den eksterne kopien da? Om nødvendig kan jeg installere 03 el07 på en annen (xp) maskin først, så importere filene fra 2000 til 2003/2007. deretter igjen importere filene fra 03/07 på den ene (xp)maskina, til 03/07 på vistamaskina. har kikka litt på andre alternativer som operamail og thunderbird, men ser litt kronglete ut med backup etc der også. har nå installert thunderbird på xp-maskina. tilbakekopierte først pst-filene inn i outlook på xp-maskina, det gikk helt fint, alt kom på plass! Så har jeg nå importert mailer fra outlook på samme maskin, til thunderbird fra importmenyen i thunderbird, det funka faktisk også! Om jeg nå finner en grei måte å eksportere thunderbirdfilene fra xpmaskina til vistamaskina, skulle veldig mye være løst! klarer meg for såvidt uten outlook om det blir plundrete, da kan jeg heller fortsette med thunderbird, eller evt importere på nytt fa thunderbird på vistamaskina, til windows mail!! * puuuhhhh.....* men verdt strevet om det lykkes Lenke til kommentar
steinhus Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 har nettopp installert vista på min bærbare, som kom med XP. På forhånd tok jeg back-up av pst-filene fra outlook ved å eksportere fra filmeny i outlook, til en ekstern harddisk. Har nå installert outlook 2000 i vista, men får ikke importert tilbake pst-filene. Ved forsøk, får jeg feilmelding am at "det oppsto en feil i forsøket på å åpne windowsadresseboken. Finner ikke DLL-filen for adresseboken."Skulle gjerne hatt tilgang til disse, for det går vel heller ikke å importere de til vistas egen windows mail? Skulle jeg eksportert filene med et annet format? kan i så fall midlertidig importere de til en annen maskin i huset som fortsatt kjører XP, og så eksportere til den eksterne harddisken igjen, om det er det som skal til? 9410871[/snapback] Hei Jeg slet også noe helt forferdelig med denne såkalt manglende dll-filen, men etterhvert har jeg funnet ut av det. Skal prøve å forklare fremgangsmåten så godt jeg kan (og husker). Først kopierte jeg pst-filen fra C/dokuments and settings/mitt brukernavn/Lokale innstillinger/Programdata/Microsoft/Outlook. Husk at dette er skjulte filer så for å finne frem er det viktig å gå inn i verktøymenyen og velge "mappealternativer/vis, og deretter merke av for å vise skjulte filer. Tar med dette selv om jeg ser at du har kopiert pst-filen. Kan hende at endre lesere ikke aner hvilken fil som inneholder mail i Outlook. Pst-filen lagres på en annen harddisk, minnepenn eller lignende. Når man har insatallert Vista og Outlook 2000 er det bare å gå til C/bruker/mitt navn/AppData/Lokal/Microsoft/Outlook. Lim inn pst-filen. Da skulle det meste fungere trodde jeg. Men nei da! "finner ikke ....dll-fil. Etter noe eksperimentering fant jeg ut at løsningen var å gå til C/Programmer/Microsoft Office. I denne mappen skrollet jeg laaangt ned til jeg fant ikonet for Outlook, høyreklikket det og valgte egenskaper. Her fant jeg en fane som kalles "Kompabilitet. På denne fanen haket jeg av for "Kjør dette programmet i kompabilitetsmodus for:" og brukte rullegardinmenyen og valgte Windows XP (servicepack 2). Deretter trykket jeg OK og åpnet Outlook. Nå kom adresseboken og alt det andre. Denne fremgangsmåten med å endre kompabilitet fungerer antageligvis også dersom man har andre programmer som ikke fungerer normalt etter installasjon av Vista. Fint om du skriver en kommentar hvis du får det til. Husk bare på å kopiere og lime inn pst-filen. Ikke klipp ut og lim inn. Det kan være fatalt dersom man gjør en feil og er uheldig å slette filen. Lenke til kommentar
rotekopp Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 dette blir en lang historie, men skal prøve likevel. Prøvde med oppskriften din ang kompabilitetsmodus steinhus, men outlook ville fortsatt ikke funke. Sletta og reinstallerte outlook ( og office ) flere ganger uten at det hjalp. Fikk importert pst-filene riktignok, men fikk ikke særlig nytte av det. Noen ganger åpna ikke outlook i det hele tatt, andre ganger veldig tregt. Prøvde også med en annen office/outlook 2000-lisens som familien disponerer, samme resultat. Outlook åpna, men ville ikke kjøre mange minutter ( sekunder ) før den bare låste seg og måtte tvangslukkes i oppgavebehandling. Ga etterhvert helt opp og satsa på å klare meg med en annen epostleser. Gikk inn i materien med backup av mozilla tbunderbird. Så jo at Vistas windows mail hadde et valg for import av mailer fra thunderbird. Tenkte da å importere først fra den fortsatt fungerende outlook på den andre bærbare, til thunderbird på samme maskin. Dette gikk helt smertefritt, både mailer og adressebok kom med over. (Brukte da "importmenyene" i thunderbird. For øvrig har jeg hele tiden også brukt veiviseren i "importer og eksporter" fra filmenyen i outlook, ikke brukt overføring av filer i utforsker el. ) Tok så kopi av thunderbird inn på en ekstern harddisk, får så å importere data fra denne eksterne og inn på vistamaskina, for så evt å senere kopiere inn fra thunderbird til windows mail i vista. Men, underveis i disse prosessene hadde dette importvalget fra thunderbird forsvunnet fra windows mail! Nåvel, importen fra ekstern disk til thunderbird i vista gikk nogenlunde, men kan vel ikke si det var så veldig brukervennlig for en middels amatør. Hadde god hjelp av en oppskrift jeg fant på forumet her: ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...erbird+++backup ) Fikk i første omgang ikke overført annet enn undermapper i mail, selve innboksen kom ikke med. Det regnet jeg vel likevel med at jeg skulle klare før eller siden. Sending og mottak i thunderbird gikk tilsynelatende fint, så jeg hadde en mellomløsning inntil videre. Men så fikk jeg en ny ide, sletta office nok en gang, og installerte på D denne gang, i en egen nyopprettet mappe jeg kalte for programfiler. ( brukte den metoden på en tidligere stasjonær når C begynte å bli for full, mens D var nesten tom). Dette så lovende ut, outlook fant selv pstfilene (hvordan det nå kunne gå til..) og de var på plass alllerede ved først åpning, men måtte bruke det trikset med kompabilitetsmodus, for å få den til å kjøre normalt. Demed: VIPPPS!! outlook kjørte fint! Noen småmangler er det fortsatt, bl.a finner ikke programmet tilsynelatende mottaker om jeg bare skriver inn et navn på adresselinjen, men den får mailen dit den skal likevel. De gamle adressene er med over i "kontakter", og jeg kan bare høyreklikke på en kontakt der for å få sendt ny mail dit. Dersom jeg bare klikker på "til" knappen i ny mail, kommer bare adressboka fra windows mail opp, og ikke den i outlook. Det kan jeg likevel leve med så lenge jeg har fått til dt viktigste for meg, som var å få implemenetert alle mine gamle og viktige mailer i et fungerende mailprogram. Hadde det ikke vært så viktig, kunne jeg fint klart med med windows mail, opera mail eller thunderbird. Jeg har ikke bruk for de "konsernmulighetene" som også er i outlook ang avtaler etc. En annen pussig ting er at ved hver åpning av outlook, ber den om div. definisjoner av instillinger, men jeg har stort sett outlook åpen hele tiden, så jeg får leve med det også. Jeg får heller ikke valgt outlook som standard epostleser i vistas innstillinger. Konklusjonen etter veldig mye strev og irritasjon, er at dette var utrolig dårlig av microsoft. man skulle tro at de sørga for at et av sine hovedprogram i sin virksomhet, office ( og outlook) ville fungere uten slikt krølll når de lanserer et nytt operativsystem. riktignok er outlook 2000 noen år gammelt, men det var tross alt ikke noe billigprogram de kasta etter folk på gatene... skjønner at de gjerne vil selge office 2003 el 2007 i tillegg, men lysten til å kjøpe dette, og tilliten til det, synker veldig mye hos meg ettter noe sånt. I det minste burde de ha varslet mye tydeligere på forhånd at et så vanlig program ikke ville fungere i deres nye flaggskip. Det hadde gjort det mere troverdig, og man kunne forberedt seg på en annen måte, eller fortsatt med XP inntil man fant en løsning som var enklere å implementere. Fant også en fin oversikt over dette problemet på en utenlandsk side: http://windowshelp.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.mspx?dg=microsoft.public.windows.vista.general&tid=62601f1d-9c84-45e7-a78b-a477c8bdf4f9&cat=&lang=en&cr=US&sloc=en-us&m=1&p=1 Takk til alle som prøvde å hjelpe til, det har vært til stor hjelp ( og trøst ) Jeg har nå omsider fått outlook til å funke ok nok, og har alle mine gamle ( og viktige!! ) mailer intakt, og tilgang til alle gamle adresser. *puuuhhh* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå