AMR62 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Har nettopp satt i en ny AMD Athelon 64 X2 6000+ prosessor på mitt MSI K9N Neo hovedkort. Ser i denne forbindelse at vifte kontakten på hovedkortet er beregnet for 3 pinner mens kontakten på viften har 4 pinner. Så mitt spørsmål er da hvilken misjon har den fjerde pinnen? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Regner med du tenker på molex-kontakten, altså som bildet under viser: De to sorte lederne er begge jord, den røde er +5V og den gule er +12V. En tre-leders viftekontakt derimot har +12V, Jord og tilbakekobling slik at man kan avlese turtallet. Så vi snakker om to vidt forskjellige tilkoblinger, selv om de fult mulig kan brukes om hverandre. Endret 2. september 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
AMR62 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Hei og takk for svar, men nei, det er ikke den kontakten, men den lille som går fra viften som følger med prosessoren og ned på hovedkortet. Denne kalles cpufan1 på mitt hovedkort. Det finnes en tilsvarende som går til systemviften, dvs sysfan1. Disse kontaktene er mye mindre enn molex-kontakter og anderledes utformet... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei og takk for svar, men nei, det er ikke den kontakten, men den lille som går fra viften som følger med prosessoren og ned på hovedkortet. Denne kalles cpufan1 på mitt hovedkort. Det finnes en tilsvarende som går til systemviften, dvs sysfan1. Disse kontaktene er mye mindre enn molex-kontakter og anderledes utformet... 9418457[/snapback] Det skjønner jo jeg også da. Men hva mener du da med: "kontakten på viften har 4 pinner" ? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) 3-pin er vel vanligst: Men noen har 4-pin connector: 4-pins gir deg kontroll over farten på vifta. 3-pins gir bare måling av farten. Så altså: 4-pin: GND, +12V, RPM, CONTROL 3-pin: GND, +12V, RPM Endret 3. september 2007 av TrondH86 Lenke til kommentar
AMR62 Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Takker for svar.. nå ble jeg litt klokere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå