Gå til innhold

Eskstra pinn på viftekontakt..

AMR62

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt i en ny AMD Athelon 64 X2 6000+ prosessor på mitt MSI K9N Neo hovedkort. Ser i denne forbindelse at vifte kontakten på hovedkortet er beregnet for 3 pinner mens kontakten på viften har 4 pinner. Så mitt spørsmål er da hvilken misjon har den fjerde pinnen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du tenker på molex-kontakten, altså som bildet under viser:

2x525Molex.jpg

De to sorte lederne er begge jord, den røde er +5V og den gule er +12V. En tre-leders viftekontakt derimot har +12V, Jord og tilbakekobling slik at man kan avlese turtallet. Så vi snakker om to vidt forskjellige tilkoblinger, selv om de fult mulig kan brukes om hverandre.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar, men nei, det er ikke den kontakten, men den lille som går fra viften som følger med prosessoren og ned på hovedkortet. Denne kalles cpufan1 på mitt hovedkort. Det finnes en tilsvarende som går til systemviften, dvs sysfan1. Disse kontaktene er mye mindre enn molex-kontakter og anderledes utformet...

Lenke til kommentar
Hei og takk for svar, men nei, det er ikke den kontakten, men den lille som går fra viften som følger med prosessoren og ned på hovedkortet. Denne kalles cpufan1 på mitt hovedkort. Det finnes en tilsvarende som går til systemviften, dvs sysfan1. Disse kontaktene er mye mindre enn molex-kontakter og anderledes utformet...

9418457[/snapback]

Det skjønner jo jeg også da.

Men hva mener du da med: "kontakten på viften har 4 pinner" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...