Oxygen 07-12 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvor mange GB bør man sette av for Ubuntu? Den vil jo stadig oppdatere seg med installerte programmer. Spillene man installerer legger seg vel også på samme driven? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 kommer an på hva du skal gjøre. skal du ha home på samme partisjon, eller er det en egen partisjon? hvis du IKKE skal ha home og root på samme partisjon ville jeg satt av 10gb root. personlig har jeg bare 7gb root, og det holder i lange baner for meg. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Er Home der du legger filene du lagrer fra Word og sånt? Hva er Root? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 /home er hjemmeområdet ditt. Området hvor brukeren legger filer osv. som han skal ha lese/skriverettigheter på. root er / Altså der systemfilene ligger. Her må du være innlogget som root (su eller sudo) for å få skriverettigheter. Lenke til kommentar
pedervl Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Litt mer om home her... I Windows er det vanlig å lage mapper der du har plass, f.eks. C:\Musikk, F:\Filmer, G:\Spill, men slik er det ikke i Linux (helst). Her legger du alt av egne filer som musikk, filmer, dokumenter etc i home. Tenk på det som "Mine Dokumenter", bare at du faktisk bruker det . Det er lurt å lage en partisjon til root (tilsvarer C: I Windows) og en til /home. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Jeg kommer til å lagre bare .doc (noe annet navn i Linux sikkert) i Home, sjeldent en gang .xls (annet navn i Linux sikkert). Tar systemfiler mye plass, er det veldig mye filer? Er det noe vits å legge dette på egen partisjon, siden Linux ikke trenger defragmentering? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 som en annen nevnte her er 7gb mer enn nok til Root partisjonen. hvis du ikke skal lagre alt for mye i home (som feks bare dokumenter) så trenger du vel egentlig ingen egen partisjon til /home. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Det kjekke med en egen Home-partisjon er hvis du reinstallerer/oppgraderer så slipper du å miste filene dine. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Må man ha admin rettigheter for å komme inn i Linux hvis Root er på samme partisjon? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Du må ha admin-rettigheter overalt unntatt i Hjemmemappa di uansett hvordan du gjør det. Endret 2. september 2007 av Xecuter88 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Tar systemfiler mye plass, er det veldig mye filer? Er det noe vits å legge dette på egen partisjon, siden Linux ikke trenger defragmentering? 9411486[/snapback] Jeg pleier, uansett OS, å dele opp disken i minst to partisjoner. Ene brukes til OS og tilhørende software, mens andre brukes til å lagre dokumenter, musikk, film osv. I linux sitt tilfelle kan du bruke /home til dette. Fordelen er hvis man skulle finne på å formatere (f.eks. for at du vil legge inn en annen distro). Da kan du kjapt formatere / partisjonen, mens du lar /home være, slik at du ikke mister noen av filene dine Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Jeg kommer til å installere neste Ubuntu versjon for da (forhåpentligvis) er WPA integrert som en del av distroen. Det var kun anbefalt å fikle med Linux hvis man var "viderekommende" for å få trådløst nettverk opp å gå. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 WPA er ikke noe problem i Ubuntu da dette kommer med network-manager som standard Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Jeg prøvde med Live CD, og ikke tale om jeg klarte å koble meg på noe trådløst. Det fantes bare WEP der, og dessuten har jeg hørt at enkelte trådløse drivere ikke følger med Ubuntu. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Du kan jo forsøkte Mint Linux, har lest at den skal ha flere drivere i seg for trådløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå