larsvinc Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hei igjen! Beklager sen respons. Sitter og grubler mye over dette med software raid. La oss si at ubuntu tverker helt, eller at OS-disken brenner opp (uten backup). Da vil du vell essensielt ha mistet data i raidsettet ditt også? Eller er det mulig å redde? Fordi hvis man har "hardware" raid har man jo uansett ikke mistet noe... Lenke til kommentar
dchr Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hei igjen! Beklager sen respons. Sitter og grubler mye over dette med software raid. La oss si at ubuntu tverker helt, eller at OS-disken brenner opp (uten backup). Da vil du vell essensielt ha mistet data i raidsettet ditt også? Eller er det mulig å redde? Fordi hvis man har "hardware" raid har man jo uansett ikke mistet noe... 9482713[/snapback] Det er software i hardware raid kontrollere også, bare at den kjører i kontrollerkortet i stedet for i OSet. For ca syv år siden fikk jeg den tvilsomme gleden av å se en kostbar Compaq filserver (kostet 150k den gang) bite i gresset etter at SCSI raid kontrolleren skrev korrupte data til diskene uten at overvåkningssoftwaren oppdaget det. Kjeden er som kjent ikke sterkere enn det svakeste ledd Hjemme hos meg har jeg droppet alt RAID dill-dall, og heller valgt å replikere dataene mot en enkel sekundær server hver natt (Linksys NSLU2 med "unslung" linux). I tillegg har jeg en USB disk som jeg jevnlig tar backup av de viktigste dataene mine på og oppbevarer hos noen andre mht brann. Hva er viktigst for deg - oppetid, sikkerhet eller begge deler? RAID øker oppetiden, hjelper deg hvis en disk går i stykker, men redder ikke dataene dine hvis strømforsyningen din går opp i flammer eller et virus trasher dataene dine. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg bare lurer på hva slags kabinett du skal ha dette inn i? 6 disker blir veldig varme dersom de ikke har litt avstand mellom seg.... og da blir det fort mye bråk for å kjøle de. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Intel Celeron 430 og 440 er gode alternativer i kjølige maskiner. De er C2D-prosessorer med bare én kjerne, og har en oppgitt TDP på 35W. I tillegg er de billige. Hvis du skal være ordentlig økonomisk, er Celeron 420 enda billigere, men da er du helt nede på 1600 MHz. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Altså.. det skal jo være fullt mulig å starte mdadm raid igjen hvis du bytter OS-disk og installerer mdadm igjen. Jeg mener jeg har hørt det også skal være mulig å flytte diskene som står i raidet til en helt ny maskin med mdadm. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Nå har jeg akkurat bestillt delene, fra Amentio og shg. Dette er oppsettet jeg endte opp med: Oppsett Kabinettet er et Lian-Li PC-A16. Diskene vil få en egen 5,25" brønn hver, og fortsatt vil det være gode ekspansjonsmuligheter. Brønndekslene er perforerte og vil fungere som luftinntak, med 120mm vifte® imellom dekslene og diskene. Larsvinc: Om RAID kontrolleren ryker, og du ikke får erstattet den med en tilsvarende modell så har du også mistet alle data. Med software RAID vil du ikke miste data med mindre du mister selve diskene. Jeg har forstått det slik at det holder med en backup av RAID konfigurasjonen. Skulle du ikke ha det, så kan du nok allikevel enkelt lage en ny konfigurasjon som fungerer. Og hvis alt går galt, så er ihvertdall formatet på diskene åpent (som i open source). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå