Gå til innhold

Ny "lydløs" fil/media server

Anbefalte innlegg

Har holdt på en stund med å planlegge en fil/media server, og er nå kommet så langt at jeg er klar for å bli fortalt hvor jeg er helt på bærtur :D

Rollen vil primært være fil/media server, men den vil nok også brukes til andre ymse ting. Desverre må jeg ha den i stua, og det er derfor viktig at den er så lydløs som mulig.

Konfigurasjon

Software: Samba, Slimserver, Inguz Room Correction

RAID: 2x160GB system i RAID 1, 4x500GB data i RAID 5

Data diskene vil kjøres i Software RAID 5. System diskene vil kjøre i Hardware RAID 1. Hvis jeg har forstått det riktig, at RAID 1 disker ikke har proprietære format, og fungerer like fint utenfor arrayet.

Hardware

Jeg har kommet opp med to hardware konfigurasjoner, en basert på Intel og en på AMD. De har omtrent halvparten av komponentene felles, og ligger nesten likt i pris.

Intel (Prisguide.no - Filserver, Intel)

+

Billigste løsning (sparer nesten 500kr jo :D )

Høyere energieffektivitet (methinks)

Onboard skjermkort

Mesteparten ser ut til å være på lager hos Amentio

-

Ingen spesielle

AMD (Prisguide.no - Filserver, AMD)

+

Kjappere CPU

64-bit (Ikke at jeg trenger det men...)

1 SATA port ekstra

-

Dyreste løsning

Ikke onboard skjermkort

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok bare vært uheldig med responsen. De spillerne holder seg som regel til spillkategorien - heldigvis.

Siden du velger å kjøre kun terminalbasert operativsystem, så kan du jo sløyfe skjermkortet i AMD-oppsettet ditt om du har et gammelt PCI-skjermkort liggende. Bare et lite tips :)

Ang. oppsettene så ville jeg valgt Intel grunnet 1) Antagelig lavere strømforbruk (TDP), som igjen gir lavere varmeutvikling. Intel-oppsettet er jo også billigere, som du skriver! Uansett vil en server som man streamer medie fra, samt enbrukeroppgaver og lignende kreve minimalt av prosessorkraft. Man kan kjøre software raid5 på en prosessor på kun noen hundre MHz, så behovet for en dobbeltkjerneprosessor blir minimal.

Bare en liten advarsel: 6 harddisker vil garantert lage hørbar lyd. Har selv en filserver med 6 disker, der støynivået irriterer ganske bra, selv om all lyd kommer fra diskene..

Lykke til med prosjektet!

Endret av clvn
Lenke til kommentar

Se der ja. Takk for alle svar :)

Desverre så har jeg ikke noen gamle pci skjermkort. Men jeg kan jo høre om noen bekjente har ett. God ide :D

Jeg vil nok underklokke prosessoren så langt det er hensiktsmessig, så da er det også et spørsmål om hvilken løsning som er mest underklokkingsvennlig. Av en eller annen grunn så er det få reviews som ser på slikt :!:

Harddiskene er også min største bekymring, men siden det er så vanskelig å lage en filserver uten disker så er det nok noe jeg må leve med :cry:. Kabinettet bruker gummiknotter til montering av harddiskene, så jeg håper det hjelper litt. I tillegg vil jeg prøve meg frem med vibrasjonsdemping på de større flatene. Skulle ikke det heller være nok så er siste utvei å feste diskene med gummitråd av noe slag. Kabinettet er modulært, så jeg kan enkelt fjerne 3,5" brønnene så jeg får en god del 5,25" brønner som kan brukes til dette. Ulempen er jo selvfølgelig at bytting av diskene blir en voldsom fiklejobb. Ikke hotswap akkurat :hrm:

Lenke til kommentar

For å totalt fjerne vibrasjonsstøy fra diskene kan du jo lese litt på "HardDiskoppheng med O-ringer". Har selv brukt dette på noen av diskene på filserveren, og det er helt kurrant :)

En ting til som er litt viktig er at PSU-en har gode 12V rails, og generelt sett er solid og stabil. (noe både Seasonic og Corsair er kjent for.) Har den 380W Seasonic PSU-en, og er kjempefornøyd med stabilitet og støynivå på den. (Dog blir den ikke belastet noe særlig..)

Hva tenker du angående kjøling? Du burde gå for ihvertfall én stillegående 120mm vifte (muligens kjøre den på 7V for å få den stille). Harddisker liker seg som kjent ikke om det blir for varmt :p

Lenke til kommentar
For å totalt fjerne vibrasjonsstøy fra diskene kan du jo lese litt på "HardDiskoppheng med O-ringer". Har selv brukt dette på noen av diskene på filserveren, og det er helt kurrant :)

En ting til som er litt viktig er at PSU-en har gode 12V rails, og generelt sett er solid og stabil. (noe både Seasonic og Corsair er kjent for.) Har den 380W Seasonic PSU-en, og er kjempefornøyd med stabilitet og støynivå på den. (Dog blir den ikke belastet noe særlig..)

Hva tenker du angående kjøling? Du burde gå for ihvertfall én stillegående 120mm vifte (muligens kjøre den på 7V for å få den stille). Harddisker liker seg som kjent ikke om det blir for varmt :p

9436689[/snapback]

Genialt :) Jeg har lest om O-ring oppheng i noen engelske artikler, men har vært usikker på hvilken dimensjon jeg trenger og hvor disse kan skaffes. Nå vet jeg det :D

Jeg tror jeg vil gå for Corsair HX520W. Kan være greit å litt å gå på om jeg skal utvide. Etter testene å dømme så skal det være nok "juice" og stabilitet i 12V railene på den.

Jeg har tenkt å bruke tre eller fire 120mm vifter nå. En bak, en på siden og en imellom front og disker. Om jeg kjøper en 3,5" ramme til så får jeg enda en vifteplass. Vil nok ta alle ned til 7V, eller under 100rpm, whatever comes first.

Lenke til kommentar
Se der ja. Takk for alle svar :)

Desverre så har jeg ikke noen gamle pci skjermkort. Men jeg kan jo høre om noen bekjente har ett. God ide  :D

Jeg vil nok underklokke prosessoren så langt det er hensiktsmessig, så da er det også et spørsmål om hvilken løsning som er mest underklokkingsvennlig. Av en eller annen grunn så er det få reviews som ser på slikt  :!:

Harddiskene er også min største bekymring, men siden det er så vanskelig å lage en filserver uten disker så er det nok noe jeg må leve med  :cry:. Kabinettet bruker gummiknotter til montering av harddiskene, så jeg håper det hjelper litt. I tillegg vil jeg prøve meg frem med vibrasjonsdemping på de større flatene. Skulle ikke det heller være nok så er siste utvei å feste diskene med gummitråd av noe slag. Kabinettet er modulært, så jeg kan enkelt fjerne 3,5" brønnene så jeg får en god del 5,25" brønner som kan brukes til dette. Ulempen er jo selvfølgelig at bytting av diskene blir en voldsom fiklejobb. Ikke hotswap akkurat  :hrm:

9436148[/snapback]

Har selv opplevd at dette i likhet med overklokking kan gjøre systemet ustabilt. :cry:

Lenke til kommentar

Hei! Spennende tråd. Har sittet med akkurat samme problemstilling selv! Jeg har kommet frem til følgende server:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=43758

Noen tanker rundt ting: har valgt AMD's prossessor serie med max 45W for å få ned temperaturen ytterligere. OS disk blir en gammel 250 gb disk. Denne blir ikke stående i RAID, men i ubuntu kan man bare ta backup av /home, /etc og /var så jeg tenker jeg setter opp en backup rutine på dette. I tillegg skal boksen brukes som mythtv-backend. Blir den stillle nok blir den også mediaavspiller, derav hovedkort med tv-ut. Har valgt et lite kabinett fordi dette er viktig for meg, men som likevel har plass til to store vifter. Skal ha strikkoppheng på OS disken, og så håper jeg at de andre skal bli stille nok. Har tenkt å lyddempe alle store flater.

Når det gjelder RAID løsningen har jeg valgt en egen kontroller fordi jeg ønsker at det skal være enklest mulig å gjennopprette dersom noe går galt. Dette er også litt av grunnen til at jeg kan tillate meg å ikke ha RAID på OS...

La meg høre hva du bestemmer deg for og hvor fornøyd du er med den!

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett den handlevognen jeg og ja :) Ser ut som et spennende oppsett fra din beskrivelse ihvertfall.

Hvis det er som du sier at man bare trenger å ta backup av et par kataloger, så høres det ut som en bedre løsning enn RAID 1. Jeg skal jo tross alt ikke endre så voldsomt mye på systemet når den først er satt opp. Har en del USB disker, så jeg kan bruke en av dem som dedikert backup disk.

Husk på at med RAID kontroller, så vil hele arrayet ditt avhenge av kontrolleren. Dersom denne ryker og du ikke får tak i en ny av samme type, så mister du alt.

Lenke til kommentar

Beklager så mye, hadde ikke trykt "oppdater"... Den skal være tilgjengelig nå :)

Når det gjelder RAID kontroller så hadde jeg ikke tenkt på det aspektet. Samtidig så når jeg koster på meg en såpass kostbar kontroller så regner jeg med at den skulle holde.

Min drøm er å ha en linuxboks stående hos en eller annen bekjent, der det gikk differensiell backup om natten... Det blir i så fall en god stund frem i tid, og mye mye linuxkunnskap frem i tid...

Endret av larsvinc
Lenke til kommentar

Ser ut som et bra oppsett du har der. Men jeg tror ikke den prosessoren du har valgt er spesiellt mye mer effektiv enn den jeg har valgt. Det er samme familie ("Brisbane"). For 30kr får du 400MHz ekstra.

Ang. RAID Controller, så burde du være obs på at til den prisen får du ikke ekte RAID. Da må du ut med det dobbelte. Det du får er såkalt "fakeraid" som bruker prosessoren din. Det skjer via drivere, som også kan bli litt kluss. I tillegg er jeg litt skeptisk til kvaliteten på disse, men jeg har ikke gått i dybden på det.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Når det gjelder prosessoren er den valgt pga den lave temperaturutviklingen, og ikke fordi den er rask. Den utvikler 33 % mindre varme, dvs 45W vs 65W og dette burde bidra til at alle vifter kan kjøre på lavere turtall og dermed mindre støy.

Når det gjelder valg av raidløsning så har jeg vært enormt i tvil. Jeg har lest denne guiden på smallnetbuilder: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/27840/77/ og har observert at de velger å bruke "fake" hardware raid. Videre kan jeg se for meg at jeg vil oppgradere OS, feks når det kommer en ny ubuntu versjon, og da er risikoen mye mye mindre sånn som jeg ser det :) Her er det absolutt ingen fasit, men for meg er det aller viktigste at jeg ikke mister data under noen omstendigheter :)

Vurderer forresten prosessorkjøleren din, den så fet ut :D

Lenke til kommentar

Sjekket dette med prosessoren litt nærmere, og du har helt rett, den er mer effektiv. Jeg regnet med at siden begge er Brisbane, så burde de være like effektive, slik det vanligvis. Men den du har valgt er tydeligvis en tilpasset versjon. Da går jeg for den i AMD oppsettet jeg og :)

Grunnen til at forfatteren gikk for fakeraid er at han ikke skjønte hvordan recovery i software RAID fungerer. Men han kan ikke ha lett spesiellt mye etter svaret. "-a" switchen til mdadm er alt man trenger.

Oppgradering av Ubuntu skal ikke være noe problem. Uansett så har du jo backup.

CPU kjøleren tror jeg er utrolig bra. Men den er også stor og tung, så jeg vil ikke nabefale å ta med seg maskinen på trampolina :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...