ssf Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Ok. I forbindelse med skolen spesielt, må jeg ha meg en laptop nå. 15 tommers skjerm. 2gb minne, trenger ikke allverden av skjermkort regner jeg med? (spiller ikke mye, bare litt trackmania i ny og ne, og kanskje jeg finner noe gratis nettspill.. ikke progamer med andre ord ) Dataen skal kjøpes over disk, antageligvis elkjøp, expert eller elprice. Dette pga at jeg er avhengig av rask service hvis noe skulle skje... (mao. mulighet for å kjøpe f.eks på elkjop.no og gå til dem hvis noe skulle skje ) Blir mest multitasking og litt redigering av bilder i paint.net og lytte til musikk, lite film... må si j krever litt av hastighet Ellers er det kjekt m f.eks minnekortleser, bt, webcam, fingerprint f.eks, men ikke et must.. antageligvis firewire har ingenting å bety! Gjerne høy oppløsning på skjermen, men takler f.eks 1280 x 800 helt fint. Men så har vi det store spørsmålet. Prosessor! Her har jeg liten/ingen peiling, annet enn at jeg har hørt at c2d er mye bedre enn alt fra amd.. stemmer dette? har hørt at ikke hertz har så mye å bety lenger?? hva er f.eks best av c2d t5250 (1,5 Ghz) og AMD Turion 64 X2 Mobile TL-64 (2,2Ghz)? Er det virkelig så stor forskjell, hvis c2d er best? Trenger litt veiledning på dette punktet som sagt. Eller er ikke prosessoren så viktig som jeg har inntrykk av? Hmm.. To eksempler: AMD tl-64 C2D T5250 Endret 8. september 2007 av ssf Lenke til kommentar
Imsdalo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 om du er ute etter en skole pc, så er det vel hva Laptoppen kan tilby som er det viktigste. Den bør inneholde viktige USB,firewire, minnekort leser, støy og vekt. Noe som er også viktig er du får en god skjerm, så det blir behaglig for øyne dine når du skal konsentrere deg. Dell inspirion er ett kjempe godt valg, uheldigvis er leveringstiden dårlig nå for tiden. http://www.hardware.no/guider/baerbar_pc/g...-pc-ene/41798/1 Student guiden for de som trenger skole pc Lenke til kommentar
ssf Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Har lest den, og er forsåvidt enig i det du sier, men viktig at den skal kjøpes over disk I nærheten her er det de butikkene jeg nevner, tror ingen av dem fører dell... jeg kan jo høre om de kan bestille, da. Skal uansett på en sjekkerunde i morgen. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Dell selges ikke over disk (enda, i alle fall). Lenke til kommentar
Imsdalo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Elprice har denne for en grei pris denne om du har en Elprice i nærheten. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Denne da? http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=29034&cid=5415 Lenke til kommentar
ssf Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Jepp, har sett begge to (og ja, elprice er i nærheten ) Men det er her jeg lurer! Prosessorene! Er de svake i forhold til Core 2 Duo? Har planer om å ha denne pc'en som hovedpc i minst tre år.. hmm Lenke til kommentar
Imsdalo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 da ville jeg nok lagt litt mer penger til en Dell vostro 1500 med god service enn noen av de øvre Lenke til kommentar
LazyBone Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 da ville jeg nok lagt litt mer penger til en Dell vostro 1500 med god service enn noen av de øvre 9411403[/snapback] da lurer jeg på i hvilken verden dell har god service. Maken til tungvint og oppskrytt service skal letes lenge etter. Lenke til kommentar
Imsdalo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 da ville jeg nok lagt litt mer penger til en Dell vostro 1500 med god service enn noen av de øvre 9411403[/snapback] da lurer jeg på i hvilken verden dell har god service. Maken til tungvint og oppskrytt service skal letes lenge etter. 9411437[/snapback] vel det at de kommer hjem på døra di dagen etter og fikseren kaller jeg service. Problemet med dell er ikke servicen du får etterpå. men det er Salg og leveringstid som ikke er helt i vater hos Dell. Dell er vel så og si Verdens kjent for god service når det gjelder Datamaskiner man har kjøpt av de. De klarer ta vare på kundene men ikke skaffe dem. Lenke til kommentar
ssf Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Hmm.. ser ut til å bli fra elkjøp, etter at jeg var der i dag. Kjøper med slik "pc-forsikring" som dekker litt av hvert, inkl rask service Sikter meg inn mot en hp compaq, hp pavilion eller toshiba, kanskje pd?? Så endevender elkjop.no om dagen. noen tips å komme med? PS, de sa at så lenge det var en tokjerneprosessor ville jeg ikke merke stor forskjell.. fra AMD til Intel, men at AMD var mer for pengene. Stemmer dette, siden det er prosessor type tråden handler mest om, spesifikasjonsmessig? Tar gjerne imot erfaringer, så vel gode som dårlige om maskinene fra de nevnte.. Lenke til kommentar
Imsdalo Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hmm.. ser ut til å bli fra elkjøp, etter at jeg var der i dag. Kjøper med slik "pc-forsikring" som dekker litt av hvert, inkl rask service Sikter meg inn mot en hp compaq, hp pavilion eller toshiba, kanskje pd?? Så endevender elkjop.no om dagen. noen tips å komme med? PS, de sa at så lenge det var en tokjerneprosessor ville jeg ikke merke stor forskjell.. fra AMD til Intel, men at AMD var mer for pengene. Stemmer dette, siden det er prosessor type tråden handler mest om, spesifikasjonsmessig? Tar gjerne imot erfaringer, så vel gode som dårlige om maskinene fra de nevnte.. 9420689[/snapback] Der jugde han der rett og slett i tryne. Det er en ganske stor forskjell på Amd 2 kjerne prosessorer og Intel Core 2 Duo teknologi. Det finnes forskjellige varianter av Amd og intels prosessorer men Core 2 duo serien har en T foran navnet, slik som T7300. mens Amd's 2 kjerne prosessorer har også flere varianter, slik som Amd Athlon 64 x2 TK53 og AMD Turion 64 X2 TL56 Intels Core 2 duo er serdels raskere pga teknologien, rett og slett ligger AMD bak i ytelse. Men som du ser på AMD prosessorene er AMD Turion 64 X2 TL56 raskere enn Amd Athlon 64 x2 TK53, mens de har en versjon som heter TL60 som er raskere igjen. Så rett og slett juger Elkjop fyren når han prøver komme med noe slikt. Som sagt elprice selger denne og det er ett veldig godt kjøp. Acer Aspire 5920G Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) hva er f.eks best av c2d t5250 (1,5 Ghz) og AMD Turion 64 X2 Mobile TL-64 (2,2Ghz)? 9410480[/snapback] Dette er ikke ett generelt svar, men av akkurat de to der så yter nok TL-64 best. TL-serien er AMDs råeste prosessorer til bærbare, mens T5250 er en Core 2 Duo-prosessor i det lavere sjiktet, under både T7xxx-serien og de andre T5xxx-prosessorene (T5500/T5600). T5250 vil mest sannsynlig bruke mindre strøm og avgi mindre varme, blant annet på grunn av at den såvidt jeg vet er laget med 65 nm teknologi (TL-64 er laget på 90 nm). Endret 3. september 2007 av ventle Lenke til kommentar
Imsdalo Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) hva er f.eks best av c2d t5250 (1,5 Ghz) og AMD Turion 64 X2 Mobile TL-64 (2,2Ghz)? 9410480[/snapback] Dette er ikke ett generelt svar, men av akkurat de to der så yter nok TL-64 best. TL-serien er AMDs råeste prosessorer til bærbare, mens T5250 er en Core 2 Duo-prosessor i det lavere sjiktet, under både T7xxx-serien og de andre T5xxx-prosessorene (T5500/T5600). 9421546[/snapback] Sant det ventle. Derfor er det heller bedre spørre oss enn han elkjop fyren. DIN HP DATA til samme pris som denne Acer aspire 5920G som tross alt gir deg MYE mer for pengene Endret 3. september 2007 av Imsdalo Lenke til kommentar
dominus Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 hva er f.eks best av c2d t5250 (1,5 Ghz) og AMD Turion 64 X2 Mobile TL-64 (2,2Ghz)? 9410480[/snapback] Dette er ikke ett generelt svar, men av akkurat de to der så yter nok TL-64 best. TL-serien er AMDs råeste prosessorer til bærbare, mens T5250 er en Core 2 Duo-prosessor i det lavere sjiktet, under både T7xxx-serien og de andre T5xxx-prosessorene (T5500/T5600). 9421546[/snapback] Sant det ventle. Derfor er det heller bedre spørre oss enn han elkjop fyren. DIN HP DATA til samme pris som denne Acer aspire 5920G som tross alt gir deg MYE mer for pengene 9421631[/snapback] sjekk hva Elkjøp sier om den HP maskinen du linker til....... "Intel AMD Turion...." gud hjelpe meg.. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent Lenke til kommentar
galmania Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Intel amd turion faktisk Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ikke rart selgeren syntes det var ett bra tilbud Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Intels Core 2 duo er serdels raskere pga teknologien, rett og slett ligger AMD bak i ytelse.9421444[/snapback] Tullprat! I forhold til pris er AMD fullt ut konkuransedyktig med Intel. Men Intel har raskere prosessorer enn AMD klarer å levere idag. De koster også mer enn noen AMD-prosessorer. Men en Athlon 64 X2 og en Core 2 Duo til omtrent samme pris er omtrent like i ytelse. Men det som er kanskje vel så viktig når det gjelder bærbare er strømforbruk og batteri. Så vidt eg veit så bruker Intel-baserte bærbare mindre strøm og kan derfor brukes lenger enn AMD-baserte bærbare. Endret 3. september 2007 av Dragavon Lenke til kommentar
ssf Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Betyr det i praksis at hvis jeg betaler en gitt pris får jeg ca lik ytelse, slik at man kan forstå det dithen at c2d er bedre men dyrere? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 More or less. Og hvis du skal overklokke er det også C2D som gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå