lassi90 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hei Har problemer med å få innstalert xp på min pc og har en mistanke om at problemet ligger i harddisken. Har nettop kjøpt meg ny harddisk, når jeg setter jumperpinnen på de 2 som står nr2 fra høyre finner pcen harddisken, men får alikevell disk boot error, insert system disk and press enter. ligger problemet da i hvordan jumperpinnen er plassert? hvordan skal den plasseres når harddisken skal plasseres som master? hvis noen har noen andre forslag til hvordan jeg kan løse det hele er jeg mer enn takknemmelig Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 ... hvordan skal den plasseres når harddisken skal plasseres som master? 9409935[/snapback] SATA: Normalt ingen behov for jumoersettinger. Enkelte SATA-harddisker må imidlertid tvinges til 150 hastighet hvis hovedkortet ikke har støtte for 300. IDE: Kun en master og en slave per signalkabel. Hvis 80-leders kabel (det normale) anbefales jumpersetting på Cable Select. Master skal stå ytterst på signalkabelen. Og husk å sett kabelen riktig vei. Kobling som skal mot hovedkortet har gjene blå farve. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Kan du gi litt mer info om hva som skjer? Skjer dette når du restarter installasjonen første gang? Har du sjekket boot rekkefølge i BIOS? Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Kan du gi litt mer info om hva som skjer? Skjer dette når du restarter installasjonen første gang?Har du sjekket boot rekkefølge i BIOS? 9410451[/snapback] Har prøvd med boot rekkefølge: CDrom CDrom HDD -- HDD CDROM CDROM -- CDrom HDD CDrom men ingenting fungerer. harddisken er somsagt helt ny, aldri innstalert noe på den, har prøvd med 5 forskjellige xp cder. Har sjekket biosen, den finner cd rommene og harddisken. (160 gb , samsung) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvilken teknologi bednytter harddisken. IDE eller SATA (og hvis SATA, er det en "SATA 2" harddisk?). Hvordan er den koblet til PCen. For enkelte hovedkort må Windows ha drivere for å finne harddisken. Fisse finner du evt. på den CDen som fulgte med hovedkortet ditt (evt. på produsentens hjememside), Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg tror dette ganske enkelt og greit ligger i hva bios er satt til å starte i fra. Har du ikke ett under meny valg som heter harddisk boot priority? Det er ganske vanlig. For ide harddisker prøv å sett jumper helt til høyre for cable select. Da er den harddisken som er koblet til kabelen som står i første ide port den naturlige master disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Stusser litt når du sier "aldri innstalert noe på den". Da får du selvsagt boot error på disken. Er det CD du ikke kan boote fra? Prøv å koble av den ene CD ROM'en. Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Stusser litt når du sier "aldri innstalert noe på den". Da får du selvsagt boot error på disken. Er det CD du ikke kan boote fra? Prøv å koble av den ene CD ROM'en. 9410701[/snapback] Beklager hvis forklaring min har vært dårlig. problemet er det at jeg har prøvd med mange forskjellige xp cder, alle får jeg dn samme feilen med, jeg er klar over at jeg vil få den feilmeldingen når de ikke ligger noe på disken, men når jeg har prøvd cdene på den andre pcen min fungerer de med en gang, derfor anntar jeg at problemet ligger i harddisken eller koblingen til harddisken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Det er BIOS som har styringen når man skal boote, og det er BIOS som skal sørge for at CD booter før HDD. Når BIOS av en eller annen grunn ikke finner CD så fortsetter den til HDD og du får den meldingen. Siden du antagelig har to CD'er så må du fortelle BIOS hvilken CD som skal boote. Har du forsøkt begge? Forsøkt å koble ut den ene? Du ser ikke noen melding om å trykke en tast for å boote fra CD? Vet du om en annen type boot CD fungerer? F.eks UBCD. Her er noen tips: http://paulski.com/zpages.php?id=1812 Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) - innlegget er slettet- Endret 3. september 2007 av eirikand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå