Gå til innhold

Eksponere korrekt ved klar, blå himmel

Anbefalte innlegg

Sliter ofte med dette. Ser folk som får fantastiske resultater uten for mye postpro. Det jeg ønsker å oppnå er en overdreven framstilling av mørke og lyse områder på himmelen, for å øke perspektivet. Slik det er nå, er overgangen fra horisontens laveste punkt til himmelen over meg, nesten umerkelig. Kun et par ganger har jeg klart å få et skikkelig resultat, rett fra kamera, med fin, livlig blåfarge, i motsetning til den kjedelige lyseblå jeg ofte oppnår. Lurer bare på hva som skal til, polafilter er vel gjerne ønskelig, men går det an utenom? Og er det triks for hvilken vei man skal stå i forhold til sola, et skritt mot venstre, tjue grader til høyre osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Livlig blåfarge, sier du? Øk fargemetningen i Photoshop (eller et hvilket som helst annet redigeringsprogram) til du blir fornøyd :) Hvis du tar bilder i JPG (i stedet for råformat), kan du sikkert stille inn fargemetning i kameraet.

Ellers kan vel en ørliten undereksponering få fram litt dypere blåfarge, med fare for at resten av bildet blir for mørkt. Å peke kamera rett mot sola er selvfølgelig ikke lurt, så vend deg litt bort fra den ja. Polafilter er kjekt for å få fram konstraster mellom skyer og himmel, men er ikke en nødvendighet hvis du tolererer litt etterbehandling.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...