Gå til innhold

Hva er DirectX? Hva med 3Dmark - skal jeg "disable&quot

getit

Anbefalte innlegg

Hva er DirectX?

Jeg har hørt at man bør frakople DirectX før man kjører 3Dmark2001SE.

Stemmer det, - og vil jeg da få høyere score? - og samtidig "godkjent" resultat?

Jeg kjører;

P4-2,26@2,5 - 2,6

Minnet på DDR PC360 - 390

Creative GF4-4200Ti 250/312@300/600

Denator 42.01

3Dmark2001SE 12.300poeng - 12.700 poeng avhengig av innstillingene.

Scoren på rundt 12.500 poeng er vel bra med GF4-4200TI vel?

Men så var det den derre DirectX, - hva er det og hva skjer om jeg "disabler" den?

Og om ja på disable, - hvordan?

Feil forum, feil postet, kutt ut a' - ikke helt idiot nå :rofl::rofl::rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg tuller ikke. Jeg vet ikke hva DX er, - men jeg vet utmerket hva 3DMark er.

Jeg har llært meg å sette sammen maskiner (ikke "bygge"), lært litt om komponenter og overklokking, og syns det er en engasjerede måte å "tvangslære" meg selv en del mer om data. blablabla...

Og jeg har lest i forumet her at noen har nevnt å "disable" DirectX, - og jeg finner DirectX i Windows eller i GF-Donator-drivern, - men vil gjerne vite hva det er. Så dessuten i dag en notis om noen spill som var designet for DirectX eller programert i det, - så jeg begynner å få en følelse - men håper på en forklaring: Hva er DirectX og hva med DirectX i forhold til 3DMark2001SE?

:shrug:

Lenke til kommentar
...Hva er DirectX og hva med DirectX i forhold til 3DMark2001SE?

Tja... er vel kanskje litt naiv hvis jeg svarer her, men here goes...

DirectX er i hovedsak en API, Application Programming Interface, for 3D generelt sett... Denne "snakker" med driveren. DirectX inneholder "faste funksjoner" og komponenter, slik at den som programmerer ikke behøver å tenke i stor grad på hvilken hardware den programerer sin 3D app for (Var egentlig ideén før da...)

Å disable DX for 3DMark'01SE? Vel, hvis du fyrer opp 3DM2K1SE, trøkker på knappen "Change...", nederst der får du under "Rendering Pipeline" en "drop-down" meny, velg deretter "D3D Software T&L"... dette er vel det nærmeste du kommer når det gjelder å "skru av" DX i 3DM2K1SE... Uansett, det blir da CPU som tar seg av TnL "kalkuleringene"...

Ellers er jo 3DMark serien skrevet for DX da :rofl:

Lenke til kommentar

Vel, - da har jeg fått en forklaring. Ingen ting naivt i det.

Og DirectX skal altså være der, - så jeg har lest noe jeg burde ha oversett.

Takker for svaret, - som er opplysende for meg.

- Men jeg forstår ikke skepsisen, man kan vel holde på med litt hardwarmontering og overklokking - lenge - uten å engasjere seg i DX da. Tror jeg. :yes:

:wink:

Lenke til kommentar
Vel, - da har jeg fått en forklaring. Ingen ting naivt i det.  

Og DirectX skal altså være der, - så jeg har lest noe jeg burde ha oversett.

Takker for svaret, - som er opplysende for meg.  

- Men jeg forstår ikke skepsisen, man kan vel holde på med litt hardwarmontering og overklokking - lenge - uten å engasjere seg i DX da. Tror jeg.   :yes:  

Jo du kan jo ta deg en tur til microsoft.com og så søker du etter DirecX. Der vil du nok få et bra svar? :shrug:

Lenke til kommentar
...Men jeg forstår ikke skepsisen, man kan vel holde på med litt hardwarmontering og overklokking - lenge - uten å engasjere seg i DX da. Tror jeg.   :yes:  

Joa, går fint det, men det er liksom litt snevert hvis man skal kjøpe nytt, hadde vært kjekt å vite hva skjermkortet støtter evt, og hva det gjør ;)

:google: er din venn =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...