willy77 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg driver og sparer opp til en 30" skjerm nå, og snart i mål! Gleder meg. Mitt bruksområde vil primært være videoredigering og bildebehandling i Photoshop. Litt film, og minimalt med spilling. Spørsmålet da er - ut i fra bruksområde - hvilken skjerm skal man velge? Er jo fire alternativer så vidt jeg kan se, og sliter litt med å foreta valget. Dette med USB kontra firewire kontra flere DVI innganger betyr ingenting for meg, det vesentlige er skjermens kvalitet til det jeg skal bruke den til. Sliter også med å finne gode, sammenlignbare tester mellom disse. Tester er det jo nok av, - men finner ingen som sammenligner de fire alternativene opp mot hverandre ift farger og mitt bruksområde. DELL sin er jo desidert billigst - og nok den de fleste har, skal jeg dømme her fra forumet, - men er vel også den skjermen som får mest pepper mht fargegjengivelse. Noen som kan hjelpe meg litt på vei videre her ?? På forhånd takk. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Apples 30" skjerm har fått mye skryt, og det er også den som brukes mest i bransjen. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Dell 3007WFP-HC og HP LP3065 er høyst sannsynlig basert på samme panel fra LG.Philips, og burde derfor ikke ha særlig store forskjeller på bildekvalitet, i allfall ikke etter kalibrering. Samsung sin 305T er basert på et annet panel (*VA), men S-IPS er vel regnet som det beste, spesielt for dine formål, så Dell/HP egner seg antageligvis hakket bedre (men 305T får jo også gode anmeldelser så jeg skal ikke si meg skråsikker). Apple sine skjermer er antageligvis litt utdaterte. De bruker mest sannsynlig et eldre panel som kanskje har vært brukt av Dell på en tidligere 30"-modell. Jeg har i allfall ikke fått med meg noen nyheter om at denne skjermen er oppdatert siden mars 2006, mens både Dell og HP bruker nyere paneler med bredere fargeområde. Dette trenger kanskje ikke bety at Apple sin er dårlig, men siden panel m/baklys (AFAIK) er produsert av LG.Philips ville det vel vært litt rart om apple skulle klart å være bedre enn HP eller Dell når de bruker et eldre panel. Edit: Merk at både HP og Dell sin har HDCP, mens dette mangler hos både Apple og Samsung. Så hvis du vil kunne spille av Blu-ray eller HD DVD uten å ty til programvare som stripper kopibeskyttelse er det bare 2 valg igjen Endret 2. september 2007 av dravisher Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 DU kan jo likstegodt kjøpe deg en TV da -.- Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) En 30" skjerm har ca. dobbelt så høy oppløsning (2560x1600) som en TV med full HD-oppløsning (1920x1080). Endret 2. september 2007 av dravisher Lenke til kommentar
trulsi Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 En 30" skjerm har ca. dobbelt så høy oppløsning (2560x1600) som en TV med full HD-oppløsning (1920x1080). 9410268[/snapback] Hva skal han med en TV når han skal redigere video og bilder? Jeg vil ikke anbefale Dell sin skjerm, som jeg har. Les litt i tråden om den her på forum og se hva jeg har funnet ut. Jo kaldere fargetemperatur jeg forsøker å få ut av den jo mer begynner det å se ut som om den har et gulaktig belegg på flere store flekker av skjermflaten. Jeg har ujevne farger og føler jeg ikke kan stole på skjermen. Hypen med at den gjengir fler farger enn andre skjermer stemmer i den forstand at grønn- og rødfarge har høy metning. Men jeg ville valgt en skjerm med mindre fargerom om jeg fikk jevnere farger:) Dette er selvfølgelig med et forbehold - om eldre panel også sliter med fargejevnhet så er det vanskelig å si hva du skal velge... Lenke til kommentar
willy77 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 En 30" skjerm har ca. dobbelt så høy oppløsning (2560x1600) som en TV med full HD-oppløsning (1920x1080). 9410268[/snapback] Yep - og det er hovedsakelig grunnen til at jeg vurderer 30" framfor de rimeligere 27" skjermene. Får plass til en ganske lang tidslinje mht videoredigeringen på så stor oppløsning, samt at jeg kan ha Photoshop-bildet ganske stort på skjermen og allikevel ha plass til masse paletter. Takk for svar - da tolker jeg deg dithen at det panelet som Dell/HP bruker er det beste til mitt formål - og dermed har man som du sier "plutselig" halvert mulighetene. Bra ! Dell sin skjerm er både grei nok designmessig og vesentlig billigere - så hadde det ikke vært for endel betenkeligheter mht fargekalibrering i tråden på forumet som omhandler Dell sin 30", hadde nok valget da vært enkelt. En annen ting er at samtlige 30" mangler OSD, men dette er sagt å komme i neste versjon av de - men man kan ikke vente alltid på noe som kommer heller, da. Kommer jo noe nytt hele tiden. Atter igjen kan man jo vente på at det kommer en brukt av disse på bruktmarkedet - men da er det sannsynligvis kommet noe enda bedre igjen..... Et annet valg er selvsagt Nec Multisync 2690, som får mildt sagt strålende kritikker på bildebehandling - men denne er jo da vesentlig mindre igjen, både i størrelse og oppløsning. Har ikke lyst til å gjøre et forhastet kjøp - har vanligvis skjerm vesentlig lenger enn PC'n før den blir byttet ut, så hadde vært fint og kunne foreta et valg som varte en stund. Det skal ikke være lett......... Lenke til kommentar
willy77 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Men jeg ville valgt en skjerm med mindre fargerom om jeg fikk jevnere farger:) 9410517[/snapback] Hei ! Takk for innspill. Nettopp dine innlegg jeg tenker på mest mht kalibrering osv. Har nemlig også Spyder2express, og vil ikke finne ut at skjermen ikke passer til mitt bruk i etteritd. Vil også gjerne ha mest mulig samsvar med det jeg se på skjermen og print. Ref. quotingen ovenfor - hvilken skjerm tenker du på ?? Lenke til kommentar
trulsi Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Men jeg ville valgt en skjerm med mindre fargerom om jeg fikk jevnere farger:) 9410517[/snapback] Hei ! Takk for innspill. Nettopp dine innlegg jeg tenker på mest mht kalibrering osv. Har nemlig også Spyder2express, og vil ikke finne ut at skjermen ikke passer til mitt bruk i etteritd. Vil også gjerne ha mest mulig samsvar med det jeg se på skjermen og print. Ref. quotingen ovenfor - hvilken skjerm tenker du på ?? 9410621[/snapback] Jeg tenker på Samsung sin - da HP i følge dette forumet har samme panel som Dell. Men jeg må ta et par forbehold:) 1: Jeg kjenner ikke LCD-teknologien spesielt godt. Det er ikke sikkert det er panelet på Dell-skjermen som er problemet - kanskje er det noe annet. Og i såfall kan det jo hende at HP sin skjerm er bedre enn både Dell og Samsung sin. 2: Jeg har aldri testet Samsung sin skjerm så jeg vet ikke om den har jevnere farger enn Dell sin. Og kan hende vil den by på andre problemer... Jeg vet i alle fall at neste gang jeg kjøper en dyr dataskjerm så kunne jeg tenke meg å teste dette på den først. Men nå har du tilgang til et colorimeter, og du kan jo også laste ned demoen av coloreyes display pro. Dermed kan bestemme deg fort og benytte deg av angrefrist. Når det gjelder å få ting til å matche print så vil det sikkert være en ulempe for deg med store ujevnheter i skjermen, og det er nok ikke et særlig stort problem om skjermen ikke har det største fargerommet. Når det gjelder videoredigering så er jo det optimale et godt videomonitoroppsett... Men uten det burde man ha en monitor man kan stole på... Og skulle du da valgt Dell sin så måtte du kalibrert ut i fra plassen monitorruta di kommer til å ligge på Lenke til kommentar
willy77 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 OK - da er skjermen i hus ! Det ble en HP - lp3065. Vesentlig pga både den gode kritikken den fikk her på testen i Hardware - men også pga pris. Kr 9.522,00 på Itbutikken ble rett og slett for fristende - og avstanden prismessig til de øvrige for stor. Tok litt tid å få den; men det er vel "prisen" man må betale for å handle derfra - prismessig var det i alle fall godt og vel 3.000 kroner å spare framfor neste alternativ, så da stiger min tålmodighet noe - Bestilte den 21. september, og fikk den i går - 17. oktober. Har ikke fått gjort særlig annet enn å koble den opp, og se til at den virket. Ikke testet noe vesentlig ennå, verken med bilder eller videoredigering. *gleder meg til helgen* !! Foreløbig inntrykk er at den er eh..... stor (!). Hadde en Samsung 21" fra før, så det var merkbar overgang, for å si det slik. Tror nok jeg må venne meg til en litt endret måte å jobbe på med den. Hittil har jeg nærmest automatisk maksimert alle vinduer/programmer. Dette er ikke like greit lenger. Firefox for eksempel både ser dumt ut og er upraktisk som maksimert over hele skjermen, likedan Word tenker jeg. Skal bli spennende å teste ut denne ! Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Gratulerer med godt skjermkjøp (samme som meg ). Hvis du ikke har lignende programvare fra før så kan jeg anbefale WinSplit Revolution for å administrere vindusposisjoner. Måten jeg bruker programmet på er at de fleste programmer jeg bruker til vanlig (nettleser, pdf-leser osv.) har jeg gitt en custom posisjon som enten er ca. 1024 piksler bred på venstre side av skjermen, eller ca. 1536 piksler bred på høyre side (1024+1536=2560). Jeg syns i allfall det er mye mer behagelig å jobbe med så stor skjermflate når man har et slikt program, men alle har jo hver sin smak . Det er ikke mange programmer jeg liker å kjøre maksimert. Når man sitter 40 cm fra skjermen blir det litt vel bredt da. Lenke til kommentar
willy77 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er ikke mange programmer jeg liker å kjøre maksimert. Når man sitter 40 cm fra skjermen blir det litt vel bredt da. Yep ! - har oppdaget det allerede. Skal laste ned programmet fra din link når jeg kommer hjem - ser ut til å være akkurat det jeg trenger nå. Tusen takk ! Kan egentlig ikke tenke meg at det er annet enn Photoshop og videoredigeringen jeg kommer til å bruke som maksimert heretter. Jeg har også kjøpt meg noe som heter ColorVision Spyder2express, som jeg tenkte å installere og prøve meg litt fram med etterhvert. Vet du forresten om det er noe "fornuftig" å bruke på den CD-en som fulgte med ?? Videre var den kabelen som fulgte med litt i korteste laget. Vet du om f.eks. denne her vil kunne brukes?? http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=3311653 Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ja enhver dual-link kabel burde fungere godt, så lenge den ikke er av elendig kvalitet. Tror ikke det er noe fornuftig på den CD-en, men kan ikke huske å ha sjekket. Jeg lastet ned driver (som inkluderer en fargeprofil) fra HP sine nettsider, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig siden du har kjøpt en kalibrator og kan lage egne fargeprofiler. Jeg vet ikke om en driver vil gi noen andre fordeler, men det skader vel ikke å installere. Lenke til kommentar
willy77 Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Gratulerer med godt skjermkjøp (samme som meg ). Hvis du ikke har lignende programvare fra før så kan jeg anbefale WinSplit Revolution for å administrere vindusposisjoner. Måten jeg bruker programmet på er at de fleste programmer jeg bruker til vanlig (nettleser, pdf-leser osv.) har jeg gitt en custom posisjon som enten er ca. 1024 piksler bred på venstre side av skjermen, eller ca. 1536 piksler bred på høyre side (1024+1536=2560). Jeg syns i allfall det er mye mer behagelig å jobbe med så stor skjermflate når man har et slikt program, men alle har jo hver sin smak . Det er ikke mange programmer jeg liker å kjøre maksimert. Når man sitter 40 cm fra skjermen blir det litt vel bredt da. En million takk for tipset vedr. dette programmet. Var jo helt genialt ! (Donasjon til utvikler er sendt via Paypal !) På en så stor skjerm er det jo en god del programmer det rett og slett lønner seg å ha "forskjellige" steder på skjermen. Istedenfor å gjøre dette selv ordner jo dette programmet "alt" for deg - helt automatisk, husker innstillinger og - er gratis. Meget bra ! Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Har selv Dell 30" - men hadde nok gått for HP sin siden den har flere innganger, noe som ikke er så dumt om man skal jobbe med Video vil jeg tro. Er ikke misfornöyd med de små forskjellene i fargetemperatur som Trulsi påpeker. De er målbare, men jeg ser dem ikke med blåtte öyet. WinSplit Revolution må testes dog - roter mye med vinduene selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå