tomsi Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hei. Tenker å kjøpe en stue-pc for å bruke som opptaker for tv, se filmer, se bilder, bruke som filserver, spille musikk, samt å redigere og se mine opptak fra HD-videokamera. Som stue-pc må den selvfølgelig være temmelig stillegående i vanlig bruk (kan tåle litt støy under selve hd-redigeringen). Prismessig bør den ligge på under 15000,-. Er ikke noen racer på å sette sammen pc'er, så tenkte å kjøpe en mest mulig ferdig. Foreløpig vurderer jeg Komplett sin Gigabyte-løsning: Komplett Media Center i40. Noen som har erfaringer med denne? Anbefalinger om andre jeg bør vurdere, eller modifiseringer på nevnte maskin? På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
tomsi Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Vurderer å bygge egen likevel. Men har aldri gjort det før så er temmelig usikker i valg av kabinett, hovedkort, skjermkort, strømforsyning osv. Det er meget viktig at støynivået er så lavt at den ikke sjenerer i stua. Videre må den kunne takle kravene til HD-redigering med f.eks. Pinnacle Studio v11. Prismessig betaler jeg gjerne for å få bra og støyfrie komponenter, men ønsker at det skal ligge under 15000,- totalt Har satt opp et utgangspunkt: Kabinett: Zalman HD 160 Sølv (valgt mest pga utseendet) Strømforsyning: Seasonic M12 500W, 120mm Vifte, Modulære Kabler, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin Hovedkort: Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 Skjermkort: MSI GeForce 8600GTS 512MB Diamond Plus, PCI-Express, DVI-I, HDMI, HDCP Harddisk: 2 stk Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte RAM: 4 stk Kingston DDR2 HyperX PC8500 1024MB CL5 Non-ECC, 1066mhz (5-5-5-15) TV-kort: Hauppauge! WinTV-PVR-150, PCI, Nicam Stereo, Tv-card & MPEG2 Noen forslag til forbedringer på dette? Kom gjerne med alternative oppsett også. Er veldig usikker m.h.p. varmeutvikling og støynivå. Tenker å kjøre 32 bits Windows Vista. Setter stor pris på litt hjelp -Tomsi Endret 16. september 2007 av tomsi Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hei.. jeg har nogenlunde det samme som deg... samme kabinett, strømfosyning, jeg har 7600 GT som skjermkort, samme HDD men bare en.. mindre CPU (E3400, noe som heter det?) og mindre minne, har P5B wi-fi edition som hovedkort og også hauppauge tv, kort, men med 2 tunere... Det jeg skulle ha gjort var å hatt mer minne, eller med høyere frekvens(?) -var ihvertfall billig det jeg kjøpte, så det var litt dumt å spare der.. Kabinettet er jeg kjempe fornøyd med, men bytta viftene til noen mer støysvake.. tror ikke det var nødvendig, for jeg hørte ikke så mye forskjell, siden det er CPU vifta som bråker mest.. Så her skulle jeg hatt en annen en.. Den går ikke på maks hele tiden, så det er ikke ofte det er til bry, men den skal jo helst ikke høres... Med så kraftig CPU kan du kanskje klokke den ned litt, om du føler den kan gå bra nok på litt mindre kraft.. da vil du også få mindre varme, som gir mindre støy.. HDD hører jeg ikke noe til.. Strømfosyning hører jeg ikke noe til, men mulig jeg har 400W eller noe.. ikke sikker.. Skjermkortet hører jeg ikke noe til heller, tror jeg.. Men jeg trodde ikke GTS kort hadde 100% HD støtte? eller kanskje det bare var GTS kort i 7600 og nedover som ikke hadde det.. for ser at din har HD ut, og HDCP ihvertfall.. Så jeg tror dette vil se bra ut.. Hva med DVD spiller? Om du vil kjøpe tv-kortet mitt så kan du få gjøre det.. Det har 2 tunere, så du kan se på en ting, og ta opp en annen ting, eller ta opp 2 ting samtidig.. Jeg bruker det ikke ford jeg har HTPC i kjelleren sammen med prosjektor og slik.. Og syns ikke at TV er noe godt å se på der nede.. bedre oppe i stua, med unntakav fotballkamper og lignende Send PM.. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 - 4 GB RAM på Vista 32bit = 3 GB - Muligens litt overkill på CPU, ville vurdert en litt lavere klokket (les: kjøligere). - PSU på 500W er også noe overkill, det er en kjølig og god PSU, men du vil ikke trenge så mange watt. Dette er jo uansett småplukk, blir en lekker HTPC Lenke til kommentar
tomsi Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Takk for tipsene. Strømforsyningen var ganske vilkårlig, så går nok litt ned på den, ja. -Tomsi Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Så at jeg hadde E6400 og at strømforsyningen var S12 på 380W noe som går helt fint, og helt uten at jeg hører den... Lenke til kommentar
tomsi Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Har da kommet til følgende komponenter: Kabinett: Zalman HD 160 Sølv (valgt mest pga utseendet) Strømforsyning: Seasonic S12 Energy+ 550W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin Hovedkort: Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2 Socket-775, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16 Skjermkort: MSI GeForce 8500GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI, HDMI, Heatsink Harddisk: 2 stk Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte RAM: 4 stk Kingston DDR2 HyperX PC8500 1024MB CL5 Non-ECC, 1066mhz (5-5-5-15) TV-kort: Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Tv-kort m/radio og 2stk tunere, Bulk DVD-brenner: LG DVD-brenner GSA-H54L IDE Black OEM LightScribe Noen som ser noen tabber eller noe som ikke er kompatibelt her? Mvh, Tomsi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå