Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Opel Vectra 1.8 Elegance

blue_boy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å kjøpe en Opel Vectra 1.8 Elegance ca.2000-2002 modell. Har aldri hatt en Opel Vectra før, eller Opel i det hele tatt så jeg lurer på hvordan disse bilene er. Om det er noen som har noe positivt/negativt å si om Opel Vectra. En ting til jeg lurte på var pris på delene til denne bilen, er de dyre eller billige?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt mange Opel, men ingen Vectra. Etter egen erfaring var kvaliteten under middels (for å si det pent) fra ca midten av 80-tallet, men fra slutten av 90-tallet er kvaliteten vesentlig forbedret. Jeg har en -99 Astra, og den har ikke hatt spesielt mye feil.

Opel har alltid hatt lave delepriser, ofte er det lavere pris på "originaldeler" hos Opel enn på "uoriginale" deler, selv om det andre ganger er det mye å spare på å gå andre steder. Min erfaring er at Opel er enkel å skru på selv. En annen fordel er at Opel er over snittet "gubbebil", som gjør at forsikringen blir rimelig(ere).

Lenke til kommentar
Jeg har hatt mange Opel, men ingen Vectra. Etter egen erfaring var  kvaliteten under middels (for å si det pent) fra ca midten av 80-tallet, men fra slutten av 90-tallet er kvaliteten vesentlig forbedret. Jeg har en -99 Astra, og den har ikke hatt spesielt mye feil.

Opel har alltid hatt lave delepriser, ofte er det lavere pris på "originaldeler" hos Opel enn på "uoriginale" deler, selv om det andre ganger er det mye å spare på å gå andre steder. Min erfaring er at Opel er enkel å skru på selv. En annen fordel er at Opel er over snittet "gubbebil", som gjør at forsikringen blir rimelig(ere).

9415987[/snapback]

takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Moderat respons her, må man vel kunne si? Hadde ventet det skulle komme masse innlegg fra folk som vil fortelle hvor dårlig Vectra'n deres er/var :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ingenting dårlig å si om vectra i den årsklassen!

Far min hadde en! Eneste som ble skiftet som egentlig ikke skulle trenge å bli skiftet var en slange i A/C.

9446821[/snapback]

har 96 mod. vectra veldig fornøyd med den so far

Jeg tror du har galvanisert karosseri så det er vel ikke så mye rust.

Min er helt rust fri enda,oljer den under hvert år :thumbup:

Lenke til kommentar

Vectra A er den eldre Opel-modellen med minst små-feil og annet tull, så det å si at Opel fra 80-tallet frem til slutten av 90-tallet er under middels i kvalitet er, med all respekt, tull! Kadett E fra 87-93 er også ganske driftsikre biler. Disse bilene mangler mye av alle duppedittene og ekstra-utstyret som de senere modellene har og det er vel også grunnen til at de holder seg lenge uten å kreve så mye vedlikehold og reprasjoner. Astra derimot, har et dårlig rykte på seg gjennom store deler av 90-tallet, selv om Astra F stort sett er ganke lik Kadett E fra 90-tallet, både i motor og utstyr. Det som ofte tar knekken på disse bilene er rust, hvis de ikke vedlikeholdes.

Vectra 1.8 Elegance har jeg ikke så mye negativt å utsette på. Jeg jobber på et Opel-verksted og jeg kan nesten ikke huske å ha hatt en slik inne for alvorlige feil. Kan likevel hende at noen andre har motsatte erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Av gamle Opel har jeg hatt -81 Rekord, -85 Ascona C, -85 Kadett E, -86 Kadett E, -88 Ascona C og -91 Kadett E (som er siste årgang, Astra F kom i -92). De dårligste var -88 og -91-modellene. På Asconaen morknet slanger slik de begynte å lekke (ifm injection, det var en 2.0i), automatkassen lakk olje (kjørt under 50'), alle bremser måtte skiftes (kjørt under 50') mye rust under bakpart av bil, inkl hjulbuer etter 5 år (dette var første år uten etterbehandling av rust fra Opel Norge). -91-modellen måtte skifte toppakning etter 30' km, og hadde en elektrisk feil som forstyrret radioen. De fra -86 og før var mye bedre, ikke noen feil av betydning her (annet enn litt rust). Et par kolleger som hadde Vectra B fra ca -97 hadde også mye feil på disse, både motor og elektronikk, og en som hadde -87 Omega A hadde ikke mye godt å si om den heller.

Den -99 Astra jeg har nå er den beste Opel jeg har hatt så langt. Litt småting har det vært, men det meste har gått på reklamasjon. Bremseklosser og -skiver foran holdt 120'. Rust er ikke noe problem. Eneste svakhet så langt er hjelpestagene til stabstagene foran, jeg har skiftet det ene en gang og det andre to (mulig det sier mer om min kjørestil enn om kvaliteten på delene :-). Derfor min konklusjon, basert på personlig erfaring, om at -87 til -97 ikke er særlig bra. Erfaringsgrunnlaget er kanskje litt tynt, men som "normalbruker" av bil har jeg ikke noe mer å bidra med her.

Må vel legge til at jeg har hatt både SAAB, Ford, Fiat og et par VW (Golf), samt Peugeot som firmabil, og at jeg har vært mest fornøyd med Fiat og Opel (unntatt -88 og -91-modellen).

Lenke til kommentar

Sier ikke at Opel fra 80-tallet er kjempegode biler, men at alle disse er dårlig var enn litt drøy påstand. Jeg har stort sett eid de fleste Kadett modellene fra 1982 og er godt fornøyd. De koster ingenting å eie (hvis man kan skru selv) og de fjusker lite med mindre man har en dårlig forgasser. De nyeste Kadettene fra 90-tallet (jeg er veldig usikker på når de sluttet å bli produsert, siden alle EPC'er sier 93-94, mens Haynes bøker sier 93) er Astra F uten alle problemene, spør du meg. Min gikk til 135.000 km før topp-pakningen måtte skiftes, så mange av de feilene du ramser opp er knyttet, som du nevner, til dine biler, ikke modellene generelt. :)

Vectra B har jeg veldig blandede opplevelser av, men Elegance-utgaven har jeg nesten ikke sett inne på verkstedet, uten at akkurat det sier så mye om kvaliteten. Likevel, oppi alt dette, så er bruktbil-kjøp et sjangsespill og samme modellen kan være en totalt forskjellig erfaring for ulike personer, alt etter hvordan de er blitt behandlet av forrige eier. :)

Blir vanskelig å dømme en bil etter modell og årstall, når man ikke vet hva som er gjort med den og hvordan den er blitt behandlet, selv om de fleste modeller og merker har klare svakheter som går igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...