Gå til innhold

Gode argumenter for eiendomsskatt?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at kun FrP er imot denne - i mine øyne - latterlige skatten. Selv Venstre er for, ja til og med Høyre er ikke alltid like bastante på at den må vekk.

Hva er de gode argumentene for eiendomsskatt og også skatt på arvet gods? Penge vi bruker for å kjøpe huset, er jo tross alt beskattet allerede!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eiendomsskatt er i følge en del samfunnsøkonomer mer rettferdig enn inntektsskatt. Dessuten skatter jo du av penger som allerede er beskattet hver gang du betaler moms.

9409342[/snapback]

På hvilken måte er det mer rettferdig enn inntektsskatt? Eller mener du at den kunne fungert som en erstatning for inntektsskatten? Penger vi tjener får vi putte i egen lomme?

Lenke til kommentar
Eiendomsskatt er i følge en del samfunnsøkonomer mer rettferdig enn inntektsskatt. Dessuten skatter jo du av penger som allerede er beskattet hver gang du betaler moms.

9409342[/snapback]

På hvilken måte er det mer rettferdig enn inntektsskatt? Eller mener du at den kunne fungert som en erstatning for inntektsskatten? Penger vi tjener får vi putte i egen lomme?

9409428[/snapback]

Når det gjelder rettferdighet, osv:

http://wap.dagbladet.no/nyheter/2007/08/24/509934.html

Er vel heller tvilsomt at den ville blitt innført som annet enn tillegg til inntektskatten, selv om det er økonomer som mener at det ville vært det beste.

Endret av Superior
Lenke til kommentar
Jeg ser at kun FrP er imot denne - i mine øyne - latterlige skatten. Selv Venstre er for, ja til og med Høyre er ikke alltid like bastante på at den må vekk.

Hva er de gode argumentene for eiendomsskatt og også skatt på arvet gods? Penge vi bruker for å kjøpe huset, er jo tross alt beskattet allerede!

9409088[/snapback]

Arveavgiften er en vederstyggelighet som stort sett bare eksisterer pga. tradisjon. Et saklig argument for den er imidlertid at man skal forhindre at store verdier går i arv i ledd etter ledd. Slik vil man unngå at folk fødes inn i en rik slekt. Men om dette er et argument som holder vann, kan vel saktens diskuteres.

Når det gjelder eiendomsskatt, rammer den ofte urettferdig: Man hører historier om barn (dvs. tenåringer) som overtar barndomshjemmet etter at foreldrene dør i bilulykke. Så blir de møtt med store skattekrav som de ikke klarer å betale uten å ta lån eller selge huset. Det samme gjelder minstepensjonistene når ektemannen faller fra. Også ellers vil skatten ramme urettferdig: Dersom man noen år tjener godt, og f.eks. kjøper seg et fint hus, vil man kunne slite dersom inntekten senere skulle falle.

Det virker jo som om moralen er: Du skal ikke være flink og spare eller investere, du skal helst bruke opp alle pengene dine med én gang. Hvis ikke kommer staten og krever penger av deg.

En avskyelig greie, spør du meg.

Lenke til kommentar

Eiendomsskatt er ikke bare eiendomsskatt. Det gjelder sikkert mange andre skatteordninger også. Det argumenteres ofte for at eiendomsskatten er "usosial" (dvs. fattige taper på den), men det kommer an på ordningen. Enkelte steder (lurer på om dette gjaldt bl.a. Lillehammer?) går det an å søke om fritak for dem som sliter med å betale etter gjeldende ordning. Det viser seg at det er under 10 personer i kommunen som ser seg nødt til det, så det skal ikke være så allverdens vanskelig å vurdere disse tilfellene etter skjønn.

I Molde har vi i SV som eneste parti gått offensivt inn for å øke eiendomsskatten, som har blitt redusert til stadighet av Høyre-styret gjennom flere år, til fordel for 15 (av 17 etterlyste) stillinger i eldreomsorgen, gjenopprettelse av flere lærerstillinger i skolen, m.m.. Men da går vi også inn for et bunnfradrag som gjør skatten lettere for hus med lav verdi og høyere for rikmannsboliger.

Skattepengene går tilbake til folket.

Lenke til kommentar

Jeg mener at hvis det er slik at man trenger skatteinntekter kan man jo heller øke skatten generelt eller ha eiendomsskatt på hus verdt over f.eks 3 milioner (så kan ikke Frp komme å snakke om hvor synd det er med stakkars minstepersonister som ikke har råd til å bo i villaen sin verdt 5 millioner, som de forøvrig ikke har bruk for).

Verdien skal utregnes som takst - tomteverdi.

Lenke til kommentar
Jeg mener at hvis det er slik at man trenger skatteinntekter kan man jo heller øke skatten generelt eller ha eiendomsskatt på hus verdt over f.eks 3 milioner (så kan ikke Frp komme å snakke om hvor synd det er med stakkars minstepersonister som ikke har råd til å bo i villaen sin verdt 5 millioner, som de forøvrig ikke har bruk for).

Verdien skal utregnes som takst - tomteverdi.

9414395[/snapback]

Uansett hvor man skulle sette en eventuell grense der skatten "starter," må den økes gradvis med verdien. Skal en med bolig til 2.9 millioner ikke betale skatt i det hele tatt, mens en med bolig til verdi på 3.1 millioner skal betale et større beløp?

Sammenlignet med hjemløse, eller dem som bor i utleid leilighet eller på hybel (som meg), er jo de med egen bolig ganske priviligerte. Det vi andre slipper å betale i eiendomsskatt, betaler vi i husleie. Det gir derfor mening å beskatte alle som har egen bolig - men selvsagt på en sosial måte. De som eier skikkelig kjipe boliger skal selvsagt ikke måtte sulte pga. eiendomsskatten.

Lenke til kommentar
Bare se på skoler, eldrepleie, krisepsykiatrien, veier osv. Jada, jeg har stor tillitt til at mine skattepenger blir brukt på en skikkelig måte.

9414724[/snapback]

Det blir jo ikke brukt så veldig masse da...

Men i det minste sitter du med noenlunde gratis grunnutdanning, med mer.

Og kjøpekrafta di er jo større enn for den vanlige mann i gata i de fleste andre land i verden, selv om du lever i en velferdsstat...

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at dersom de eldre på hjem i dette landet hadde hatt det bra, så hadde jeg betalt skattepengene mine med glede. Dersom veiene hadde vært gode hadde jeg betalt skattepengene med glede. Dersom skolene og kvaliteten på undervisningen hadde vært bra hadde jeg betalt skatt med glede. Dersom man fikk viktige operasjoner og et respektabelt tilbud ang rehabilitering ville jeg ha betalt skatt med glede. Dersom politiet hadde hatt ressurser til å gjøre den jobben de skal gjøre ville jeg ha betalt skatt med glede.

Når jeg ikke har tillit til at mine skattepenger blir brukt godt nok vil ikke jeg betale skatt. Da sitter jeg igjen og føler meg snytt. Sånn er det tildags dato.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at dersom de eldre på hjem i dette landet hadde hatt det bra, så hadde jeg betalt skattepengene mine med glede. Dersom veiene hadde vært gode hadde jeg betalt skattepengene med glede. Dersom skolene og kvaliteten på undervisningen hadde vært bra hadde jeg betalt skatt med glede. Dersom man fikk viktige operasjoner og et respektabelt tilbud ang rehabilitering ville jeg ha betalt skatt med glede. Dersom politiet hadde hatt ressurser til å gjøre den jobben de skal gjøre ville jeg ha betalt skatt med glede.

Når jeg ikke har tillit til at mine skattepenger blir brukt godt nok vil ikke jeg betale skatt. Da sitter jeg igjen og føler meg snytt. Sånn er det tildags dato.

9415036[/snapback]

Du ser deg ikke som en del av samfunnet som politikken representerer, med andre ord..?

Lenke til kommentar
Bare se på skoler, eldrepleie, krisepsykiatrien, veier osv. Jada, jeg har stor tillitt til at mine skattepenger blir brukt på en skikkelig måte.

9414724[/snapback]

9414989[/snapback]

Og det gjør man feks. ikke i USA? (for å ta et land dere på venstresiden elsker å hate)

Lenke til kommentar
Eiendomsskatten virker jo imot investering i eiendom, og fører til at flere (halvfattige) må leie. Den er da ikke så rettferdig?

9415239[/snapback]

Det forutsetter at leia er lav nok til at det lønner seg å leie, i alle fall kortsiktig. Eiendomsskatten fjerner ikke muligheten for at det kan tas i betraktning. Det er derfor jeg sier:

"Eiendomsskatt er ikke bare eiendomsskatt."

Den kan gjøres sosial.

Lenke til kommentar

9414724[/snapback]

9414989[/snapback]

Og det gjør man feks. ikke i USA? (for å ta et land dere på venstresiden elsker å hate)

9415440[/snapback]

nei, gjør man det?

edit: Og hvordan er kvaliteten på undervisningstilbudet deres, sammenlignet med det norske?

Flere steder er også skolene sponset av reklame og avtaler med McDonalds.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Eiendomsskatt er urettferdig fordi:

1) Omfatter ikke alle typer boliger.

2) 2 like boliger kan ha svært froskjellig verdigrunnlag for beregning av eiendomsskatt.

3) Det beregnes allerede "fordel ved å bo i egen bolig"

4) Det beregnes allerede formueskatt på boligen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...