Nolfi Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hej. Jeg har for en måneds tid siden, taget kontakt til en varmepumpekonsulent, for å få en uforpligtende, gratis befaring, som der står på hans hjemmeside. Efter et par ugers venten kommer konsulenten hjem til mig og efter 5 timers snakken, drikken kaffe, befaring, oplysning osv. (egentlig hyggelig nok det) bestiller jeg og samboen min en varmepumpeløsning, Toshiba, 2 utedeler, 2 indedeler. Hvorfor bruge penger på rør, når man kan bruge dem på maskiner siger han. Prisen vi får oplyst er 44000 kr. Vi skriver under på papirene og aftaler, at vi vil få enhederne inden et par dager og installeret det hele engang i ugen som kommer. Efter signeringen bliver der pludselig fortalt at ekstra rør (udover 4 meter) vil koste 450 kr / meter, + strøm kan lages for 2500 kr. + moms = 3125 kr. "Hmm" tænker jeg og beslutter med mig selv, at jeg vil tænke over tingene.. Min far i Danmark er varmepumpekonsulent og anbefalede, efter at have hørt hvad vi havde bestilt, at vi byttede løsning til en Toshiba RAS-M18 utedel med 2 indedeler, hvorfor bruge penger på maskiner, når man kan bruge dem på rør, sagde han. Rør går ikke i stykker, det gør maskiner på et tidspunkt. Og løsningen med 2 utedeler var alligevel alt for kraftig til vores behov, 1 utedel og 2 indedeler dækker rigeligt det vi har brug for, også på en kold vinter. (Dette bliver en lang post, men en rimelig god historie; læs videre :-)) Jeg ringer til konsulenten her og siger at vi har ændret mening, vi vil bytte løsning til ovenstående, som koster 34000 kr. Dette var han ikke tilfreds med, han havde jo vurderet korrekt, ifølge ham selv, men det er jo os som bestemmer, sagde han, så vi fik byttet utedelene til én RAS-M18. Samme dag som han kom med nye utedel, aftalte jeg med ham, at jeg ville have plaseret den på hagesiden av huset, så vi ikke bliver sjenert av den lyd som kommer fra den, samt at vi ville slippe å gå rundt om den når vi skulle fra hoveddøren til terrassen. De ekstra meter rør havde jeg taget højde for, så det er et ikke-tema. Fint, sagde han og tog billeder af ønsket plasering, mens jeg pekte og smilte. Han ville da sjekke delen som skulle stå i kjelleren og fandt ud af, at det ville kreve kjernebor til betonvæggen og det koster altså 2000 kr. (Havde vi haft LECA-sten havde vi SPARET 2000 kr., formulerede han fornemt). Samtidig ville han bestemme hvor røret skulle bores igjennom og jeg følte mig mildest talt overkørt. Ikke alene kunne jeg bestemme hvor røret skulle gå ind i mit eget hus, men løsningen til 34000 kr. var pludselig blevet 10000 kr. dyreren end forventet. Samme dag skrev jeg en mail til ham og fortalte, at vi kunne få løsningen her, ALT inklusive (også 10 meter ekstra rør) for 34000 kr. og at jeg derfor ville bede ham revurdere hans tilbud. Han mener at man ikke "bare kan kansellere et tilbud, fordi en cowboy dumper priserne". Vi konverserede et par gange over mail i løbet af de næste dager og jeg fortæller ham, at jeg ikke ønsker løsningen sat op alligevel. Pludselig en dag, ringer samboen min til mig og siger at der står en montør + konsulent i kjelleren vår, klar til å bore. Jeg får ham på telefonen og beder ham udtrykkeligt IKKE å bore, da jeg ikke ønsker denne løsning leveret af ham. Han siger at vi har aftalt dette og at man ikke bare kan kansellere. Han har brugt lang tid på mig og han vil gerne hjelpe mig, men han er lidt lei af denne krangel. Igen får jeg sagt (kanskje råbt litt) at han IKKE skal bore... Telefonen løber tør for strøm..! Jeg ringer til ham, intet svar. Jeg ringer igen, intet svar. Når jeg endelig får fat i samboen min igen, får jeg at vide at på spørgsmål til "Blev dere ferdige?" havde han sagt "ja det gjorde vi" og montøren havde fået ordre på å starte boring. Jeg beslutter mig for å skrive mail til ham med udtrykkelig information fra Forbrukerrådet om HVAD man faktisk som forbruker har ret til, i en sådan situation. Jeg sender mailen CC til Forbrukerrådet også. Essensen i mailen var noget som ligner (ikke ordret): Jo, hr. Konsulent, jeg kan kansellere et tilbud hvis jeg vil, HELT uden at give dig en grund. Det kan jeg ifølge angrerettsloven, hvis jeg havde fået et angreskjema af dig. Det har jeg ikke endnu, men i angrerettsloven står der, at de 14 dager med angrefrist begynder, når man mottar skjemaet, OGSÅ selvom arbejdet med montering er påbegyndt. Jeg har ikke fået svar fra konsulentet, intet, hverken sms, mail eller telefonopkald. Forbrukerrådet behandler sagen pt. og jeg håber de vil megle i denne sag, da jeg ikke ønske rå ha noe som helst med denne konsulent å gjøre. Jeg bor i Sørum kommune, kan noen gjette hvem denne konsulent er? Egentlig ville jeg med denne lange post give et billede af, hvor uheldig man kan være, med sta, useriøst, grådige selgere. Samtidig vil jeg gerne høre om andre har haft (lignende) problemer med varmepumpekonsulenter. Hvem har dere gode / dårlige erfaringer med? Navne kan gjerne nevnes Tak for at du leste hele posten; tak for mig, med krydsede fingre. Lenke til kommentar
voyler Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg har for en måneds tid siden, taget kontakt til en varmepumpekonsulent, for å få en uforpligtende, gratis befaring, som der står på hans hjemmeside. Uff, stygg sak det der. Jeg har selv varmepumper, men har heldigvis god erfaring med kosulent og montør (meg selv). Håper ting ordner seg, og at forbrukerrådet hjelper dere å rydde opp i saken. Martin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå