Gå til innhold

original eller brent?

Skapdyret

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke så mye erfaring med PS2-spill, men for en uke siden kjøpte jeg en bunke med slike på qxl. Men så skjedde det noe merkelig - halvparten av spillene var blå på undersiden. Først tenkte jeg at dette var kopier, men det er jo produktkoder på innersporet av disc'en, og cover og manual så ekte nok ut. Sony original merke på utside av coveret også. Alle spillene var PAL. Men ingen av de blå disc'ene vil spille på PS2'en min. Alle de blanke spiller som normalt.

Kan noen fortelle meg hva greia er med de blå disc'ene før jeg eventuelt henvender meg til selger og klager? Er det eller er det ikke (svært gode) kopier? Er de laget for en tidligere versjon av PS2 eller omvendt?

Hvis det er noen som vet svaret på denne gåten, ikke nøl med å rope ut.

Hilsen AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle de først PS2-spilla hadde en blå-lilla coating på undersiden. Men de skal funke like herlig fordet.

Tok ikke lange tiden før de byttet.

Jeg husker Tekken Tag hadde blått under seg.

Rart de ikke spiller på maskinen din. Har du prøvd å sette den vertikalt?Det kan hjelpe i mange tilfeller!

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at det var noen spill som var litt blå-aktig under. Kan huske noe om at de var blå under fordi det var vanlige CD-plater, mens de blanke er DVD-plater? Kan hende jeg husker HELT feil, da. Men de skal kunne avspilles i PS2-maskiner, da.

Hva slags PS2 er det du har? Slim?

Lenke til kommentar

Hmm, ja. det var kanskje det som var dealen.

Det hender ofte at laseren i spillmaskiner blir slitne etterhvert, det skjedde med min etter at den leste for mange brente plater.

Som du kanksje vet er det forskjellig laser på CD og DVD biten.

Har du prøvd musikk CD'r? Bare for å teste at CD-laser'n funker som den skal.

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer at det var noen spill som var litt blå-aktig under. Kan huske noe om at de var blå under fordi det var vanlige CD-plater, mens de blanke er DVD-plater? Kan hende jeg husker HELT feil, da. Men de skal kunne avspilles i PS2-maskiner, da.

Hva slags PS2 er det du har? Slim?

9408962[/snapback]

Det er ikke HELT feil, for jeg husker det samme. Forskjellig farge på platen etter som om spillet er på DVD eller CD.

Lenke til kommentar

Stemmer ikke.

DVD er både blå og blank.

Det står på platene, om det er CD eller DVD :roll:

En sliten laser, har som regel, problemer med DVD platene.

Men den kan også være full av skit.

En rense plate, fra Clas Olson, er kjekk å ha.

Billig og grei å bruke.

han beskriver de kjøpte spillene sine med: Cover og manualer.

Lite sansynelig at det er kopier da. Det følger ikke med slikt på spill kjøpt i f.eks Tyrkia, Thailand.

Nå reparerer og monterer jeg chip i maskiner.

Så om du er interisert, kan jeg ta en titt på maskinen din.

Lenke til kommentar

Laseren i PS2 leser DVD og CD plater forskjellig, De er "kodet" på vær sin måte.

DVD leseren er den som først "pleier" å ta kvelden,

flest DVD plater som blir lest (?)

At du har en annen erfaring er uvanelig, men ikke noe untak.

Har selv opplevd det samme.

Har åpnet "noen" 100 maskiner :innocent:

Har sendt deg en PM !

Lenke til kommentar
Stemmer ikke.

DVD er både blå og blank.

Det står på platene, om det er CD eller DVD :roll:

Det stemmer vel det, ja. De blanke er vel DVD'er uansett, var vel der jeg gikk i baret. Fant for øvrig denne siden hvor det står meget kort om fargene.

OT:

Kanskje du kan prøve noen av de forslagene som står her. Googla litt, og havna på side 12 der. Var en del syke løsninger på den siden iallefall :p

Har ikke prøvd noen av de selv, men det kan jo hende de fungerer.

Lenke til kommentar

Som det står der.

Møkkete plater og nedstøvede maskiner er et problem.

Om maskinen leser bedre, ved å stå på siden ligge på hodet.

Er det et tegn på at laseren begynner å bli sliten.

Ved å sette den på siden legge den opp ned. Kommer platen litt nærmere laseren og den har ikke så "store" problemer med å lese.

Men det er kun en midlertidig løsning. :hrm:

En ny laser er da løsningen. Fort gjort å bytte, for en som kan det. :cool:

I Norge er 5 års reklamasjonsrett på PS2. Dvs. at om den ikke er åpnet, og du har kvittringen.

( Noen foretninger legger inn navnet ditt når du handler, om du ikke skulle finne den. )

Så er det bare å gå å forlange en ny maskin. :thumbup:

Om det er en SCPH 50004 maskin du har, står bak.

Kan laseren og CD - DVD controlleren være defekt.

Har vert en del slike problemer med de versjonene. :thumbdown:

Endret av JollyRoger57
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Ja, så prøvde jeg å følge rådene jeg fikk og satte maskinen på skeiva med en blå disc i. Og ja, den virket jo forsåvidt - men det ble en kortvarig glede. For etterpå ville den ikke spille noen disc'er, verken blanke eller blå, nye eller gamle.

Noen som vil kjøpe en dyr brevvekt? :cry:

AS

Lenke til kommentar

Det finnes en en rediger-funksjon her på forumet, bruk den om du skal rette skrivefeil, eller legge til noe kort tid etter din forrige post.

Hva mener du med ikke kjøpt i butikk? Er den importert, kjøpt av noen eller stjålet? Hvis den er importert eller stjålet får du ikke noe garanti, men om du har kjøpt den av andre har vel stadig samme butikk som vedkommende kjøpte den av garantien på den? Fikk du med kvittering da du kjøpte den?

Se forøvrig her:

http://no.playstation.com/help-support/ps2...-av-en-plate/?/

" Hvis PlayStation 2-platene spilles av uten problemer på den andre konsollen, kan du kontakte PlayStations kundeservice, så vil en av våre medarbeidere hjelpe deg."

Lenke til kommentar

Kjøpt av en annen privatperson, og jeg TROR ikke at den var stjålet. Lover og garantier har jeg ganske brukbar peiling på, men her hjelper dette lite når det ikke fulgte med kvittering og den virket da jeg fikk den for ti-femten spill siden.

Så da er vi igjen tilbake til spørsmålet om det lønner seg å fikse. Heldigvis har jeg fremdeles min trofaste xbox så jeg har noe å fordrive tiden med på jobben i mens.

AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...