nomore Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hei, Eg har en server stående hjemme hos meg med Debian Etch, Apache2, PHP5 og MySQL 5 hjemme som eg har brukt til webserver for eget bruk i en tid nå. Men nå ønsker noen kamerater av meg å bruke samme server til å ha sine websider på, og i den forbindelse er eg litt usikker på oppsett/konfigurasjon i forbindelse med sikkerhet. Alt fungerer som det skal. Det er nå 3 brukere registrert i systemet, med hvert sitt hjemmeområde(public_html), egen database og ftp tilgang. Ingen har shell access(bortsett fra meg). Spørsmålet mitt er mer rettet på hva bør gjøres for å sikre dette oppsettet mest mulig? Eg har ikke endret konfigurasjonen etter innstallasjonen. Er standard oppsett trygt nok? Følgende programvare er installert: - Apache 2 - PHP5 - MySQL 5 - phpMyAdmin - awstats - vsftp Serveren står bak en NetASQ F25 med kun port 80 og 21 inn og kun port 80 ut. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Når du har sperret alle porter slik hjelper det bra på. Du bør også sjekke at ingen av server tjenestene dine har "standard" kontoer. Ellers er det vel typisk svakheter i cms systemer og websider som blir hacket. Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 hvorfor ha port 21 i hele tatt? bruke WinSCP til port 22 ssh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå