Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke boote med ekstern HD påskrudd!

Anbefalte innlegg

Etter at maskinen min måtte gi tapt for ymse problemer og krevde en total formatering og reinstallering av OS så har det oppstått et nytt problem.

Løsningen jeg benytter meg av er 2 disker; 1 sata i maskinen og 1 ekstern. Den interne disken er delt opp i 2 partisjoner; 1 for OS og relatert og 1 for spill og ymse programmer. På den eksterne disken legger jeg all musikk, filmer og annet piss. Musikken streames til laptop via RDC når jeg er på skolen og andre steder med WLAN.

Etter formatering og reinstallering av XP så nekter PCen å boote fra den interne disken så lenge den eksterne er skrudd på. Ingenting er forandret i BIOS og jeg har dobbeltsjekket at det er riktig bootsequence. Etter å ha søkt på google fant jeg mye prat om å skru av en viss "Boot to other device" option i BIOS, men denne har jeg ikke klart å finne i mitt BIOS; Phoenix AwardBIOS.

Når jeg skrur på maskina så funker alt som det skal helt fram til man forventer å se XP sin loading screen. Stygg svart skjerm med masse hvit skrift som lister opp minne, disker og "Push DEL to enter BIOS". Deretter blir skjermen helt svart uten å gå videre til XP.

Dette fungerte flott før format og - som sagt - ingenting er forandret i BIOS.

Specs på maskina:

- Western Digital Raptor 150GB SATA, 16MB 10000RPM

- Asus M2N-E S-AM2 nForce 570 Ultra, ATX, DDR2, GbLAN, S-ATA II, PCIe

- Asus GeForce 7950GX2 1GB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail

- Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4, Kit w/two matched BallistiX 64Megx64

- AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/vifte

Jeg kjører Windows XP Professional SP2.

Den eksterne disken er en "Maxtor OneTouch II USB Device" med 300 GB plass.

På forhånd, takk for all hjelp! :)

Endret av OsLoFrEaK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var den eksterne harddisken skrudd på under installasjon av Windows?

Det kan være at BIOS setter den eksterne diskstasjonen før den interne når denne er skrudd på og det kan være at windows simpelten bare blir forvirret (rettelse: Windows er generelt forvirret om mye) av at en disk som var der når operativsystemet ble installert plutselig forsvinner.

Lenke til kommentar

Det er for meg uvisst. Står det noe om dette i FAQ på nettstedet til leverandøren av den eksterne stasjonen? Har du sett i microsoft sin knowledgebase?

Jeg har titta innom FAQ til Maxtor (Seagate) og har foreløpig kun funnet 1 entry som passer. http://seagate.custhelp.com/cgi-bin/seagat...li=&p_topview=1

Der står følgende:

PC will not boot while Personal Storage drive is connected to system.

Description

The system will not boot with the Personal Storage device connected to the system.

Answer

This symptom may occur when the operating system is not able to properly shut down the drive when Windows is shutting down. Therefore, the system hangs when attempting to restart since the device was not shut down properly. There are several ways to get around this issue:

* Cycle the power to the Maxtor Personal Storage drive prior to restarting.

Once your computer has been shut down, disconnect the power to the drive to clear out its buffer. Then plug the power to the drive back in before turning on the system. Windows should then load and the drive should be detected properly.

* Disconnect the drive before restarting Windows.

When Windows is shutdown you can either disconnect the power or 1394/USB cable from the drive. Power the system and wait until Windows has been loaded. Reconnect the drive to the system when the operating system is running and the drive should be detected immediately.

* Get latest updates from Microsoft.

There are also known issues with Windows and Legacy Support being enabled with some system BIOSes. Please see the following articles from Microsoft for more information:

The Computer Stops Responding During Startup (Windows XP)

Windows 98: Computer Problems with USB Legacy Support

Alle 3 alternativer er testet på forhånd. Har kjørt WindowsUpdate til jeg ble grønn og blå i natt, har også prøvd å boote PCen et par ganger uten disken plugga i for deretter å plugge i og reboote.

De to første løsningene er jo akkurat det som er problemet, at PCen ikke klarer å reboote på egen hånd med disken påskrudd så det blir litt... bleh...

Hadde nesten vurdert å gi opp hvis det ikke var for det faktum at det fungerte flotters før... :hmm:

Det som sto i linken til Windows sin Knowledge Base var irrelevant (etter hva jeg kunne se) da det omhandlet SP1 og ymse annet deri...

Lenke til kommentar

Jeg fant en ny entry nå hvor en mulig løsning var å disable "USB 2.0 Legacy Support" i BIOS. Jeg har funnet fram til denne option i mitt BIOS, men jeg er litt usikker på hvorvidt jeg tør å disable den da jeg leste følgende på en annen side:

Symptoms if USB Legacy Support is Disabled

If USB Legacy Support is disabled in the BIOS, you will not be able to use your USB mouse or keyboard in any of the following situations:

* Running your computer in Safe mode.

* Using a Windows Startup menu.

* Starting your computer in MS-DOS mode (instead of opening a MS-DOS session from Windows).

* Starting your computer from a floppy disk or leaving a floppy disk in the drive when you turn on or restart your computer.

* Windows "blue screen" errors that ask you to "Press any key to continue".

* Responding to ScanDisk and other messages during the start-up sequence.

* Editing or upgrading the BIOS.

* Entering a BIOS password.

Alt det første er jo greit nok, men etter hva jeg kan se her så vil jeg ikke være i stand til å gå inn i BIOS og forandre på ting med mindre jeg har tilgang på et P/S2 keyboard? Stemmer det?

Har ikke den fjerneste anelse om hva "USB 2.0 Legacy Support" er, så... :ermm:

Endret av OsLoFrEaK
Lenke til kommentar

USB Legacy brukes bare under oppstart. I vanlig operasjon bruker Windows egne USB drivere. Det kan være at man ikke kommer inn i BIOS med den avslått, men innbiller meg at det ikke er noe problem på nye PC'er. Du får teste hvis du har et PS/2 tastatur.

At BIOS får problemer med booting når en USB disk er tilkoblet er veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...