Gå til innhold

Bør homofile få gifte seg?

Hva mener du om homofile og ekteskap?  

124 stemmer

1. 1. Hva mener du om homofile og ekteskap?

• Ja. Alle kirkesamfunn må pålegges å vie homofile som ønsker det
      25
    • Ja. Statskirken skal vie homofile, andre kirkesamfinn kan velge
      18
    • Ja. Avskaff statskirken, og la kirkesamfunnene velge
      33
    • Ja, men la byfogden vie homofile, det hører ikke hjemme i kirken
      17
    • Nei. Homofile får greie seg med partnerskap som idag
      15
    • Nei. Homofile partnerskap bør forbys helt
      9
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

Avskaff statskirken, og la kirkesamfunnene velge mener jeg.

Det jeg er uenig i er at dette automatisk oppfattes som et Ja-svar i pollen. Det er like mye et Nei-svar.

9413523[/snapback]

Jeg er ikke enig. Dersom man lar kirkesamfunnene velge selv, vil garantert noen kirkesamfunn velge å vie homofile. Er man mot homofile ekteskap kan man altså ikke la kirkesamfunnene velge, da må det være staten som nekter de homofile muligheten gjennom lovverket. Man kan selvsagt tolke det som et "De må gjerne gifte seg, så lenge jeg kan nekte dem å gjøre det i min kirke", men det er fortsatt et ja-standpunkt til homofile ekteskap rent prinsipielt.

Den pollen blir litt feil. Jeg vil tippe at det 3 valget kommer til å komme skjevt ut fordi man inkluderer avskaffelsen av statskirken i spørsmålet.

9414506[/snapback]

Ja, det kan nok tenkes at folk stemmer for å avskaffe statskirken like mye som for å la homofile gifte seg. Det var nok farget av mitt eget syn på spørsmålet. Men som sagt over, å la kirkene bestemme selv uten statlig innblanding er i praksis en aksept av homofile ekteskap.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Staten skal ikke diskriminere på bakgrunn av legning.

Kirkas verdivalg skal ikke ha noe med hvordan folk velger å leve livene sine å gjøre.

9414958[/snapback]

Staten har ikke noe med verken kirke eller religion å gjøre i det hele tatt.

Jeg er ikke enig. Dersom man lar kirkesamfunnene velge selv, vil garantert noen kirkesamfunn velge å vie homofile. Er man mot homofile ekteskap kan man altså ikke la kirkesamfunnene velge, da må det være staten som nekter de homofile muligheten gjennom lovverket. Man kan selvsagt tolke det som et "De må gjerne gifte seg, så lenge jeg kan nekte dem å gjøre det i min kirke", men det er fortsatt et ja-standpunkt til homofile ekteskap rent prinsipielt.

Men et alternativ mangler.

"Nei. Avskaff statskirken, men homofile kan ikke gifte seg."

Lenke til kommentar

Greit nok. Det får vi leve med, tror jeg. Kan alltids legge til alternativet, men det kommer jo nødvendigvis på etterskudd i forhold til de stemmene som alt er avgitt. Eller jeg kunne fjerne "Avskaff statskirken" fra det ja-alternativet vi har, men da er det ikke lenger representativt for hva folk faktisk stemte på.

Hvis noen tar pollen så alvorlig at de mener vi burde starte på nytt får de heller sende meg en PM om saken, med forslag til svaralternativer, så skal jeg vurdere å fjerne pollen og lage en ny. :cool:

Edit: Tendensen er jo uansett ganske klar. Selv om vi flytter noen få stemmer til neisiden er det en overveldende majoritet for at homofile skal få gifte seg her. Rundt 75% for akkurat nå.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nja, Rom ble ikke bygget på en dag. Motstanderne har hatt generasjoner på på seg. Vi kan kommer til å trenge noen år vi også, før homofile ekteskap regnes som den selvfølgelighet det burde være. Men om vi antar at forskjellen på 40% og 25% skyldes en større andel unge mennesker i denne pollen, så er det i hvertfall et håp om at det går riktig vei.

Lenke til kommentar
Nja, Rom ble ikke bygget på en dag. Motstanderne har hatt generasjoner på på seg. Vi kan kommer til å trenge noen år vi også, før homofile ekteskap regnes som den selvfølgelighet det burde være. Men om vi antar at forskjellen på 40% og 25% skyldes en større andel unge mennesker i denne pollen, så er det i hvertfall et håp om at det går riktig vei.

9416022[/snapback]

Egentlig gir jeg faen i hva kirka sier. Eneste grunnen til at jeg hyler opp og sier homofile bør få gifte seg, er pga statskirka.

Edit: Hva synes du om Richard Dawkins?

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar
Hvorfor oppretter ikke de homofile en egen kirke eller religion?

9409174[/snapback]

Fordi de homofile betaler skatt som alle andre.

Skatten som de betaler går også til kirka.

Skal de homofile betale for noe de ikke har lov til å bruke?

Så lenge trossamfunn mottar statstøtte, skal homofile få lov til å gifte seg der.

Driver de seg selv, skal de få lov til å velge.

Lenke til kommentar
Hvorfor oppretter ikke de homofile en egen kirke eller religion?

9409174[/snapback]

Så lenge trossamfunn mottar statstøtte, skal homofile få lov til å gifte seg der.

Driver de seg selv, skal de få lov til å velge.

9416115[/snapback]

V-by har rett, de som er uenige tar feil.

Det er en skam at et moderne, vitenskapelig velferdssamfunn støtter religion. Skjønner godt homsene, jeg!

Lenke til kommentar

Nei, og de har all rett til å bruke den.

Dette blir feil igjen. Homofile får komme i kirka så mye de bare vil, men vi kan ikke tvinge prester til å gjøre noe de selv føler er feil.

Jeg er forøvrig enig i at stat og kirke burde skilles.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Nei, og de har all rett til å bruke den.

Dette blir feil igjen. Homofile får komme i kirka så mye de bare vil, men vi kan ikke tvinge prester til å gjøre noe de selv føler er feil.

Jeg er forøvrig enig i at stat og kirke burde skilles.

9416316[/snapback]

De har jo ikke rett til å bruke den fullt ut på samme måte som heterofile...

Det er bare én løsning på problemet: Brekk statskirka i to og la de hjernevaska seile sin egen sjø.

Edit: Og ingen kommer til å tvinge prestene til å vie syndige. Prestene kan bare finne seg en annen jobb.

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar

9416316[/snapback]

Prestene kan da fint velge om de vil jobbe i statskirka, eller finne seg en annen jobb...

Så lenge vi betaler skatt til kirka, så skal alle ha samme rettigheter i kirken, uansett legning.

Lenke til kommentar
Prestene kan da fint velge om de vil jobbe i statskirka, eller finne seg en annen jobb...

Så lenge vi betaler skatt til kirka, så skal alle ha samme rettigheter i kirken, uansett legning.

Eneste løsning på denne, og mange andre saker er å skille stat og kirke. Statskirkeordningen fungerer ikke lenger, og det er bare å innse.

Lenke til kommentar
Greit nok. Det får vi leve med, tror jeg. Kan alltids legge til alternativet, men det kommer jo nødvendigvis på etterskudd i forhold til de stemmene som alt er avgitt. Eller jeg kunne fjerne "Avskaff statskirken" fra det ja-alternativet vi har, men da er det ikke lenger representativt for hva folk faktisk stemte på.

Hvis noen tar pollen så alvorlig at de mener vi burde starte på nytt får de heller sende meg en PM om saken, med forslag til svaralternativer, så skal jeg vurdere å fjerne pollen og lage en ny.  :cool:

Edit: Tendensen er jo uansett ganske klar. Selv om vi flytter noen få stemmer til neisiden er det en overveldende majoritet for at homofile skal få gifte seg her. Rundt 75% for akkurat nå.

9415933[/snapback]

Enig med deg. La tråden dø ut når den dør ut. Det blir sikkert anledning til å mekke en solid avstemning basert på disse erfaringene i en senere tråd. Så kan denne tråden glemmes og/eller evt. stenges når den tid kommer - det er vel det som er vanlig praksis på diskusjon.no. Da bør alle foreslåtte alternativer bli med, så får alternativer som eventuelt viser seg å være overflødige bare bli stående som et vitnesbyrd likevel. Alle forskningsresultater er interessante, selv dårlige og tilsynelatende intetsigende.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er enig med dere, er det ikke prinsipielt uproblematisk å knytte statsstøtte til "lydighet" slik enkelte krever. Mener dere det samme den dagen kristenfolket får flertall i Stortinget? Skal det da være greit om statsstøtte til organisasjoner blir avhengig av kristen formålsparagraf?

Hva med andre områder? Skal avisstøtten bare gis til aviser med politisk korrekte meninger? Skal statsstøtte bare gis til skoler med politisk korrekte lærere?

Som jeg har påpekt tidligere: Å ønske statlig menings- og handlingdiktatur i saker man er for åpner for at man får det i saker man er imot også.

Lenke til kommentar

Mener dere det samme den dagen kristenfolket får flertall i Stortinget? Skal det da være greit om statsstøtte til organisasjoner blir avhengig av kristen formålsparagraf?

Hva med andre områder? Skal avisstøtten bare gis til aviser med politisk korrekte meninger? Skal statsstøtte bare gis til skoler med politisk korrekte lærere?

Som jeg har påpekt tidligere: Å ønske statlig menings- og handlingdiktatur i saker man er for åpner for at man får det i saker man er imot også.

9416448[/snapback]

Jeg mener at det ikke bør gis støtte til religioner, fordi de ikke kan argumentere for det de tror på. Forskningsgrupper, dyrevernsgrupper, idrettslag osv må så klart få støtte, men siden religionene ikke kan bevise at de har noe fornuftig å komme med, bør de klare seg sjøl.

Lenke til kommentar
Jeg håper bare ikke at ekteskap automatisk betyr lov til adopsjon også..?

Isåfall er det nok mange som tenker seg om en gang til.

9417933[/snapback]

Ikke jeg! To kvinner kan være minst like gode foreldre som et heterofilt par, for ikke å snakke om en alenemor.

Et annet kristent argument er: "Snart skal vi vel tillate polygami også! Samfunnsstrukturen går i oppløsning!"

Hvorfor ikke? sier jeg. Om samfunnsmedlemmene føler for å strukturere seg på en litt annen måte enn vi tradisjonelt er vant med, ser jeg ikke på som et problem i det hele tatt.

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar

Javel, men det blir isåfall urettferdig å ikke opplyse i pollen om at retten til adopsjon er inkludert i ekteskapet.

Det er jo dessuten 4 Ja-svar, og bare 2 Nei-svar.

Eneste grunnen til at jeg hyler opp og sier homofile bør få gifte seg, er pga statskirka.

Så du gjør dette kun fordi du har noe imot statskirka eller kristendommen på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Javel, men det blir isåfall urettferdig å ikke opplyse i pollen om at retten til adopsjon er inkludert i ekteskapet.

Det er jo dessuten 4 Ja-svar, og bare 2 Nei-svar.

Eneste grunnen til at jeg hyler opp og sier homofile bør få gifte seg, er pga statskirka.

Så du gjør dette kun fordi du har noe imot statskirka eller kristendommen på en eller annen måte?

9418054[/snapback]

Ja, naturligvis! Jeg er jo også for like rettigheter mellom heterofile og homofile, men kirka må få bestemme over seg selv hvis de blir uavhengige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...