Gå til innhold

Bør homofile få gifte seg?

Hva mener du om homofile og ekteskap?  

124 stemmer

1. 1. Hva mener du om homofile og ekteskap?

• Ja. Alle kirkesamfunn må pålegges å vie homofile som ønsker det
      25
    • Ja. Statskirken skal vie homofile, andre kirkesamfinn kan velge
      18
    • Ja. Avskaff statskirken, og la kirkesamfunnene velge
      33
    • Ja, men la byfogden vie homofile, det hører ikke hjemme i kirken
      17
    • Nei. Homofile får greie seg med partnerskap som idag
      15
    • Nei. Homofile partnerskap bør forbys helt
      9
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De får stifte sin egen kirke."

Det ville kanskje være et spiselig argument dersom statskirka ikke fantes. Så lenge det finnes en statskirke får vi i alle fall bruke den statsmakta vi har til å påkreve at homofile skal få gifte seg der. Kirka kan kanskje si nei til de homofile, men det kan ikke Staten.

Dette er det eneste dilemmaet som melder seg i spørsmålet om kirke og stat; vi mister en viss kontroll. Jeg er likevel for skille, ettersom dagens ordning er diskriminerende overfor ulike trossamfunn.

Lenke til kommentar
Så alle som har 'standar' kristne verdier, MEN som liker samme kjønn får finne seg sin egen kirke? Smart. Skal den ene lille, ubetydelige imo, delen bety så mye, når "Gud elsker alle" uansett?

9412699[/snapback]

Nei, jeg synes ikke det. Men jeg er ikke Guds sendebud på jorden, og ikke er jeg gitt noen verdslig diktatorisk makt heller, så jeg føler ikke at det er min jobb å bestemme hva andre skal synes om det. Jeg kan argumentere for mitt syn, men det er så langt min innflytelse strekker seg.

En stat der jeg kan bestemme hva kirken(e) og kirkegjengerne skal og ikke skal gjøre i trosspørsmål er en stat der kirkegjerngerne fort kan bestemme hva jeg skal og ikke skal gjøre med min (nokså fraværende) tro. Det synes jeg ikke noe særlig om. Og skal jeg være herre over min tro må jeg for skams skyld inrømme andre den samme retten, også når jeg er uenig med dem.

Flertallsdiktaturet er kjekt når man tilhører flertallet...

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det seriøst mulig å være FOR statskirka samtidig som man er MOT homofile ekteskap? Hvem tror dere at dere er, egentlig? Hvem faen er dere til å kontrollere andre mennesker?

Edit: En jeg prata med forleden, sa til meg: "Du som har meldt deg ut av statskirka, har overhodet ikke noe du skulle sagt om rettigheter for medlemmene. Meld deg inn, så kan du delta i debatten. Så lenge du er utenfor har du ingenting du skulle sagt."

Har hun rett?

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar

Avskaff statskirken, og la kirkesamfunnene velge mener jeg.

Det jeg er uenig i er at dette automatisk oppfattes som et Ja-svar i pollen. Det er like mye et Nei-svar.

Det at så mange ønske å pålegge kirkesamfunn å vie homofile som ønsker det, finner jeg egentlig ganske så motbydelig. En slags kvotering vil jeg kalle det. At staten kan tvinge et kirkesamfunn til å gjøre noe de egentlig ikke vil gjøre. Latterlig. Jeg tror flere velger dette svaret kun for å straffe kristendommen på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Det at så mange ønske å pålegge kirkesamfunn å vie homofile som ønsker det, finner jeg egentlig ganske så motbydelig. En slags kvotering vil jeg kalle det. At staten kan tvinge et kirkesamfunn til å gjøre noe de egentlig ikke vil gjøre. Latterlig. Jeg tror flere velger dette svaret kun for å straffe kristendommen på en eller annen måte.

9413523[/snapback]

Her jeg enig. Trossamfunnene skal få bestemme selv hvem de vil vie om de ikke er affiliert med staten.

Lenke til kommentar
Er det seriøst mulig å være FOR statskirka samtidig som man er MOT homofile ekteskap? Hvem tror dere at dere er, egentlig? Hvem faen er dere til å kontrollere andre mennesker?

Edit: En jeg prata med forleden, sa til meg: "Du som har meldt deg ut av statskirka, har overhodet ikke noe du skulle sagt om rettigheter for medlemmene. Meld deg inn, så kan du delta i debatten. Så lenge du er utenfor har du ingenting du skulle sagt."

Har hun rett?

9413338[/snapback]

nei. Du er fortsatt medlem av staten, og den er litt verre å melde seg ut av.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis er det bare å vente på at FrP vinner stortingsvalget neste år?

9413667[/snapback]

For det første er FrP delt i spørsmålet, såvidt jeg vet. For det andre må dette vedtas på Stortinget, og kan ikke tvinges gjennom av en regjering uten støtte i ST.

Selv om det blir folkeavstemning tror jeg det må gjennom Stortinget. Folkeavstemninger i norge er ofte (om ikke alltid?) kun "rådgivende."

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Den pollen blir litt feil. Jeg vil tippe at det 3 valget kommer til å komme skjevt ut fordi man inkluderer avskaffelsen av statskirken i spørsmålet.

9414506[/snapback]

jupp, ser slik ut.

Jeg har ikke noe i mot homofile, de kan få gifte seg om de vil, men jeg syntes ikke det burde være pålagt å la de gifte seg i kirken. Et homofilt ekteskap og kristen tro hører ikke sammen. Det står i Bibelen at hvis to av samme kjønn ligger sammen så skal de drepes. De får da "velge" selv om de skal være kristene eller homofile.

Lenke til kommentar
Den pollen blir litt feil. Jeg vil tippe at det 3 valget kommer til å komme skjevt ut fordi man inkluderer avskaffelsen av statskirken i spørsmålet.

9414506[/snapback]

jupp, ser slik ut.

Jeg har ikke noe i mot homofile, de kan få gifte seg om de vil, men jeg syntes ikke det burde være pålagt å la de gifte seg i kirken. Et homofilt ekteskap og kristen tro hører ikke sammen. Det står i Bibelen at hvis to av samme kjønn ligger sammen så skal de drepes. De får da "velge" selv om de skal være kristene eller homofile.

9414707[/snapback]

Men du er enig i at Staten kan pålegge kirken å vie homofile så lenge vi ikke har skille mellom kirke og stat?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at spørsmålet burde vært formulert mer som "La alle kirkesamfunn velge selv" uten å blande statskirken og en evt. avksaffelse av denne inn i bildet ettersom akkurat det punktet kan trekke folk som egentlig bare vil ha vekk statskirkeordningen.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at spørsmålet burde vært formulert mer som "La alle kirkesamfunn velge selv" uten å blande statskirken og en evt. avksaffelse av denne inn i bildet ettersom akkurat det punktet kan trekke folk som egentlig bare vil ha vekk statskirkeordningen.

9414771[/snapback]

Enig.

Lenke til kommentar

Men du er enig i at Staten kan pålegge kirken å vie homofile så lenge vi ikke har skille mellom kirke og stat?

9414733[/snapback]

Homofilt ekteskap har ingen ting i en kirke å gjøre.

9414833[/snapback]

Staten skal ikke diskriminere på bakgrunn av legning.

Kirkas verdivalg skal ikke ha noe med hvordan folk velger å leve livene sine å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...