firkantsopp Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hei, jeg driver og lager hjemmeside i Notepad++. Jeg skal snart bort, og ønsker å lagre filen i inboksen min slik at jeg kan hente den opp hvor som helst. Men hvilken filtype skal jeg lagre det som? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Du bør nok velge en filtype som alle webservere og nettlesere ikke rendrer men viser som klartekst. Når jeg skal lagre slike filer på en webserver som skal være tilgjengelig urendret i en nettleser pleier jeg bare legge til .txt i slutten. index.html.txt og robabank.php.txt er eksempler. Teoretisk sett kan du da lett skrive et skript som fjerner disse endingene, men jeg har aldri hatt behovet for det enda. Endret 2. september 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Så hvis jeg lagrer dokumentet som firkantsopps_hjemmeside.txt, kan jeg altså uten problemer åpne det i et annet teksediteringsprogram på en annen maskin (for eksempel textpad) og fortsette snekringa der? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Ja, det skal du kunne gjøre. Men som jeg viser i eksempelet mitt hadde jeg samtidig beholdt det orginale filnavnet. .html.txt f.eks. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Supert. Et spørsmål om tags: Er det slik at <em> bør brukes i stedet for <i> (kursiv), og <strong> i stedet for <b> (uthevet)? Noen sier nettopp det, fordi <i> og <b> spesifiserer layout, noe som visstnok ikke bør gjøres i HTML, men i CSS (hva nå enn det er). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Det du skriver er semantisk korrekt ja og en god vane å ta opp tidlig. <i> definerer direkte hvordan visningen av teksten skal være mens <em> forteller at teksten skal legges trykk på, og så er det opp til nettleseren å velge hvordan dette skal representeres. Om du ikke vet hva CSS er bør du veldig fort sette deg inn i det før du har kommet langt i læringen. Å tidlig begynne med DIVs, CSS og f.eks strict doctype tror jeg vil gjøre deg til en bedre webdesigner selv om det muligens er en litt tyngre læringsprosess. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Det du skriver er semantisk korrekt ja og en god vane å ta opp tidlig. <i> definerer direkte hvordan visningen av teksten skal være mens <em> forteller at teksten skal legges trykk på, og så er det opp til nettleseren å velge hvordan dette skal representeres. Om du ikke vet hva CSS er bør du veldig fort sette deg inn i det før du har kommet langt i læringen. Å tidlig begynne med DIVs, CSS og f.eks strict doctype tror jeg vil gjøre deg til en bedre webdesigner selv om det muligens er en litt tyngre læringsprosess. 9408572[/snapback] Er CSS også et tag-program på samme måte som HTML? Kan man skrive det i NotePad for eksempel? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Det er litt viktig å skille mellom noen ting her: Filnavn og -endelse: Dette er kun navnet på filen. Du kan godt lagre en kjørbar fil som .txt, men slik windows virker så vil ikke denne filen være kjørbar lenger. Du kan også lagre et vanlig tekstdokument som .exe, men denne filen vil heller ikke være kjørbar Filformat: Dette er måten data lagres i en fil på. Vanlige tekstfiler lagres som en rad med ASCII-tegn eller det nyere UTF-8-formatet. RTF-dokumenter har i tillegg til ASCII-tegn formateringsinformasjon slik at forskjellig skrifttype og tekstformatering kan lagres. Andre formater komprimerer dataene før det blir lagret i en fil slik at filen blir mindre. Slike filformater kan vanskelig åpnes av andre programmer med mindre disse er spesielt tilrettelagt for å kunne lese og skrive slike filer. Skript, kildekode og programmer: HTML (med tilhørende CSS), PHP, perl mv. er skriptspråk. Fellesbetegnelsen for disse er at et program (f.eks en nettleser eller en netttjener) leser skriptet og viser resultatet av tolkningen. Disse filene lagres i de fleste tilfellene som ASCII-tekst. Filendelsen er avgjørende for at nettleseren eller -tjeneren skal vite hva filen inneholder og tolke den korrekt. C/C++, Pascal mv. er programmeringsspråk som man skriver kildekode til (imotsetning til skript). Selve kildekoden lagres som oftest som ASCII-tekst. Filendelsen er viktig for at redigeringsprogrammer skal vite hvilket format og hvilke regler som gjelder for språket og kunne fargelegge koden slik at det blir enklere å lese og feilsøke. Opera, Wordpad og Notepad+ er programmer er binærkode som inneholder instruksjoner som leses av prosessoren. Disse er kompilert fra kildekode vha. en kompilator. Filendelsen på disse programmene er ".exe" i windows. Dette for at windows skal vite at dette er en kjørbar fil. Notepad+ lagrer filer i ASCII-format. De fleste tekstredigerere kan lese dette formatet. (Vet faktisk ikke om noen som ikke klarer det). Derimot så gjør ikke Microsoft Word dette. Den lagrer bla.a. data for å kunne angre endringer etter at filen er lagret og for å kunne spore endringer i dokumentet. CSS er dermed ikke et program men heller et skript. Eller nærmere bestemt en del av et skriptspråk (sammen med *ML). CSS-filer lagres i ASCII-format og filendelsen er valgfri (men det er en fordel å bruke ".css" slik at redigeringsprogram kan kjenne filen igjen og bruke formatering for å gjøre det lettere å lese/feilsøke filen). Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Fantastiske kunnskaper! Er du utdannet dataingeniør? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Nei, jeg leser brukermanualen. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Hvilken filtype anbefaler du at jeg lagrer dokumentet som? txt? htm? Skriver nå i Notepad++, men vil muligens skrive resten i textpad hos onkel til uka. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Om du lagrer som txt eller html spiller overhodet ingen rolle i denne sammenhengen. Du vil uansett kunne åpne filen og redigere den i notisblokk eller andre ren tekst-editorer. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) kanskje litt OT, men hvis du vil slippe å gå fra notepad++ til textpad bare fordi du skal bort, kan du legge inn notepad++Portable på en minnepenn eller mp3spiller og bruke det uten å installere. Endret 2. september 2007 av hernil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå