Gå til innhold

Innkjøp av mest 'bang for buck' anlegg

nets

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter å bytte ut mitt Logitech z-680i anlegg til noe mye bedre.

Mine krav er: God og høy lyd - og siden jeg ikke aner hvor mange watt det krever så kan jeg heller ikke spørre om noe ( vet at ikke watt bestemmer lydtrykk). Men når jeg mener god lyd så er det en veldig fyldig og god bass som får det til å riste i veggene, slik at man kan føle musikken :p Jeg vet ikke om Cervin Vega er det jeg leter etter da?

Hører for det meste på Metall / Trance / Rap osv, så god bass er et must.

Jeg har en grense på anlegget opp til 10k ca, men helst under hvis det er mulig :)

Det jeg da trenger hjelp til er å plukke ut et komplett anlegg med Forsterker, greie høytalerkabler , og selvfølgelig noen høytalere.

Har et sisste kriterie også, men er ikke noe must.

Jeg hadde planer om å spille av musikken fra pcen, og da er den koblinga jeg bruker nå (TOSLINK) veldig kjekk. Så håper dere kan finne en forsterker med ingang for det :)

Og som topicen sier så er jeg ute etter best mulig SPL vs pris - men samtidig høres nogenlunde greit ut når jeg prøver å lytte til akustiske sanger =)

Tusen takk for hjelpen :thumbs:

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes heller du bør satse på gode høyttalere med klar lyd, og en aktiv subb.

CV er kjent for å spille høyt, ikke klokkerent.

NAD C352 til 4000kr er en kraftig nok forsterker vil jeg si.

2x80W er plenty, serlig fra NAD og H\K, som er ganske strenge når de graderer sine produkter.

Skal du bare ha høyttalere, så kan B&W DM603 S3 være et godt valg.

Disse skal spille klart, høyt og har relativt greit med bass.

Og med tanke på at dette er høyttalere til 8000kr, som du nå får for 6000, så sier det seg selv at du får ganske mye for pengene.

Nå trenger du bare kabler, og det skal ikke bli på mer enn maks 500kr, og det er MED plugger.

Såklart avhengig av antal meter kabel da :p

Eventuellt kan du kjøpe noen litt mer kompakte høyttalere og en aktiv sub.

Samme forsterker kan brukes.

Dali Concept 2 eller B&W DM601 S3, som begge koster 2400kr, er gode forslag.

DM 601 er ikke magnetisk skjermet, noe du bør ta hensyn til om du vil plassere tett intill en form for skjerm eller sensitive apparater.

1/2 meter unna anbefaler B&W.

Har selv mine DM602 rett over en halvmeter unna PC-skjermen, og merker ingenting.

Som subb kan du for eksempel kjøpe B&W ASW608, eller XTZ 99 W10.16, som er 600kr rimeligere.

Som kabel kan jeg anbefale QED Silver Anniversary, til 75 kr meteren.

QED Silver Anniversary XT skal visst være litt bedre, og koster 89 kr per meter.

Plugger eller spader, kan du etter min mening kjøpe de billigste du finner av.

Lenke til kommentar

Klipch er tingen på høyttalersiden om du vil ha trøkk samt god lydkvalitet.De kan driver av relativt små forsterkere uten at kvaliteten senkes så veldig.Vær obs på at de må ha uhyggelig laaang innspillingstid.Gjerne et par hundre timer.

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Takk for kjempebra svar Bluum !

Jeg vet ikke om du kan hjelpe meg å finne en forsterker med optisk (TOSLINK), ingang ?

For da slipper jeg å kjøpe et bra lydkort til PCen, for er jo helt elendig lyd i mini jack utgangene på det innebygde lydkortet på hovedkortet.

Og jeg lurer bare på hvordan jeg får den beste og mest presise bassen, det er logisk nok at jeg får kraftigere bass hvis jeg kjøper en egen subwoffer, men da har jo plasering av subben mye å si, så jeg har jo et lite rom så kansje det da hadde vert bedre å kjøpe f.eks B&W DM603 S3 ?

Opsettetet jeg har nå er jo 5 satelitter som er satt på pcbordet mitt og subben under. Og jeg merker at jeg må stelle meg litt uti rommet for å høre bassen riktig på en måte.

og sitter jo for å nevne det ca bare 1 meter fra høytalerne.

-

EDIT:

Og er det virkelig nødvendig å betale så mye for kablene? Leste her for litt sia at lakriskabel er nesten like god som hi-end kablene i en blindtest. Så tror jeg kan spare noen hundrelapper der da.

Endret av Nets
Lenke til kommentar
EDIT:

Og er det virkelig nødvendig å betale så mye for kablene? Leste her for litt sia at lakriskabel er nesten like god som hi-end kablene i en blindtest. Så tror jeg kan spare noen hundrelapper der da.

9413184[/snapback]

De er ikke like gode, jeg merket ihvertfall stor forskjell når jeg gikk fra noen billige expert kabler til Dali Red Wave på CV'ene mine. Det var som natt og dag når det gjaldt kvalitet.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis et ganske lite rom, så noen monsterhøyttalere kan bli dumt å putte inn.

Vær klar over at 50W forsterkerkraft er mer enn nok for de fleste, så i ditt lille rom kan det bli mye om du guffer på med 80W :p

Vet ikke hvordan det trøkker i fra DM 603, men det er greit nok fra 602, som ikker har basselement ...

Finner dårlig med forsterkere som har optisk ingang.

Er stort sett bare surroundforsterkerene som har det.

Men det finnes overgang fra optisk til RCA, så du kan ta ut lyden med god kvalitet, for så å omforme den til vanlige signaler som du kan sende til forsterkeren.

Den koster noen hundrelapper, faktisk nermere 1000 kr, så du kan like godt kjøpe et bra lydkort om du vil ...

Link

En rimeligere versjon HER, men den kommer tydeligvis uten strømadapter :hmm:

Så du får se hva du vil gjøre med den saken.

Det at du hører bassen best litt lengre unna er ofte normalt, siden bassen "bruker" resten av rommet til å spille i.

Litt knotret forklart, men du kjenner tydeligvis problemstillingen.

Det kan i enkelte tilfeller hjelpe å snu subben, serlig om den har refleksport.

En lukket kasse vil spille mer presist, og bør avhenge mindre av rommet.

Så kjøp en lukket subwoofer, og lag gjerne til en ordning med spikes, dersom det ikke er føtter på subben.

B&W ASW608 er en lukket løsning, så den vil nok være litt mer egnet tror jeg.

Sett på den spikes fra Biltema el.l., så ungår du spredning av vibrasjoner gjennom gulvet.

B&W DM 603 vil spille bra. Veldig rent, men også veldig høyt, serlig for deg i ditt rom.

Hvordan bassen bli kan jeg ikke spå, og heller ei om det kommer til å være nok for deg.

Har du mulighet til å gå ned på Hi-Fi Klubben og prøvelytte?

EDIT:Har mye mer tro på B&W enn PSB høyttalerene du linket til.

Ville ikke satset på dem tror jeg.

Og kablene behøver ikke være så dyre som 75kr meteren; men noen lakrissnorer ville jeg ikke brukt.

Når du har såpass kraftige komponenter, så må du ha litt gode kabler.

Noe dårligere enn QED Orginal ville jeg ikke brukt til så gode høyttalere. Aller helst vil jeg anbefale deg Silver Anniversary, men du får gjøre som du vil.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen Hi-Fi klubb butikk i nærheten av horten, så må nesten inn til oslo el. da regner jeg med ?

Men tror det hadde lønnt seg å kjøpe seg et greit lydkort ja.

Men hvor mange watt takler B&W høytalerne? Står jo ikke noe oppgitt på info siden.

Lenke til kommentar

De oppgir ikke maks watt slik som billighøyttalerene har oppgitt, men de har satt en anbefalt forsterkerkraft på mellom 25 og 150W kontinuerlig, uklippet effekt ved 8 Ohm.

Så 80W skal være ganske passelig.

DM602 er spesifisert til å spille ned til 48Hz ved -3dB, og ned til 37Hz ved -6dB, så du skal få greit med trøkk om du gnur på litt.

Fordelen med et opsett der du har subb, er at du kan spille med kraftig bass, uten av lyden blir forvrengt eller at resten av frekvensspekteret blir for høyt.

Du kan da stregt tatt spille av kun bass om du vil.

Men de gulvhøyttalerene, 602 altså, skal bare mangle de dypeste tonene.

De som får stua til å riste når du ser film på et kraftig anlegg.

Høyttalerene spiller de tonene også, men de kommer ikke like godt frem.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et suroundanlegg som kan rive ned huset, ihvertfall litt, tror jeg følgende lille oppsett bør funke bra (Ihvertfall om du kan klare deg med et 5.1 oppsett)...

Forsterker:

dynaBel HK4150 - 3498,-

http://www.mamut.com/dynabel/subdet480.htm

Har ikke lest tester eller hørt denne, men Eltek/dynaBel pleier å levere mye lyd/krone. Så den er antagelig MYE bedre enn hva du får til den prisen fra de fleste andre merker.

Høyttalere:

Dynavoice M-65-pakke - 4.590,-

http://surround.no/product/6280/6286/42890...Sort_Farve.html

Trenger vel neppe noen inngående forklaring... Kanskje den mest hypede høyttalerpakken noen gang.

XTZ 99 W10.16 - 2990,-

http://surround.no/product/6283/6288/42872..._Sort_Matt.html

Har fått meget god omtale. XTZ lager gode suber for en billig penge.

Eventuelt, alternativ2:

Surroundpakke fra XTZ - 2990,-

http://surround.no/product/6280/6286/42158...ort_s%F8lv.html

Sub XTZ 99 W12 - 3690,-

Sub'en her har fått halleluja-tester over hele linja.

Personlig tror jeg kanskje alternativ 2 gir deg mest morro for pengene, kanskje skal du til og med vurdere 2 stk. 99w10.16 (eller 2stk 99W12 hvis du har råd...) og 5 mindre, like satelitter. Det bør ihvertfall bli HØYT da... Tror høyttalerpakken fra Dynavoice er bedre enn den fra XTZ, men den store suben har nok en del mer å gi på med enn den mindre.

Hvis du vil spare noen kroner i forhold til å shoppe hos surround.no er www.fyndborsen.se et alternativ. Særlig hvis du bor innen kjøreavstand til litt sør for Göteborg. :)

Sjekk litt rund feks. på avforum.no og les hva folk sier om disse høyttalerne og subene. Jeg ville ihvertfall tenkt meg om 2 ganger før jeg gikk til Hifiklubben og kjøpte kinoanlegg til 10k... Det er MANGE år siden "klubben" gikk fra å være en entusiastbutikk som gav deg gode råd og gode priser til å være Elkjøp med litt hippere image. Jeg har opplevd og overhørt ting i den kjeden som gjør at jeg skal være rimelig sikker på at jeg har gjort en egenvurdering av at det de prøver å selge meg ikke er dritt før jeg handler der. Stol IKKE på deres "gode råd"... (En kjede hvor selgere prøver å innbille troskyldige kunder at en kan få "ekkoeffekt" hvis manr et par meters lengdeforskjell på høyttalerkablene gjør meg meeeeeeeeget skeptisk. )

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

NO-NO! Dyre kabler er og blir,og har alltid vært snake oil og lurium.Et hav av diverse blindtester kan bekrefte dette rund omkring på nettet.Eneste forskjellen kan være skjermingen av kabelen,og det kan ha en innvirkning på lyden.Kjøp en grei høyttalerkabel til en rimelig penge.Gjennomtrengning av elektriske signaler er en konstant,og vil ikke bli påvirket av høy pris eller tykkelse!!Til signalkabel anbefales en beregnet for bil,da skjermingen der vanligvis er godt ivaretatt.

Mvh Rune

Endret av ulfsn
Lenke til kommentar
NO-NO! Dyre kabler er og blir,og har alltid vært snake oil og lurium.Et hav av diverse blindtester kan bekrefte dette rund omkring på nettet.Eneste forskjellen kan være skjermingen av kabelen,og det kan ha en innvirkning på lyden.Kjøp en grei høyttalerkabel til en rimelig penge.Gjennomtrengning av elektriske signaler er en konstant,og vil ikke bli påvirket av høy pris eller tykkelse!!Til signalkabel anbefales en beregnet for bil,da skjermingen der vanligvis er godt ivaretatt.

Mvh Rune

9415392[/snapback]

Hva kabler har å si på lydkvaliteten i denne sammenhengen er underordnet. Selv ikke de mest frelste kabeljunkiene vil påstså at du får hørbar forsinkelse i et par meter kabel; uansett kvalitet.

Lenke til kommentar
Hva med NAD C372 og CV VE-12F.

Kabler: QED Original og Argon signal-kabel..

Det blir litt over 10 000, men den kombinasjonen der kommer til å spille bra.

9431544[/snapback]

Det opsettet der så ikke så gæli ut. Men slik jeg har skjønt det så er ikke cerwin vega så veldig god på lyd, men mer på lydtrykk :p

Er jo på en måte det jeg er ute etter da, men samtidig så vil jeg ha god kvalitet på lyden..

Men må nesten få prøvehørt littigranne, for aldri hørt noen cerwin vega høytalere på nærmere avstand enn utafor huset til folk som har fest :p

Er vel ikke tilfeldighvis noen i som bor i nærheten av Horten jeg kunne prøvehørt et anlegg i ca 10k klassen? Så vet jeg sånn ca om 10k er for mye å bruke på et anlegg for meg eller om jeg har lyst å punge ut med mer. I værste fall må jeg ta turen til Oslo :hmm:

EDIT:

Skal se om jeg kan få slengt opp et bilde av rommet mitt / skrivebordet der jeg skal ha høytalerne.

For tenkte å kjøpe et killer anlegg som sagt, men får jo garantert ikke utnytta det på mitt rom da, men tenker til senere når jeg flytter for meg selv.

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...