Gå til innhold

DVD-spilleren vil ikke lenger kjøre vanlige program!

Anbefalte innlegg

Eg trenger litt hjelp her.

Eg har en Pioneer 106s DVD/CD-spiller på den nye dataen eg har bygd. Den virket ypperlig helt til den plutselig begynte å fuske og den ikke kunne kjøre vanlige prgrammer.

Har installert flere programmer i det siste, så det kan være det er noe av årsaken til feilen.

Her er de feilmeldingene eg får:

--------------------------

-D: er ikke tilgjengelig.

En enhet koblet til systemet virker ikke.

---------------------------

D: (navn på fil eg prøver å åpne) er ikke et gyldig Win32-program.

----------------------------

DVD-spilleren registrerer alle programmene og klarer fint å lese av hva som er på cd-en, men vil ikke åpne filene.

Små tekstfiler som er laget for å kjøres i dos eller notisblokk klarer den imidlertid å åpne.

Det virker for meg som om det er et eller annet program som har gjort sånn at dvd-romen bare klarer å åpne win32 filer (som det står i den ene feilmeldingen).

Er det noen som vet hvordan eg kan rette på det?

Eg skal formatere hele harddisken snart og installere nytt operativsystem (trolig win XP dersom eg får tak i det).

Vil dette bli i orden da, eller må eg endre på noen andre innstillinger for at cd-speleren kjører normalt?

Eller kan det rett og slett være noe galt med spilleren?

Eg håper noen av dere har greie på dette og har noen forslag til hva eg kan gjøre for å prøve å rette på dette.

CD-brenneren virker normalt, så det er ikke noen krise enda... eg får bare ikke sett på dvd-filmene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en rekke tips til å fikse:

1. IDE-kabelen er ikke helt god (prøv å bytt den)

2. Oppdater firmwaren til spilleren (du kan lage den sonefri samtidig hvis du ikke har gjort det)

3. Prøv å aktivere/deaktivere DMA

4. Hvis ikke noe av dette funker er trolig DVD-spilleren defekt og du bør få den byttet/reparert.

Andre forslag? Anyone?

Lenke til kommentar

Har fikset det nå.

Takk for tipsene eg fikk!

Prøvde først å skifte ide-kabel uten at det hjalp.

Det som såg ut til å være problemet hos meg er at dvd/cd spilleren var stilt inn på DMA. DMA funker fint på cd-brenneren, men av en eller annen grunn så har dvd spilleren problemer med det.

DMA er vel ikke noe særlig nødvendig heller på dvd-romen til normalt bruk..... såvidt eg vet så gjør DMA at filer overføres fortere eller noe sånn, men det er det kanskje noen andre som kan gi bedre svar på.

Viss du har aktivert DMA så bør du kanskje prøve å deaktivere det og starte maskinen på nytt og se om det hjelper.....

For å deaktivere DMA så går du først inn i kontrollpanel -> system -> enhetsbehandling -> og finner cd-romen og deaktiverer DMA i innstillingene der.....

Kan være det hjelper hos deg også..... men for alt eg vet kan det være noe annet som er galt...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 22:49, gmufc skrev:

Har fikset det nå.

Takk for tipsene eg fikk!

Prøvde først å skifte ide-kabel uten at det hjalp.

Det som såg ut til å være problemet hos meg er at dvd/cd spilleren var stilt inn på DMA. DMA funker fint på cd-brenneren, men av en eller annen grunn så har dvd spilleren problemer med det.

DMA er vel ikke noe særlig nødvendig heller på dvd-romen til normalt bruk..... såvidt eg vet så gjør DMA at filer overføres fortere eller noe sånn, men det er det kanskje noen andre som kan gi bedre svar på.

Viss du har aktivert DMA så bør du kanskje prøve å deaktivere det og starte maskinen på nytt og se om det hjelper.....

For å deaktivere DMA så går du først inn i kontrollpanel -> system -> enhetsbehandling -> og finner cd-romen og deaktiverer DMA i innstillingene der.....

Kan være det hjelper hos deg også..... men for alt eg vet kan det være noe annet som er galt...

Du bør prøve å få oppgrader firmwaren. Dette kan hjelpe på problemet med DMA støtte. Om det er laseren som ikke fungerer eller er skeiv hjelper det ikke så klart ikke.

Har selv gjort det på en Pioneer/Aopen 6x/32x slot-in DVD som er noe år, :smile:ser jeg betalt godt over 2000 Nkr i sin tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...