Gå til innhold

Partier for og imot separasjon av kirke og stat?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hvilke partier som er for separasjon av kirke og stat, og hvilke som er imot det? Jeg vil anta at KrF er imot, og at FRP er hverken for eller imot (for å appellere til så mange som mulig), men hva med de andre? Jeg vet det ikke er noe stort tema under et kommunevalg, men det ville vært godt å vite det uansett. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan fortelle meg hvilke partier som er for separasjon av kirke og stat, og hvilke som er imot det? Jeg vil anta at KrF er imot, og at FRP er hverken for eller imot (for å appellere til så mange som mulig), men hva med de andre? Jeg vet det ikke er noe stort tema under et kommunevalg, men det ville vært godt å vite det uansett. :)

9408283[/snapback]

SV og RV er for separasjon. Jeg tror AP vedtok å gå inn for en eller annen slags kronglete ordning i et forsøk på å gjøre "alle" til lags. Jeg vil anta SP stort sett er mot separasjon, men vet ikke.

Mange partier er delt i dette spørsmålet (også i SV finnes det dem som er mot separasjon), så det er ikke sikkert at du får så klare svar.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

9408283[/snapback]

SV og RV er for separasjon. Jeg tror AP vedtok å gå inn for en eller annen slags kronglete ordning i et forsøk på å gjøre "alle" til lags. Jeg vil anta SP stort sett er mot separasjon, men vet ikke.

Mange partier er delt i dette spørsmålet (også i SV finnes det dem som er mot separasjon), så det er ikke sikkert at du får så klare svar.

9408341[/snapback]

Sant, takk for svaret... det er vel ikke så mange politikere som tør si noe imot kristendommen nei, i og med at det fremdeles er endel religiøse/forvirrede mennesker her i landet. ;)

Etter å ha bladd litt i partiprogrammet til Høyre fant jeg ut at de er for et "reformarbeid som bør føre til et skille mellom kirke og stat."

http://www.hoyre.no/temaer/kirke

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar

Det er vel bare Ap og SP som fortsatt har programfestet et ja til statskirken i sin nåværende form.

KrF vil ha en ordning hvor kirken er selvstendig i alle saker men hvor staten betaler regningen. ;)

De andre partiene har en eller annen formulering som innebærer at stat og kirke skilles.

Både samfunnet, kirken og staten er best tjent med et skille mellom kirke og stat, da en politisk styrt kirke mister sin nødvendige legitimitet. Et slikt skille bør gjennomføres så snart som mulig.

I et samfunn i endring er toleranse og respekt for andres valg og ytringer på tros- og livssynsområdet viktige verdier. Et samfunn vil være et mangfold av ulike tros- og livssyn, og staten bør være sekulær. I en sosialliberal stat er det en offentlig oppgave å legge til rette for et mangfold hvor den enkelte selv på fritt grunnlag kan velge hvilket trossamfunn hun eventuelt vil være medlem av. Venstre ønsker derfor å skille kirke og stat. Dette skillet må gjennomføres på en slik måte at det fortsatt blir rom for en bred folkekirke i det norske samfunn.

For å nevne et par...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...