Gå til innhold

rett valg av folkehøyskole innen musikk

norco89

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt om et par år å gå på folkehøyskole. Og eg har spilt bass i 6 år, falt naturligvis valget på et musikkrelatert fag,

men eg lurte på om dere har noen anbefalinger når det gjelder skole(?). spiller funk, bluse, rock, og jazz begynner å bli mer og mer interesant.

som sagt, det noen år til, men tenkte å se på de forskjellige skolene i god tid.

det eg er ute etter er å ha mulighet til å spiller i band og arrangement, teknikk osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk på Trøndertun: http://www.trondertun.no/, som skal være en av de beste rockefolkehøgskolene i landet. Jeg tror denne er mye bedre for deg enn Toneheim, som jeg har inntrykk av er mer av en flinkis-skole for klassiske musikere. Ikke det at Trøndertun ikke er flinkis, skolen er mest for folk som har spilt masse i band allerede og ikke trenger starthjelp. Jeg var ikke klar for det og fikk ikke mye ut av året.

Lenke til kommentar

Trøndertun virkar som ein bra skule, ja. Men held dei fortsatt på med den stramme oppdelinga mellom sjangrar? Det verkar òg som at Trøndertun er ein skule for dei som vil bruke eit år på å -arbeide- med faget.

Eg kan òg anbefale skulen eg sjølv gjekk på http://www.sunnhordland.fhs.no

Vil seie det er eit bra valg dersom du i motsetning til Toneheim og Trøndertun vil ha ein meir avslappa og eigenstyrt arbeidsatmosfære.

I fjor når eg gjekk der var nivået relativt høgt, men skulen har ingen opptaksprøve, så ein kan alltids risikere at kunnskapsnivået på søkjarane kan falle. Her deler dei berre klassen opp i klassisk og moderne musikk, då kan du få jobbe både med rock, jazz og funk.

Vi var forøvrig rundt og turnerte ein del og besøkte eit lass med andre folkehøgskular og eg kan med ein gong konstantere ein ting: Det er pinadø den koslegaste og finaste skulen eg har vore innom, og samtlege lærarar som jobba der i fjor i alle fall var dritkule. Beliggenheita og naturen rundt er òg kanonbra.

Lenke til kommentar
Toneheim er MYE mer enn for klassiske musikere. De har mange gode lærere innen mange sjangere, spesielt improvisert musikk (jazz og beslektede sjangere). At det er mange flinke folk der har du rett i, men er det noe galt i det?

9409858[/snapback]

Hvis du er ute etter eit år på FOLKEhøgskule er det berre å gløyme Toneheim.

Det er såvidt dei får lov å kalle seg folkehøgskule lenger, det er lite den har til felles med vanlege skular.

Lenke til kommentar
Toneheim er MYE mer enn for klassiske musikere. De har mange gode lærere innen mange sjangere, spesielt improvisert musikk (jazz og beslektede sjangere). At det er mange flinke folk der har du rett i, men er det noe galt i det?

9409858[/snapback]

Nei, det er det ingenting galt i (ikke sa jeg det heller) men man bør ta brukergruppen med i betraktningen når man velger. Alt jeg nevnte var mitt inntrykk av skolen, og det er at den ikke er det beste valget for rockere. Jeg kan absolutt ta feil.

Trøndertun er forresten meget brukerstyrt, jeg og mange andre gjorde ikke annet enn å sitte på røykerommet hele skoleåret uten at det gikk ut over noe annet enn kondisen. :p

Vi måtte stå opp irriterende tidlig og delta på morgensamlinger, men det må man vel på alle folkehøgskoler.

Det er riktig at de som har det kjekkest på Trøndertun nok er de som kommer for å jobbe skikkelig gjennom et helt år. Noen stram oppdeling mellom sjangre er det feil å si at det er, det er ingenting som hindrer en jazz-elev i å spille med hvem han vil, forskjellen ligger i undervisningen de får. Flere av de dyktigste musikerne da jeg gikk var på lydteknikklinja, det blir gjerne sånn når det ikke er søknadsfrist og skolen fylles fortløpende. Det bringer meg til noe av det viktigste når det gjelder å komme inn på det du vil: SØK TIDLIG. :)

EDIT: Liten moderasjon

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Nei, det er det ingenting galt i (ikke sa jeg det heller) men man bør ta brukergruppen med i betraktningen når man velger. Alt jeg nevnte var mitt inntrykk av skolen, og det er at den ikke er det beste valget for rockere. Jeg kan absolutt ta feil.

9410001[/snapback]

Når du bruker begrepet "flinkis-skole" slik du gjorde tror jeg nok de færreste oppfatter det som positivt ment. ;)

Jeg anbefalte Toneheim nettopp fordi han ga uttrykk for at han var interessert i blues og funk, og fordi han ble mer og mer interessert i jazz.

Lenke til kommentar
Trøndertun virkar som ein bra skule, ja. Men held dei fortsatt på med den stramme oppdelinga mellom sjangrar? Det verkar òg som at Trøndertun er ein skule for dei som vil bruke eit år på å -arbeide- med faget.

Nå er det vel 13-14 år siden jeg gikk et år på Trøndertun, men den gang var det ihvertfall ikke noen "stram oppdeling" mellom sjangere. Det var ihvertfall veldig fritt, sånn musikalsk sett. Men det kommer vel veldig an på hva slags elever som går der. Det var riktignok en klar overvekt av hardrock og metal, men det var rom for mye annet også. Men musikklinja er jo markedsført som "rockelinja", så da er det vel ikke rart det blir mye rock der :D .

Veit ikke hvordan det er i dag, men dengang jeg gikk der, var vel Tunet en av de få, om ikke den eneste ikke-kristelige folkehøyskolen i Norge. Ikke så strenge på dette med alkohol.

Men en bra skole. Enormt bra miljø, og bra lærere. Er vel bare 3 igjen av dem innen rock og lyd, siden jeg gikk der. Har også snakket med flere som har gått der ila de siste 10 åra, og alle virker å være kjempefornøyd ihvertfall. Men musikklinja er nok mest for de som interesserer seg for rock, hardrock, metal og slikt. Men de har endel bra lærere innen jazz og blues også.

pantera

Lenke til kommentar

Flesteparten av folkehøgskulane i dag er ikkje-kristelege.

Men. Det eg egenteleg skulle seie er at Trøndertun og spesielt Toneheim er for folk som vil presse seg sjølv musikalsk og ikkje for dei som berre vil ha eit år der ein berre "driv på" med musikk mellom andre ting. (Les: drikke seg sanselaust full og drive faen.) Sjølvsagt utviklar du deg på andre skular, men i alle fall på Toneheim er det eit år med hard jobbing og ikkje så mykje tyl og faenskap som på andre. ^^

Mitt råd er i alle fall å sjå seg om etter ein skule som har 18-årsgrense (dei med 16-årsgrense pleier som regel berre å bestå av dropouts og sosialt forstyrra folk) som verkar å ha eit visst seriøst opplegg. Dei andre musikklinjene vi besøkte iløpet av året overraska i negativ forstand. Virka til å vere forferdeleg halvhjerta greier.

Lenke til kommentar

tusen takk for svar! :) Har ikkje hatt internett i uken så desverre har eg ikkje hatt mulighet til å svare :(

Det virker som om trøndertun og toneheim er dei to skulane som er best(?) innen musikk. spiller i rock band og synest det er tøft, men eg har lyst til å utvikle meg innen andre sjangrar. som sagt er det 3-4 år til eg har tenkt å begynne. grunnen til at eg har lyst til å gå på folkehøgskule er fordi eg veit ikkje ka eg har tenkt til etter at eg har tatt fagbrev, (kanskje ta en eller to grader innen musikk? etter fagbrev). og noen nevner at toneheim er mer som et forkurs for konservatoriet, det er vel bra, for dei som VET det har lyst inn på konservatoriet.

Men for meg blir det mer som eit fri år, en del musikk, og bli kjent med folk og "finne meg selv" som det heter :D

Og igjen: tusen takk for svar, bare til å fortsette :)

Endret av toen
Lenke til kommentar
Men for meg blir det mer som eit fri år, en del musikk, og bli kjent med folk og "finne meg selv" som det heter :D

9451712[/snapback]

Då vert i alle fall Toneheim feil. Kan kanskje verke som eg rakkar ned på Toneheim her, men det er ikkje meininga. Greia er berre at Toneheim ikkje er ein folkehøgskule i ordets rette forstand. Der er det hardkjør heile året og du bør ha ei bøtte med ambisjonar og ståpå-vilje for å ta det året.

Lenke til kommentar

Er også en av dei som har gått på trøndertun. (01/02)

Syns opplegget var heilt fint eg. Og det er ingen fare med å gå på jazz-linja, men likevel spele i rockeband. Stort sett alt eg spelte med av bassister der oppe var jazzbassister.

Så om du trenge å "finne deg" før du velger linje er eg usikker på. Du får iallefall sjansen til det meste du sjøl vil. Forskjellen ligger vel i klasseturane og slikt, der det kan vere forskjell.

Steinbitkakene smaker høgg btw =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...